אספיקציה: מה זה ומה חשוב שהורים יידעו במקרה של רשלנות רפואית?

אספיקציה
תוכן עניינים

אספיקציה מתרחשת כשהגוף אינו מקבל מספיק חמצן, ומצב זה יכול להיות מסכן חיים. בנשימה רגילה, הגוף לוקח תחילה חמצן. הריאות שולחות את החמצן לדם, שנושא אותו לרקמות. ואז התאים משתמשים בחמצן על מנת לייצר אנרגיה. כל הפרעה לתהליך הנשימה של חמצן או נשיפת חמצן דו חמצני, עלולה לגרום לאבדן חיים.

אספיקציה לפני הלידה נגרמת כתוצאה ממחסור בחמצן למערכות האיברים עקב מחסור חמור בחמצן שמתרחש בסמיכות זמנית קרובה ללידה, או תוך כדי הלידה. אצל היילוד, מחסור בחמצן עלול להוביל לכשל רב-איברים עם מעורבות מוחית כאיבר החשש העיקרי, במצב שנקרא אנצפלופתיה היפוקסית-איסכמית (HIE). ברוב המקרים של HIE, מתרחשת פגיעה גם במערכות איברים מרכזיות אחרות, כולל הלב, הכליות, הריאות והכבד.

על אספיקציה בהריון, בלידה, וההשלכות לטווח הארוך של אספיקציה טראומטית

מאמר זה מגיש סקירה כללית של אספיקציה שמתרחשת בהריון, בלידה, וההשפעות שעלולות להתרחש לאחר הלידה ולטווח הארוך.

נציג את התכונות הקליניות, ההערכה והניהול הנכון שהרופא והצוות הרפואי צריכים לנקוט בהם בזמן, והעילות שיכולות להיות להורים להגשת תביעת רשלנות רפואית בכל מקרה שבו הרופאים נכשלו לזהות את המצוקה הנשימתית של העובר או התינוק, ולא קיבלו החלטות מהירות לפעולה מתאימה בזמן.

אבל קודם בואו נבין מה זה אספיקציה

אספיקציה היא מצב שבו הגוף אינו מקבל מספיק חמצן כדי להמשיך בתפקוד תקין, או שיש בגוף יורת מדי פחמן דו חמצני שמפריע לתפקוד ראוי.

ללא כמות מספקת של חמצן, תאי עצב במוח מתחילים למות בתוך שתיים עד ארבע דקות, ומוות של תאים הוא בלתי הפיך.

כמה מצבים עלולים לגרום לעובר להפסיק לנשום

בחלק מהמקרים perinatal asphyxia קשורה לבעיות בחבל הטבור, כשהחבל משתחרר לפני שהתינוק נולד, או לשיבושים אחרים בחבל הטבור. במקרים אחרים, העובר מפסיק לנשום בגלל תסמונת שאיפת מקוניום, מצב שבו העובר נלחץ, עושרה את צרכיו ושואב אותם פנימה לפני, במהלך או לאחר לידה נרתיקית.

מקרים נוספים של אספיקציה בהריון קשורים למצב שבו ילד נולד בטרם עת, לפני השבוע ה-37 להריון, ואינו מסוגל לנשום בכוחות עצמו. גורם זה קשור בדרך כלל לנסיבות של אספיקציה בלידה, ורמת חמצן נמוכה שהתינוק מקבל כתוצאה מכך.

כלומר, זיהוי ופעולה בזמן ובגישה הנכונה, יכולים לעזור לעובר

אם העובר אינו נושם עקב מצב של תסמונת שאיפת מקוניום, הצוות הרפואי צריך לפעול במהירות על מנת לשאוב את הנוזל, כדי שהעובר יוכל לנשום בצורה תקינה. בנסיבות אחרות, הצוות הרפואי צריך לזהות את המצוקה הנשימתית של העובר ולפעול בהתאם.

אם העובר אינו נושם במשך פרק זמן ארוך, הצוות הרפואי צריך לבחור כל פעולה יזומה למניעת נזק מוחי, על ידי הכנת התינוק להנשמה במיכל חמצן, טיפול שמיועד לחשוף אותו לכמות של מאה אחוזי חמצן ולהציף את גופו בכמה שיותר חמצן משקם.

