לידה שקטה רשלנות רפואית שמובילה לאובדן טראגי

לידה שקטה רשלנות רפואית
תוכן עניינים

לידה שקטה היא מונח המשמש לתיאור מצב בו תינוק נולד בשקט מוחלט על מנת ליצור סביבה שלווה עבור היילוד, אבל במקרים נפוצים יותר, לידה שקטה רשלנות רפואית היא מצב שמוביל לחוויה טראומטית והרסנית עבור ההורים.

רשלנות רפואית מתרחשת כאשר רופא, מנתח, אח, אחות או כל איש צוות רפואי אחר אינו מספק את סטנדרט הטיפול המתאים, וכתוצאה מכך נזק למטופל. בהקשר של לידה, רשלנות רפואית יכולה להתבטא במגוון תרחישים, כמו אבחון שגוי, אי מעקב אחר האם והתינוק במהלך ההיריון והלידה, וטעויות במהלך הלידה.

לידה שקטה רשלנות רפואית: האפשרויות המשפטיות

במקרים בהם רשלנות רפואית גורמת ללידה שקטה, התינוק נולד מת או שהוא נפטר זמן קצר לאחר הלידה עקב מחסור בחמצן. מצב זה עלול להתרחש אם הרופא או הצוות הרפואי לא זיהו בזמן את סימני המצוקה העוברית, או לא הגיבו להם, כמו למשל קצב לב איטי או מיקום לא תקין של התינוק.

אלו הם תרחישים חמורים שמצדיקים עילת תביעת רשלנות רפואית, ומדריך מקיף זה מציג את האפשרויות של הורים לפתוח בהליכים משפטיים נגד האחראים, עם ייצוג משפטי של מיטב עורכי הדין בפאנל המשפטי של MedLawyers, שהוצג במהלך כנס רשלנות רפואית אילת 2022. בין היתר, אלו הנושאים שנעסוק בהם במדריך זה:

  • מאפייני רשלנות רפואית שמובילה ללידה שקטה.
  • הבנת ההבדל בין לידה שקטה לבין מקרי מוות של תינוקות סמוך לאחר הלידה.
  • שיקולים משפטיים במקרי רשלנות רפואית בלידה שקטה: הבנת קביעות בית המשפט.
  • ייעוץ משפטי להבנת האפשרויות.
  • ותשובות לשאלות הנפוצות שלכם.

מאפייני רשלנות רפואית שמובילה ללידה שקטה

פרק זה של המדריך מציג את הסיבות הנפוצות להתרחשות לידה שקטה כתוצאה מרשלנות רפואית:

הימנעות ממעקב אחר המצב הבריאותי של האם והתינוק

לרופאים ולצוות הרפואי בבית החולים יש את האחריות לפקח בקפידה על המצב הבריאותי של האם והתינוק לאורך כל תהליך הלידה.

בכל מקרה של העדר הקפדה על פיקוח הולם אחר מצב האם והתינוק, הרופא או הצוות הרפואי עלולים לפספס סימני מצוקה ולא לנקוט בפעולה מתאימה, וכתוצאה מכך הם עשויים להיות חשופים לתביעת רשלנות רפואית בהריון ולידה.

תגובה מאוחרת או לא הולמת לסימני מצוקה

כאשר הרופא המיילד או הצוות הרפואי מבחינים בסימני מצוקה אצל האם או התינוק, הם נדרשים להגיב במהירות ובהתאמה כדי למזער את הסיכון לנזק, ובכל מקרה בו תגובה מהירה הולמת מתעכבת או שננקטת פעולה שגויה, התוצאה עלולה להיות לידה שקטה.

אי אבחון וטיפול במצבים רפואיים

קיימים מצבים רפואיים רבים שעלולים להשפיע על בריאות העובר, כגון רעלת הריון, סוכרת הריון ואי ספיקת שליה, ובכל מקרה בו הרופאים אינם מאבחנים או מטפלים במצבים אלה, הם עלולים לגרום להתרחשות לידה שקטה.

שגיאות במהלך הלידה

רשלנות רפואית בזמן לידה עשויה להתבטא בשגיאות שמבוצעות במהלך הלידה, כגון שימוש לא נכון במלקחיים או לידת ואקום, עלולות לגרום לטראומה לתינוק ולהוביל ללידה שקטה.

שימוש שגוי בציוד רפואי

בחלק מהמקרים, לידה שקטה עלולה להיגרם כתוצאה משימוש שאינו הולם ומקצועי בציוד רפואי, כמו מיקום לא נכון של מוניטור לב עוברי או אי שימוש נכון במוניטור התכווצות.

