היפרדות שליה: מתי זו אחריות הרופאים?

היפרדות שליה
תוכן עניינים

בנסיבות רגילות של הריון, השליה מחוברת לדופן הרחם ומספקת לעובר חומרים מזינים וחמצן, וגם מסלקת מוצרי פסולת עוברית. ברוב המקרים, השליה משתחררת באופן טבעי לאחר הלידה של התינוק, כחלק מתהליך הלידה.

היפרדות שליה מתרחשת כשהשלייה משתחררת בטרם עת מדופן הרחם. מצב זה מתרחש בדרך כלל בשליש השלישי, אבל יכול להופיע כבר בשבוע העשרים להריון. כשמצב זה מתרחש, התינוק עלול להפסיק לקבל חמצן מהתאים.

הכירו את הגורמים וגורמי הסיכון להיפרדות שליה

קיימים מספר מצבים וגורמי סיכון שקשורים להיפרדות שליה. אלה כוללים:

  • יתר לחץ דם אימהי, כמו רעלת הריון או לחץ דם גבוה.
  • טראומה לבטן, כתוצאה תאונה או נפילה.
  • קרע בקרומים.
  • כוריאמניוניטיס, זיהום של שתי ממברנות השליה.
  • הריון עם תאומים.
  • מצב קודם של היפרדות שליה.
  • גיל מתקדם של האם, מעל 35.
  • מצבים חריגים ברחם.
  • עישון של האם.
  • תהליך לידה מורכב.
  • הגבלת צמיחה תוך רחמית (IUGR).

היפרדות שליה קלה יכולה להתרחש לאט ובהדרגה

היפרדות שליה קלה היא מצבו שבו היפרדות השליה מתפתחת לאט, כמו קריעה איטית של השליה מהרחם. במקרה זה, האם עלולה לסבול מדימום קל. אבל המצב עלול להחמיר בפתאומיות, והדימום מהנרתיק עלול להיות מהיר וכבד.

במקרים מסוימים של היפרדות שליה קלה, הדימום נלכד בפנים מאחורי השליה ואינו מותיר סימן מובהק. במקרים אלו, האם עלולה לחוות התרחשות פתאומית של כאבי בטן או גב. סימן נוסף להיפרדות שליה קלה הוא התכווצויות רחם קבועות, שכן הדם מגרה את הרחם וגורם לו להתכווצות.

אבל מה קורה כשהיפרדות שליה קלה הופכת לחמורה?

אם את סובלת מהיפרדות שליה קלה בין השבועות ה-24-34 להריון, את זקוק למעקב קפדני בבית החולים. אם הבדיקות מראות כי לא נשקפת סכנה לך ולעובר, הרופא צרי לנקוט בגישת טיפול שתנסה להשאיר אותך בהריון זמן רב ככל האפשר. לשם כך הוא ימליץ על המשך שהייה בבית החולי עד הלידה. אם הדימום ייפסק, יתכן שתוכלי לחזור הביתה.

כשמצב של היפרדות שליה בפרק הזמן הקרוב ללידה, הרופא צריך להמליץ על לידה יזומה או לידה בניתוח קיסרי. החלטה זו תתקבל במקרים הבאים:

  • כשההפרעה מחמירה.
  • מתרחש דימום כבד.
  • העובר סובל מבעיות.
  • היפרדות השליה מאובחנת כקשה.

במקרים אלו, הרופאים צריכים להעביר אותך ללידה מידית, וברוב המקרים תיבחר גישת הלידה בניתוח קיסרי.

תסמינים או סימנים להיפרדות שליה

בראש ובראשונה, הרופא צריך לשים לב לגורמי סיכון להפרעות שליה ולהפריד בין גורמי סיכון שניתן לשנות אותם, למשל עישון ושימוש בסמים, לבין גורמי סיכון חמורים. יש להנחות את האם, עד השבוע העשרים להריונה, להודיע מיד לרופא שלה על דימום שהופיע פתאום, על כאבי גב או כאבי בטן, או על התכווצויות קבועות.

תסמינים או סימנים להיפרדות שליה יכולים לכלול:

  • דימום מהנרתיק.
  • התכווצויות מהירות או עצבנות רחם.
  • כאב או רגישות ברחם.
  • כאבי בטן.
  • חריגות בדופק העובר.
  • כאב גב.

הרופא צריך לתעד ולהעריך כל כמות של דימום מהנרתיק במהלך ההיריון בהקדם האפשרי. דימום מוגזם דורש טיפול רפואי מידי בגישה של טיפול חירום. למען הסר ספק: כל טראומה בבטן צריכה להיות מאובחנת ומטופלת מיד!