מה זה אספיקציה בלידה?

אספיקציה בלידה, שנקראת גם תשניק סב לידתי, יכולה להתרחש כשהתינוק אינו מקבל חמצן עקב בעיות בחבל הטבור או צירים ממושכים. במקרים אחרים, תינוק נולד בלידת נרתיק שקטה או שהוא חווה אספיקציה בלידה מיד לאחר הלידה.

גם במצב של אספיקציה בהריון וגם במצב של אספיקציה בלידה, אנשי הצוות הרפואי צריכים לפעול במהירות על מנת לגרום לתינוק לנשום במהירות האפשרית. לאחר הלידה, רופא הילדים צריך לעקוב אחר הסימנים החיוניים של התינוק, ואם הוא יודע מה זה אספיקציה, הוא צריך לזהות ירידה מדאיגה של חמצן לפני הלידה.

בהתאם לחומרת המצב, התינוק עלול לחוות אספיקציה טראומטית, שתלויה בגורמים הבאים:

  • משך הזמן שבו התינוק לא קיבל מספיק חמצן.
  • כמה נמוכות היו רמות החמצן.
  • כמה מהר ניתן הטיפול הנכון.

מה זה סולם אפגר?

במהלך הלידה, הרופאים והאחיות צריכים לבדוק בקפדנות את מצב התינוק ולהעניק דירוג מספרי בין אפס לעשר. מספר זה נקרא ציון אפגר, והוא מדרג את צבע העור, הדופק, טונוס השרירים, הרפלקסים והמאמץ הנשימתי של התינוק. ציון אפגר נמוך מאוד, מאפס עד שלוש, שנמשך יותר מחמש דקות, עלול להיות סימן לאספיקציה בלידה.

הרופא צריך לבדוק את התינוק לאיתור סימנים אחרים של מחסור בזרימת דם או חמצן. אלו כוללים:

  • נשימה שאינה תקינה.
  • זרימת דם לקויה.
  • העדר אנרגיה או עייפות קיצונית.
  • לחץ דם נמוך.
  • העדר מתן שתן.
  • חריגות בקרישת דם.

אילו גישות טיפול קיימות לאספיקציה בלידה?

אם לתינוק יש אספיקציה בלידה, הוא צריך לקבל תמיכת נשימה עד שיוכל לנשום מספיק טוב לבד. הרופא והצוות הרפואי צריכים לעקוב בקפדנות אחר מצב התינוק לאיתור סימנים לבעיות או להתרחשות נזקים חמורים יותר.

תינוקות שסובלים מנזקים חמורים יותר זקוקים לטיפולים הבאים:

  • תמיכה בנשימה ממכונה ששולחת כמויות אוויר קטנות ומהירות לריאות התינוק.
  • תינוקות עם אספיקציה טראומטית זקוקים לטיפול תחמוצת החנקן דרך צינור נשימה או משאבת לב-ריאה, לצורך תמיכה והשארתם בחיים.
  • קירור גוף (היפותרמיה).
  • רפואה לבקרת לחץ דם.
  • תמיכה בכליות עם דיאליזה.
  • רפואה לטיפול בהתקפים.
  • הזנה תוך ורידית (IV) כדי לאפשר למעיים שלהם את פרק הזמן הדרוש להתאוששות.

רשלנות רפואית באבחון אספיקציה: שאלות ותשובות

מה זה perinatal asphyxia?

כשהעובר מקבל מעט מדי חמצן במהלך ההיריון, כתוצאה ממחסור בחמצן בדם האם, או בעיות בשליה הוא עלול לסבול מאספיקציה, ורופאים צריכים לזהות את המצוקה הנשימתית של העובר במהלך בדיקות המעקב של ההיריון.
Perinatal asphyxia (אספיקציה בהריון) מתרחשת כשהעובר אינו נושם כראוי לפני, במהלך או אחרי הלידה. כלומר, באספיקציה בהריון, לעובר יש רמה נמוכה או מופסקת של חמצן, והוא עלול לחוות מצוקה לפני הלידה, במהלכה ולאחריה.

