iugr: מה זה ומתי עיכוב באבחון או אבחון שגוי יכול להוביל לתביעת רשלנות רפואית?

הגבלת גדילה תוך רחמית
תוכן עניינים

הגבלת גדילה תוך רחמית ((Intrauterine growth restriction או IUGR, פירושה פשוט שהתינוק אינו גדל היטב ברחב. ברוב המקרים, מצב זה מוגדר כמשקל עוברי נמוך מהאחוזון העשירי עבור גיל הריון מסוים.

בחלק מהמקרים, IUGR מוגדר כקטן לגיל ההיריון, או כ-SGA, מצב של הגדלת גדילת העובר. קיימות סיבות רבות אפשריות להתרחשות זו, וגם גורמי סיכון שונים, שמגדילים את הסיכון שהעובר לא יתפתח היטב ברחם.

ההשלכות של IUGR הן מגוונות, ושיתוק מוחין הוא סיבוך אפשרי. IUGR נחשב לגורם סיכון לשיתוק מוחין, למרות שלא כל תינוק קטן בגיל ההיריון שלו יפתח את המחלה, אבל המצב כן מגביר את הסיכון. ההבנה מה זה iugr, כמו גם איך ולמה הוא מתרחש, מסייעת לנשים הרו ולרופאים למנוע את המצב ולהפחית את הסיכון לשיתוק מוחין.

גורמים וגורמי סיכון של iugr בהריון

לא תמיד ידוע למה לאישה יש iugr בהריון. התינוק עשוי להתפתח בצורה לקויה, אבל יתכן שרופאים לא יוכלו להצביע על הסיבה המדויקת. קיימים גורמים פוטנציאליים רבים כמו גם גורמי סיכון שהופכים את הסבירות גבוהה יותר לכך שהעובר יאבק לצמוח ולהתפתח.

גורמי סיכון שעשויים לתרום לצמיחה לקויה של עובר ולהוביל למצב של iugr הריון כוללים התנהגויות שליליות של האם כמו עישון, שימוש בסמים או צריכה מופרזת של אלכוהול. בעיות בריאות אחרות של האם עשויות לגרום למצב של iugr הריון, כולל מחלות לב, לחץ דם גבוה, סוכרת הריון, תזונה לקויה, מחלת כליות והפרעת קרישת דם.

iugr מטופל נכון עם שמירת הריון

כשהרופאים והצוות הרפואי יודעים מה זה iugr, הם יודעים שאחת ההנחיות הראשונות לאישה הרה עם iugr היא שמירת הריון. הבנת המצב וההשלכות על העובר מאפשרת זיהוי בזמן של מצב שבו התינוק אינו מתפתח או גדל מספיק, ואופן הטיפול בו נקבע בהתאם לגיל ההיריון ולגורם.

אם קיימות רמות חמצן נמוכות, הרופא יורה על שיטת טיפול מתאימה. אם הגורמים קשורים לשליה, יתכן שהאם תתבקש להגדיל את צריכת הנוזלים שלה. היפוגליקמיה, זיהום או אנמיה נכנסים לקטגוריית טיפול של iugr שמירת הריון.

הנקודה היא שכדי למנוע החמרה במצב, הרופא צריך להפעיל שיקול דעת מתאים

בשבוע ה-34 ומעלה להריון, הסיכויים ללידה מוקדמת גבוהים, והתנהלות מקצועית נכונה מצד רופא וצוות רפואי שיודעים מה זה iugr ומה הן ההשלכות, תהיה להחליט על התחלת הלידה או לבצע ניתוח קיסרי.

אם העובר בגיל של פחות מ-34 שבועות, הרופא ימשיך לעקוב אחר המצב ויחליט בשבוע ה-34 להריון אם יש צורך בלידה מוקדמת או בפעולת התערבות אחרת.

Iugr ובטן קטנה: כשהתינוק מפסיק לגדול לפני הלידה

כשהתינוק אינו מתפתח כראוי ברחם, הרופאים צריכים לאבחן iugr בטן קטנה, וחשוב להבין שהגורמים למצב זה אינם בשליטת האם. כלומר, ברוב המקרים, שום דבר שהאם עשתה או לא עשתה במהלך ההיריון, גרם למצב, ולכן חשוב היטב שלא רק הרופאים, אלא גם ההורים, יבינו מה זה iugr.

אבל אם אישה הרה מעשנת סיגריות, שותה אלכוהול או משתמשת בסמים במהלך ההיריון, היא עלולה לפגוע בעובר ולגרום להתפתחות IUGR.

איך iugr יכול להשפיע על תאומים?

הגבלת צמיחה קלה במצב של iugr תאומים יכולה להתבטא בבעיות בריאותיות קלות. אבל במצבים חמורים, IUGR עלול לפגוע באופן קשה בתאומים לפני הלידה ולאחריה. היקף הבעיות הבריאותיות תלוי בגורם ובחומרת מגבלת הצמיחה, וההשפעה תלויה גם בשלב ההיריון.