הבנת ההבדל בין לידה שקטה לבין מקרי מוות של תינוקות סמוך לאחר הלידה

לידה שקטה היא מונח המשמש לתיאור לידתו של תינוק שכבר נפטר ברחם, ומצב זה נקרא גם לידת תינוק מת, כשהתינוק נולד ללא סימני חיים, ואינו משמיע קול או בכי. ייתכן שהתינוק נפטר בכל שלב במהלך ההיריון, וייתכן שמצב זה נובע מסיבות שונות, כולל חריגות גנטיות, סיבוכים עם השליה, זיהומים או רשלנות של הרופא המיילד או הצוות הרפואי.

אבל מקרה של מות תינוק זמן קצר לאחר הלידה נקרא מוות יילודים, והוא שונה לחלוטין ממקרים של לידה שקטה רשלנות רפואית. מצבי מות ילודים עלולים להתרחש במהלך 28 הימים הראשונים לחיי התינוקות, כתוצאה ממצבים שונים, כמו למשל לידה מוקדמת, מומים מולדים, פציעות לידה או זיהומים.

בניגוד ללידה שקטה, תינוק שנולד בחיים עשוי להראות תחילה סימני חיים, כמו נשימה או בכי, אך בהמשך עלול להיכנע לסיבוכים או למחלות, עד לפטירתו. בעוד שגם לידה שקטה וגם מוות יילוד כרוכים באובדן של תינוק, אלו הם שני מקרים שונים מבחינת מועדי התרחשויות האירועים והנסיבות שהובילו אליהם.

שיקולים משפטיים במקרי רשלנות רפואית בלידה שקטה: הבנת קביעות בית המשפט

קביעותיו העיקריות של בית המשפט במקרים של רשלנות רפואית בישראל, שהובילו ללידה שקטה עשויות להשתנות בהתאם לנסיבות הספציפיות של כל מקרה, אבל ברוב המקרים, השופט יבחן את ההתנהלות של אנשי המקצוע הרפואיים המעורבים בטיפול באם ובתינוק כדי לבדוק אם התנהלותם תאמה את ההנחיות הרפואיות ואת רמת המיומנות והטיפול הסבירים.

כלומר, בית המשפט יבחן את עמידת הרופא המיילד והצוות הרפואי בסטנדרט הטיפול הצפוי, שהוא רמת הטיפול שאיש מקצוע רפואי סביר באותה התמחות ונסיבות היה מספק.

במקרים של רשלנות רפואית בלידה שקטה, בית המשפט עשוי לשקול גורמים כמו:

  • העדר נקיטה בפעולה מצד הרופא המיילד או הצוות הרפואי לזיהוי וטיפול בזמן בסיכונים או סיבוכים פוטנציאליים במהלך ההיריון, כמו למשל רשלנות רפואית בלידה מי שפיר.
  • העדר פיקוח הולם על המצב הבריאותי של האם והתינוק במהלך הצירים והלידה.
  • העדר תגובה לסימני מצוקה או סיבוכים במהלך הלידה.
  • או כל סוג אחר של כישלון בהתנהלות מקצועית הולמת שמצופה מהם.

עם בחינת כל השיקולים והנסיבות, השופט יקבע את פסק הדין

השופט יבחן גם את השאלה אם הרופא או הצוות הרפואי סיפקו מידע וייעוץ נאותים לאם לגבי הסיכונים והסיבוכים האפשריים, ואם התקבלה הסכמה מדעת מצד האם לביצוע הליך התערבותי כלשהו לטיפול במקרה של סיכון.

אם בית המשפט יחליט שהרופא או הצוות הרפואי התרשלו בתפקידם, ושרשלנותם גרמה או תרמה ללידת תינוק מת, השופט יפסוק פיצויים ליולדת ולכל צד אחר שנפגע, כולל סעיף רשלנות רפואית לפיצויי נזקים בגין עוגמת נפש, אובדן הכנסה והוצאות רפואיות.

ייעוץ משפטי להבנת האפשרויות

ההשפעה הרגשית של לידה שקטה עלולה להיות הרסנית עבור ההורים, שעלולים לחוש תחושת הלם, חוסר אמון ואבל בנסיבות חמורות. הם עשויים גם לחוות רגשות אשמה ולהאשים את עצמם באובדן ילדם, גם אם הרשלנות הרפואית הייתה לגמרי מחוץ לשליטתם.

בחלק מהמקרים, הורים יכולים לנקוט בצעדים משפטיים נגד בית החולים, הרופא המיילד או צוות חדר הלידה, ולשכור שירותי עורך דין רשלנות רפואית בנתניה, או כל עורך דין מומחה אחר שתמצאו באתר, כדי להגיש נגד האחראים תביעת רשלנות רפואית, עם בקשת פיצוי על נזקים כגון הוצאות רפואיות, הפסדי שכר ועוגמת נפש.

בשורה התחתונה, חשוב לפנות לקבלת ייעוץ משפטי להתמודדות עם האובדן

לידה שקטה הנגרמת עקב רשלנות רפואית היא אירוע טרגי וטראומטי שמוביל להשלכות רגשיות ופסיכולוגיות ארוכות טווח על ההורים, ולכן חשוב לפנות לקבלת ייעוץ משפטי שיסייע להם להתמודד עם האובדן ולהתחיל בתהליך הריפוי.