רשלנות רפואית באבחון היפרדות שליה: שאלות ותשובות

מה ההשלכות של החמצת היפרדות שליה?

אפילו מקרים של היפרדות שליה חלקית, כלומר, כאשר השליה אינה מתנתקת לחלוטין, יכולים להתקדם ולהפוך לחמורים מהר מאוד, ולכן חשוב שרופאים יפקחו בקפידה על המצב ויהיו ערוכים לניתוח קיסרי במצב חירום.
אם הניתוח הקיסרי ההכרחי מתעכב, העובר עשוי לחוות אספיקציה בלידה ולסבול מצורות של נזק מוחי כמו אנציפלופתיה היפוקסית-איסכמית (HIE) ושיתוק מוחין (CP).
במצבים נדירים, אם הרופאים אינם מצליחים לשלוט בדימום כבד, יתכן שיהיה צורך בכריתת רחם, כלומר, הסרתה על ידי ניתוח. גישה זו יכולה למנוע דימום קטלני ובעיות רפואיות אחרות בגוף, אבל זה גם אומר שהאישה לא תוכל להיכנס להריון שוב בעתיד.

מה רופאים צריכים לעשות במקרה של אבחון היפרדות שליה?

רופאים צריכים לפקח בקפדנות על אישה שאובחנה עם היפרדות שליה חלקית או מלאה, וליילד את התינוק מיד אם המצב אינו משתפר, כי זהו מצב חירום רפואי, וטיפול מוצלח באם ובעובר תלוי בתגובה מידית.

הטיפול יכול לכלול נוזלים בעירוי להחלפת נפח הדם או הנוזל האבוד ומניעת פגיעה בכליות; עירוי של מוצרי דם על מנת להחליף את אובדן הדם הגבוה שעלול להתרחש במצב זה; וניטור צמוד של האם הן אחר סימנים לשיבוש שליה או תסמיני הלם, והן של העובר, לזיהוי סימני מצוקה עוברית.
מעקב קפדני הולם יאפשר לרופא ולצוות הרפואי לזהות בזמן את הצורך האפשרי בניתוח קיסרי במצב חירום, במקרה של מצוקה עוברית.

אילו סיבוכים עלולים להתרחש כתוצאה מהיפרדות שליה?

מצב של היפרדות שליה עלול להוביל להתרחשות הסיבוכים הבאים:

לידה מוקדמת.
משקל לידה נמוך.
צורך בעירוי דם.
בעיות בקרישת דם.
העובר לא יקבל דר כמות מספקת של חמצן .
מות העובר.
חשוב להבין שהימנעות מנקיטה בפעולה של לידה מהירה של התינוק כשמתרחשת היפרדות שליה, התינוק עלול לסבול ממחסור חמור בחמצן, במצב שנקרה אספיקציה בלידה, מה שעלול לגרום למוגבלות קבועה.

מתי היפרדות שליה נחשבת לרשלנות רפואית?

כשהרופאים אינם מסבירים לאישה ההרה ולבן זוגה את הסיכונים של היפרדות שליה, היא לא תדע לזהות בזמן סימנים להיפרדות שליה או תסמינים קשורים, ולא תקבל טיפול תגובתי מתאים. בהעדר המידע המלא, האישה לא תבין את ההשפעות החמורות של עישון ושימוש בסמים ולא תקבל מעקב רפואי קפדני בעת הצורך, או הפניה מיידית לניתוח קיסרי במידת הצורך.
כל המצבים שבהם הרופא או הצוות הרפואי לא עמדו בסטנדרט הטיפול הנכון באם ובעובר, נחשבים לרשלנות רפואית, ומקרי רשלנות רפואית בהריון ובלידה מטופלים על ידי משרד עורכי דין שמתמחה בתחום.

בשורה התחתונה, כדאי שתפתחי בהליכים משפטיים למיצוי הדין עם האחראים, וכמה שיותר מהר

כך שאם היו לך סיבוכים שנובעים מהיפרדות שליה או דימום חריג, צרי קשר עם משרד עורכי דין על מנת להעריך טענה אפשרית לפגיעה בלידה, ופתיחה בהליכים משפטיים למיצוי מלוא הזכויות המגיעות לך על פי חוק.

נפגעתם בגלל רשלנות רפואית? ייתכן שמגיעים לכם פיצויים.

צרו עמנו קשר לייעוץ חינם

דילוג לתוכן