עם iugr תאומים יש סיכוי גבוה יותר למצבים הבאים:

  • בעיות בטיפול במתח של הלידה דרך הנרתיק.
  • לידה מוקדמת.
  • משקל לידה נמוך של התאומים.
  • לידה בניתוח קיסרי.
  • שאיפת מקוניום, מצב בו התינוקות שואפים את המקוניום, הצואה הראשונה של התינוק ברחם.
  • סוכר נמוך בדם.
  • פחות עמידות בפני זיהום.
  • שליטה לקויה על טמפרטורת הגוף לאחר הלידה.
  • בעיות מוגבלות התפתחותיות ופיזיות לטווח הארוך.

IUGR: שאלות ותשובות

מה זה iugr?

IUGR מתרחש כשעובר אינו מתפתח וצומח כמו שצריך. כדי לזהות את המצב, רופאים צריכים להבין היטב מה זה iugr כדי לבצע בדיקות אולטרסאונד שיקבעו את הגודל והמשקל המשוער של העובר, ולוודא שהוא מתפתח כראוי או לגלות אם יש לו IUGR. אם משקלו של תינוק נמוך מהאחוזון העשירי לגיל ההיריון שלו, הסיכויים שלו לא להתפתח כמו שצריך גבוהים.

יש שני סוגים בסיסיים של IUGR: ראשוני או סימטרי. IUGR ראשוני מופיע כשכל האיברים המתפתחים של העובר הם קטנים מדי. באסימטריה, או ב-IUGR משני, הראש והמוח מתפתחים לגודל נורמלי, אבל הבטן קטנה מדי (iugr בטן קטנה). מצב זה נפוץ יותר מ-IUGR סימטרי, שקשור במקרים רבים יותר לתוצאות נוירולוגיות שליליות.

מה המיתוס הכי נפוץ על תינוקות קטנים?

לא לכל התינוקות הקטנים יש IUGR. כשליש מהתינוקות הקטנים בלידתם, סובלים מהמצב, אבל לרובם אין את הבעיה – הם פשוט קטנים מהרגיל. ממש כמו שיש גדלים שונים של תינוקות, ילדים ומבוגרים, יש גם גדלים שונים של תינוקות ברחם.
גודל קטן של תינוק הוא מצב שנוטה לעבור במשפחות, ויתכן שההורים או ילדים אחרים במשפחה היו גם הם קטנים כשהם נולדו. לכן iugr בטן קטנה צריך להיות מאובחן נכון ובהקשר המתאים.

מה קורה כשהעובר לא מקבל מספיק תזונה או חמצן מהשלייה?

מצב זה יכול להתרחש כתוצאה ממצב בריאותי של האם כמו סוכרת, עלייה לקויה במשקל או שימוש בסמים או באלכוהול. המצב עלול גם להתפתח כשלאם יש אחוזים נמוכים של רמות חמצן, אם היא גבוהה מאוד או אם יש לה ספירת דם נמוכה, במצב של אנמיה, אם יש לה הריון מרובה עוברים (iugr תאומים), סיבוכי שליה או רעלת הריון.

זיהומים של האם עשויים גם לגרום ל-IUGR, בעיקר לאדמת, עגבת, טוקסופלזמוזיס, ווירוס ציטומגלוביס. יתכנו גם חריגות בכרומוזום או מומים מולדים שגורמים לתינוק לא להתפתח היטב ברחם.

מהם סיבוכי iugr בהריון?

חשוב להתייחס ברצינות למצב של iugr בהריון, היות ועובר שאינו גדל כראוי עלול ברוב המקרים לסבול מסיבוכים בריאותיים חמורים. IUGR עלול אפילו להוביל למותו של העובר ברחם או למו התינוק זמן קצר לאחר הלידה.
iugr הריון מוביל לסיכון גבוה יותר של התינוק לסבול מסוכר נמוך בדם במהלך הלידה, או לפתח עמידות נמוכה יותר לזיהומים. התנהלות מקצועית נכונה של הרופא המטפל והצוות הרפואי תהיה מכוונת לשמירה על טמפרטורת גוף נאותה של התינוק, כך שהוא יהיה מסוגל להתמודד עם הלחץ של הלידה בנרתיק.

חשיבות הייעוץ המשפטי

עורכי דין שמתמחים ברשלנות רפואית שקשורה להריון וללידה, יסייעו לכם לקבל פיצויים אם התינוק שלכם סובל מפגיעה כתוצאה מפיגור גדילה תוך רחמי, או מהגבלה תוך רחמית. הצוות המשפטי יטען לרשלנות בכל מקרה של:

  • חוסר יכולת של התינוק לגדול כמצופה במהלך ההיריון.
  • כשמשקלו פחות מהאחוזון העשירי לגיל ההיריון.

כשהרופאים נכשלים לאבחן iugr בטן קטנה.

  • כשהרופא אינו מפקח היטב על התקדמות ההיריון.
  • כשהוא לא מבין לחלוטין מה זה iugr ומה הן ההשלכות.

בכל אחד מהמצבים האלה, התינוקות שנולדים עלולים לסבול מסיבוכי לידה קשים. לכן חשוב להתייעץ עם המומחים המשפטיים בתחום, כדי להבין את סיכויי התביעה, ולקבל ייצוג משפטי הולם במהלך הבאת המקרה בפני בית המשפט.

נפגעתם בגלל רשלנות רפואית? ייתכן שמגיעים לכם פיצויים.

צרו עמנו קשר לייעוץ חינם

דילוג לתוכן