הריון עם cmv: למה כל כך חשוב להקפיד על כל הבדיקות?

העובדות על הריון עם cmv
תוכן עניינים

לרוב האנשים שנדבקים ב-cmv, cytomegalovirus, אין תסמינים. אם אישה עוברת הריון עם cmv, היא עלולה להעביר את הנגיף לתינוק המתפתח שלה, ומצב זה נקרא CMV מולד, מה שעלול לגרום למומים מולדים לתינוק ולבעיות בריאות אחרות.

הריון עם cmv הוא מצב שבו הנגיף בדם יכול לעבור דרך השלייה ולהדביק את התינוק המתפתח. סביר להניח שמצב זה יתרחש אם לאישה ההרה יש זיהום ראשון ב-CMV במהלך ההיריון, אך הוא עלול להתרחש גם אם לאישה יש דלקת עוקבת במהלך ההיריון.

אפשר להפחית את הסיכון

לעתים ניתן להפחית את הסיכון של cmv בהריון באמצעות הפחתת המגע עם הרוק והשתן מתינוקות וילדים קטנים. ברוק ובשתן של ילדים עם CMV יש כמויות גבוהות של הנגיף, ואישה הרה יכולה להימנע ממגע פה עם רוק של ילד, למשל על ידי הימנעות משיתוף אוכל, כלי אוכל או כוסות, עם ילדים.

וזה לא הכול. חשוב גם להקפיד לשטוף את הידיים לאחר החלפת חיתולים. נכון שאמצעי זהירות אלה אינם יכולים לבטל את הסיכון של אישה לפתח cmv בהריון עם אבל הם עשויים להפחית את הסיכון להידבק בו.

טיפול מוקדם יכול לעזור

תינוקות שמפגינים סימנים של CMV מולד בלידה יכולים להיות מטופלים בתרופות אנטי ויראליות. תרופות אלו יכולות להפחית את חומרת בעיות הבריאות ואובדן השמיעה של התינוק, אבל יש להשתמש בהן בזהירות בשל תופעות הלוואי שלהן.

בעיות הבריאות ארוכות הטווח שעלולות להתרחש אצל תינוק שלאימו היה וירוס cmv בהריון כוללות:

  • אובדן שמיעה
  • מוגבלות שכלית
  • אובדן ראיה
  • התקפי פרכוסים
  • העדר תיאום טווח תנועה
  • חולשת שרירים.

חלק מהתינוקות שלאימן היה וירוס cmv בהריון עשויים שלא לפתח את הסימנים בלידה, אבל הם עדיין עשויים לסבול או לפתח אובדן שמיעה מאוחר יותר, ולפעמים הבעיה עשויה להחמיר עם הגיל.

לכן חשוב לבצע בדיקות שמיעה ולנקוט בטיפולים הנדרשים בהתאם לממצאים

תינוקות לאימהות שעברו הריון cmv צריכים לעבור בדיקות שמיעה קבועות, ובהתאם לממצאים, לקבל שירותים טיפוליים כמו טיפולים בדיבור או ריפוי בעיסוק. שירותים רפואיים אלו עוזרים להבטיח שהם יפתחו מיומנויות שפה תקינות, כמו גם מיומנויות חברתיות ותקשורת משופרת.

ככל שהילד יקבל מוקדם יותר בדיקות שמיעה וטיפולים הולמים, כך מצבו יכול להשתפר לטווח הארוך.

סיכוני וירוס cmv בהריון בשליש הראשון

cmv בהריון יכול לעבור אל העובר דרך השלייה ועלול לגרום לו ללקויות אינטלקטואליות ומוטוריות, כמו שיתוק מוחין, התקפי פרכוס וליקויים בשמיעה ובראייה.

הסיכון גבוה במיוחד אם לאישה יש וירוס cmv בהריון בשליש הראשון, ואם נקבע שזיהום CMV הוא גורם ראשוני, כלומר, הפעם הראשונה שהאם נגועה בנגיף.

בדיקות וירוס cmv בהריון ומשמעות התוצאות

בבדיקות דם ניתן לבדוק נוגדנים מסוג CMV. תוצאות חיוביות של הבדיקות מצביעות על נוכחות הזיהום בגיף או הידבקות בעבר. יחד עם זאת, לא תמיד הממצאים מעידים על כך שהאדם שנושא את הנגיף מדבק. חוץ מזה, רוב בדיקות הדם אינן יכולות לקבוע את סוג ה-CMV האחראי לזיהום בהווה או בעבר, ואין הסכמה בעולם הרפואה לגבי תועלת הבדיקות האלה.

אבל אפשר להשתמש בבדיקות מעבדה אחרות, למשל תרבית ויראלית או תגובת שרשרת פולימראז על רוק, שתן או דם, על מנת לאבחן זיהו נוכחי. בנוסף לנוזלי גוף נפוצים, ניתן גם לבדוק וירוס cmv בהריון באמצעות בדיקת הפרשות צוואר הרחם של האם, או חלב האם, במידת הצורך.

חשוב לא פחות לבדוק את התינוק לאחר הלידה

אם לאישה היה וירוס cmv בהריון, אפשר לבדוק את התינוק לאחר הלידה באמצעות איתור של DNA CMV בשתן, ברוק או בדם, בתוך שלושה שבועות לאחר הלידה.

לא ניתן לאבחן את הזיהום באמצעות בדיקות שמאתרות נוגדנים ל-CMV, ולא ניתן לאבחן זיהום CMV מולד באמצעות דגימות שנאספו יותר משלושה שבועות לאחר הלידה, מכיוון שבדיקה לאחר פרק זמן זה לא יכולה להבחין בין זיהום מולד לזיהום שנרכש במהלך הלידה או לאחריה.