אז אם חוויתם את הטרגדיה של לידה שקטה שנגרמה עקב רשלנות רפואית, חשוב שתפנו לייעוץ משפטי מעורך דין מנוסה שתמצאו באתר MedLawyers, שמתמחה ברשלנות רפואית.

עורך דין מומחה יכול לעזור לכם להבין את זכויותיכם המשפטיות, לנהל את ההליכים המשפטיים המורכבים, ולמצות את הצדק עם האחראים באמצעות קבלת פיצויים רשלנות רפואית בלידה, בסכום הולם שייצג את האובדן החמור שנגרם לכם. אז אל תהססו לנקוט בפעולה – פנו עוד היום לעורך דין מוסמך שיעזור לכם להילחם על הצדק המגיע לכם ולמשפחתכם.

המומחים של Medlawyers עונים על השאלות הנפוצות שלכם

מהם המקרים הנפוצים של רשלנות רפואית שעלולה להוביל ללידה שקטה?

כמה מקרים נפוצים של רשלנות רפואית שעלולה להוביל ללידה שקטה כוללים:
אי מעקב אחר האם והתינוק לזיהוי בזמן של סימני מצוקה.
תגובה מאוחרת או בלתי הולמת לסימני מצוקה.
אי אבחון וטיפול במצבים רפואיים שעלולים להשפיע על בריאות העובר.
טעויות במהלך הלידה ושימוש שאינו מקצועי בציוד רפואי.
כך, למשל, רשלנות בניתוח קיסרי שהסתיים בלידה שקטה, עשויה להתרחש כתוצאה גם מהכשרה רפואית לקויה או העדר פיקוח של רופאים בכירים על התנהלות רופאים זוטרים בחדר הלידה, או מקרים של העדר תקשורת ברורה בין אנשי הצוות הרפואי.
לכן חשוב להתייעץ עם עורך דין מומחה לרשלנות רפואית שיוכל לסייע בחקירת נסיבות הלידה השקטה ולקבוע האם מתקיימת עילת תביעת רשלנות רפואית.

איך הורים מתמודדים עם ההשפעה הרגשית של לידה שקטה רשלנות רפואית?

ההשפעה הרגשית של לידה שקטה עלולה להיות הרסנית עבור ההורים, שעלולים לחוש תחושת הלם, חוסר אמון ואבל חמור. הם עשויים גם לחוות רגשות אשמה ולהאשים את עצמם באובדן ילדם, גם אם הרשלנות הרפואית הייתה לגמרי מחוץ לשליטתם.
לכן חשוב מאוד שהורים שעברו מקרה של לידה שקטה רשלנות רפואית, יפנו לקבלת ייעוץ משפטי מהמומחים בתחום, ולבחור את עורך הדין המתאים שיסייע להם להתמודד עם האובדן, לתבוע את הפיצוי ההולם מהאחראים, ולהתחיל בתהליך הריפוי.

מהי רשלנות רפואית?

רשלנות רפואית מתרחשת בכל מצב בו רופא, מנתח, אחים ואחיות או איש צוות רפואי אחר אינם מספקים את סטנדרט הטיפול המתאים, וכתוצאה מכך נזק למטופל. בהקשר של לידה, רשלנות רפואית יכולה להתרחש עקב אבחון שגוי, אי מעקב אחר האם והתינוק במהלך ההיריון, כמו במקרים של סקירת מערכות רשלנות רפואית, או ביצוע טעויות במהלך הלידה.

האם ניתן לתבוע פיצוי על עוגמת נפש בתביעת רשלנות רפואית שגרמה ללידה שקטה?

כן, ניתן לתבוע פיצוי על עוגמת נפש במסגרת תביעת רשלנות רפואית בגין לידה שקטה שנגרמה עקב רשלנות רפואית, והנזקים הנתבעים עשויים לכלול דרישה לפיצוי בגין אובדן הנאה מהחיים ונזקים רגשיים נוספים שנגרמו עקב הרשלנות הרפואית.
יחד עם זאת, חשוב להבין שנזקי מצוקה רגשית עלולים להיות קשים להוכחה ועשויים לדרוש עדות של מומחים רפואיים ומומחי בריאות הנפש שיחוו את דעתם המקצועית במהלך ההליכים המשפטיים, ולכן יש להתייעץ עם עורך דין רשלנות רפואית מנוסה כדי לדון באפשרויות המשפטיות לבקשת פיצוי בגין עוגמת נפש בתביעות רשלנות רפואית אחרי לידה.

נפגעתם בגלל רשלנות רפואית? ייתכן שמגיעים לכם פיצויים.

צרו עמנו קשר לייעוץ חינם

דילוג לתוכן