איך זה קורה, ומה אפשר לעשות?

מכיוון שפרק הזמן שלפני הלידה הוא חלון זמן קצר, ברוב המקרים התינוק נולד עם אספיקציה בלידה. כדי למנוע את המצב ולפעול במהירות, הרופא המיילד והצוות הרפואי בחדר הלידה צריכים לדעת לא רק מה זה אספיקציה, אלא גם איך להגיב בזמן למצב, כדי למנוע סיבוכים. הם צריכים לזהות ירידה מדאיגה של חמצן לפני הלידה, ולהחליט על לידה במצב חירום.

התסמינים של תינוק שאינו נושם כראוי די ברורים. אם התינוק בוכה ונושם באופן נורמלי, אין לו אספיקציה בלידה, אבל אם התינוק שקט, רפוי, גוון העור שלו כחול או שהוא מתקשה לנשום, כולל קצב נשימה מהיר, הרופאים צריכים לאבחן בקלות שיש לו אספיקציה.

מתי עיכוב באבחון אספיקציה נחשב לרשלנות רפואית?

רופאים נדרשים לבצע אבחנה נכונה כדי לספק את הטיפול הנכון הדרוש לריפוי והחלמה. כשרופא מעכב אבחון אספיקציה, או קובע אבחון שגוי, התנהלותו עלולה לגרום לנזק ניכר שעלול לסכן את חיי המטופלת או העובר.
אם התביעה מוכיחה שהאבחנה השגויה התרחשה מתוך רשלנות, בית המשפט עלול למצוא אותו אחראי בגין רשלנות רפואית באבחון אספיקציה.

מהם הסיכונים לתינוק שאינו נושם במשך פרק זמן ארוך?

כשתינוק אינו נושם במשך פרק זמן ארוך, הוא עלול להימצא בסיכון לנזק מוחי. רמות נמוכות של חמצן בדן יוצרות גם חמצת, מצב שבו מצטברת יותר מדי חומצה בדם, וזהו מצב אחר שניתן היה למנוע באמצעות טיפול בחמצן יתר.

בכל פעם שהתינוק מפסיק לנשום למשך פרק זמן שקרוב לחמש דקות, קיים סיכון ממשי ביותר לנזק מוחי, כולל נכות שכלית, שיתוק מוחין ובעיות אחרות כמו התקפים. לגבי פגיעת לידה ספציפית זו, עיתוי התרחשות אספיקציה לפני הלידה יקבע האם לתינוק יש גם פגיעות לידה חמורות אחרות.

אז כל התנהלות שחורגת מהסטנדרט של אבחון וטיפול נכונים ובזמן, יכולה להיות עילה להגשת תביעת רשלנות רפואית

אם הרופא או הצוות הרפואי נכשלו בזיהוי בזמן של אספיקציה בהריון או בלידה, או שאינם יודעים מה זה אספיקציה או תשניק סב לידתי, ולכן לא הגיבו בזמן עם גישות הטיפול המתאימות בהתאם לחומרת המצב, והתינוק נולד עם אספיקציה טראומטית, יתכן שלהורים תימצא עילה סבירה להגשת תביעת רשלנות רפואית.

ייעוץ אצל עורך דין שמומחה ברשלנות רפואית בהריון ובלידה יבחן את המקרה ואת סיכויי התביעה, ובמידת הצורך ינסח כתב תביעה שמפרט את נסיבות האירועים, יוכיח מקרה של רשלנות רפואית, ויגבה את התביעה בעדויות של מומחים רפואיים שיסבירו כיצד היה צריך להתנהל בהתאם לנסיבות. הדיונים המשפטיים במקרה זה יכולים להסתכם בסכומי פיצויים גבוהים.

נפגעתם בגלל רשלנות רפואית? ייתכן שמגיעים לכם פיצויים.

צרו עמנו קשר לייעוץ חינם

דילוג לתוכן