הנה קצת נתונים סטטיסטיים

אם לאישה יש וירוס cmv בהריון, יש לה סיכוי של אחד לשלושה, כלומר 33% להעביר את הנגיף לתינוק. CMV הוא הנגיף הנפוץ ביותר שמועבר מאימהות לתינוקות במהלך ההיריון. בסביבות אחת עד ארבעה מתוך מאה נשים, כלומר, לאחת עד ארבעה אחוזים מהנשים ההרות, יש וירוס cmv בהריון.

רוב התינוקות שנולדים עם הנגיף אינם סובלים מבעיות בריאותיות, אבל הנגיף עלול לגרום לבעיות אצל חלק מהתינוקות, כולל מיקרוצפלציה, מום בלידה שבו ראשו של התינוק קטן מהצפוי, בהשוואה לתינוקות מאותו מין ובאותו גיל.

CMV יכול לעבור אל התינוק בכל שלב בהריון

אבל אם לאישה יש CMV בהריון בשליש הראשון, הסיכויים להעברת הנגיף לעובר גבוהים יותר והם נעים בין שלושים לחמישים אחוזים. אישה יכולה גם להעביר את הנגיף לתינוק במהלך הלידה או במהלך ההנקה, ואם הוא נדבק בנגיף בתקופות אלה, הסיכויים שלו לסבול מבעיות בריאותיות גבוהים יותר מהסיכויים שלו להידבק אם האישה תפתח cmv בהריון בשלבים מאוחרים יותר.

למחצית מהנשים ההרות היה cmv לפני הריון, ובמקרים אלו, אין צורך לדאוג מפני הידבקות חוזרת. לאחר הידבקות ראשונית, הנגיף נשאר בגוף למשך כל החיים, והאישה עדיין יכולה להעביר אותו לתינוק, אבל אלו הם מקרים נדירים, וברובם לא נגרם נזק לתינוק.

הריון עם CMV: שאלות ותשובות

מה ההשלכות של וירוס cmv בהריון בשליש הראשון?

cmv בהריון בשליש הראשון הוא הגורם הנגיפי המוביל ללקות התפתחותית, והגורם הלא גנטי המוביל לאובדן שמיעה של התינוק. בשלבים מוקדמים אלו של ההיריון, הנגיף עלול לגרום גם לבעיות ראייה, כולל עיוורון, צהבת, כבד מוגדל, טחול מוגדל, משקל לידה נמוך, בעיות במערכת העצבים ועיכובים בפיתוח תנועה גופנית.
במקרה של cmv בשליש הראשון להריון, הסיכויים שהמוח, השמיעה והראיה של התינוק יושפעו מהנגיף, גבוהים יותר מאשר אם הזיהום מתרחש במחצית השנייה של ההיריון.

איך הריון עם CMV צריך להיות מטופל?

אם בדיקת הדם הניבה ממצאים חיוביים של הריון עם cmv, הרופא צריך לבצע בדיקה לעובר לאיתור הנגיף, באמצעות בדיקת מי שפיר. במהלך בדיקה זו, הרופא מחדיר מחט דקה דרך הבטן על מנת להסיר כמות קטנה של מי שפיר. זהו הנוזל שמקיף את התינוק ברחם, ובבדיקות מעבדה ניתן לבדוק את הנוזל לנוכחות CMV.

הרופא יכול גם לבצע בדיקת אולטרסאונד כדי לבדוק אם קיימים סימנים גופניים לכך שהעובר נגוע. בדיקת אולטרסאונד משתמשת בגלי קול ובמסך מחשב על מנת להציג תמונה של התינוק בתוך הרחם.

כמה חשוב הטיפול המוקדם?

כל תינוק שמאובחן עם זיהום CMV מולד צריך לעבור בדיקות קבועות של שמיעה וראייה. רוב התינוקות שנולדו עם הנגיף גדלים בריאים, אבל גילוי והתערבות מוקדמים לילדים עם בעיות שמיעה וראייה, עשויים לשפר את התוצאות.

איך רופאים יכולים להימנע מתביעת רשלנות רפואית?

רופאים חייבים להתנהג בזהירות ולהקפיד על כל ההנחיות לנשים שהיה להן cmv לפני ההיריון או לבצע את הבדיקות המתאימות לאיתור הנגיף בהריון הנוכחי. בית המשפט יחליט אם לקבל את התביעה או לדחות אותה בהתאם להתנהלות הרופא המטפל והצוות הרפואי במהלך ביצוע בדיקות המעקב בהריון, ההתנהלות במהלך הלידה והבדיקות לאם ולתינוק לאחר הלידה.

אם קיימים סימנים חשודים של הריון עם cmv והרופא בוחר להתעלם מהסימנים ולא לבצע את הבדיקות המתאימות, סיכויי התביעה גבוהים יותר במהלך הדיונים בבית המשפט, במיוחד אם התינוק נולד עם בעיות בריאותיות.

אבל בשום מקרה לא מתנהלים לבד

אם לאישה או לתינוק נגרם נזק, והוא נובע מהתרשלות הרופא או הצוות הרפואי, חשוב שההורים יפנו בהקדם לייעוץ משפטי אצל עורך דין שמתמחה בתחום רשלנות רפואית בכלל ורשלנות רפואית בהריון ובלידה בפרט, כדי להבין את האפשרויות שניצבות בפניהם.

חשוב עוד יותר שלא להתנהל לבד בתהליך אלא לקבל את הליווי המקצועי שלא ישאיר שום פינה בהליך המשפטי, ליד המקרה.

נפגעתם בגלל רשלנות רפואית? ייתכן שמגיעים לכם פיצויים.

צרו עמנו קשר לייעוץ חינם

דילוג לתוכן