בצקת עורפית בהריון: מה יהיו הטיעונים של תביעת רשלנות רפואית?

בצקת עורפית בהריון
תוכן עניינים

יחד עם שמחת ההיריון, וההנאה מהתקופה הקסומה, מגיעות גם התהיות לגבי כמות הפעמים שאת מרגישה צורך ללכת לחדר השירותים ביום אחד, יחד עם עוד כמה תופעות לוואי פחות קסומות ולא ממש חווייתיות.

בצקת עורפית היא אחת התופעות האלה, והיא נגרמת כתוצאה מכמות עודפת של נוזלים ברקמות הגוף. מצב זה גורם לגפיים נפוחות ועלייה במשקל, כתסמינים העיקריים. הנפיחות עלולה גם לגרום למצב שבו העור ייראה מתוח ומודלק ולעתים נפוח או מבריק.

בואו נדבר רגע על הסיבה להתפתחות בצקת עורפית, מתי צריך לפנות לרופא, איך מטפלים במצב, והכי חשוב, מתי הנפיחות הקלה הופכת לבעיה בריאותית מדאיגה.

מתי בצקת עורפית נחשבת לבעיה?

נשים הרות צריכות להתחיל לדאוג ממצב של דלקת עורפית רק כשהן מתחילות לחוות תסמינים שהם מעבר לנפיחות קלה עד בינונית, או כאב ואי נוחות. כאבים עזים ברגליים או כאבי ראש תכופים עשויים להיות סימן ללחץ דם גבוה. אם הנפיחות ממוקמת באזור אחד בלבד, או נמצאת רק בצד אחד של הגוף, המצב עלול להעיד על סימן לקריש דם, ויש לפנות לטיפול רפואי מידי.

בצקת עורפית קשה היא מצב מסוכן ועלולה להיות קשורה למצב מסכן חיים שנקרא רעלת הריון. הסימנים לרעלת הריון כוללים נפיחות בפנים, בחילות בוקר חמורות, כאבי בטן, מיגרנות ועלייה מהירה במשקל, של יותר מארבעה קילוגרמים בשבוע. אם את חווה תסמינים אלה, עלייך להתייעץ עם הרופא שלך ולהבין את אפשרויות הטיפול.

בצקות ברגליים: עוד תופעה שמגיעה עם שמחת ההיריון

אז כן. גופך משתנה במהירות, מה שעלול להעיב מעט על שמחת ההיריון, ולהרגיש קצת לא נוח, כמו למשל כשמגיעה תופעת בצקות ברגליים. אם את מבחינה בנפיחות משמעותית בשלב המוקדם של השליש הראשון להריון, במיוחד אם היא מלווה בתופעות אחרות כמו סחרחורת, כאבי ראש או דימום, חשוב שתתייעצי עם הרופא.

השליש השני מתחיל בשבוע ה-13 להריון, בערך תחילת החודש הרביעי. בשלב זה של ההיריון, את עשויה להתחיל לשים לב לרגליים נפחות סביב החודש החמישי להריון, במיוחד אם את עומדת על הרגליים במשך שעות ארוכות, או שמזג האוויר חם.

בצקות ברגליים בהריון מתרחשות כתוצאה מהגדלת נפח הדם והנוזלים בגופך. במהלך ההיריון, מצב זה משולב עם כמות גדולה של אגירת נוזלים הורמונליים.

מתי בכל זאת צריך לפנות לרופא?

בצקות ברגליים הן חלק נורמלי מההיריון, ורוב הזמן מצב זה הוא רק סימן נוסף לכל העבודה הקשה שגופך עושה על מנת להצמיח את החיים החדשים בתוכו.

יחד עם זאת, בצקות ברגליים בהריון עלולות לפעמים להיות סימן לבעיה חמורה יותר. אחת הבעיות האלה נקראת רעלת הריון, מצב שעלול להתפתח במהלך ההיריון וגורם ללחץ דם גבוה בצורה מסוכנת.

חשוב שתתייעצי מיד עם הרופא אם את מבחינה בתסמינים הבאים:

  • נפיחות פתאומית של הידיים, הרגליים, הפנים או סביב העיניים.
  • בצקות בהריון שהולכות ומחמירות באופן משמעותי.
  • סחרחורת או ראייה מטושטשת.
  • כאבי ראש חמורים – מצב שעלול להעיד על בצקת במוח.
  • בלבול.
  • קשיי נשימה – מצב שעלול להעיד על בצקת ריאות.

רשלנות רפואית באבחון בצקת עורפית בהריון: שאלות ותשובות

איך מופיעות בצקות בהריון?

בצקות בהריון מתרחשות לעתים קרובות כשהתינוק הגדל והרחם המתרחבת מפעילים לחץ על הוורידים. מצב זה גורם לזרימה איטית של הדם, ונוזלים עודפים דולפים לרקמת הקרסוליים והרגליים.
אלו הם תרחישים נפוצים ביותר, ורוב הנשים חוות רמה מסוימת של נפיחות כשהגוף מתכונן באופן טבעי ללידה, על ידי אחזקת מים שיסייעו לרקמות הגוף להסתגל לצמיחת התינוק. נוזלים עודפים אלו מתבטלים באופן טבעי לאחר הלידה.

מה מחכה לך בשליש השלישי להריון?

החל מהשבוע ה-28 להריון, השליש השלישי הוא ללא ספק הזמן הנפוץ ביותר להתרחשות בצקות ברגליים, במיוחד ככל שהשבועות נמשכים ואת מתקרבת לשבוע הארבעים.

בדיוק הזמן שבו את מתחילה לשכוח מהזוהר של ההיריון ומתחילה לספור את הימים והשעות עד הלידה.
גופך ממשיך לבנות את אספקת הדם והנוזלים שלו, מה שעשוי לתרום להתרחשות בצקת עורפית. גם הרחם כבדה הרבה יותר ככל שהתינוק גדל, ובהתאם, קצב זרימת הדם מהרגליים חזרה ללב עלול להיות מואט יותר.

אילו סיכונים רופאים צריכים לזהות בזמן כדי למנוע בצקת ריאות?

בצקת ריאות מוגדרת כהצטברות חריגה של נוזלים בריאות. הצטברות זו עלולה בסופו של דבר לפגוע בריאות על ידי הובלה לירידה בפיזור של פחמן דו חמצני. ההשפעה המתקבלת גורמת לתחלואה משמעותית ועלולה להיות סכנת חיים אם היא חמורה.

חשוב להבין שמצב של בצקת ריאות הוא סימפטום קליני שמייצג את הביטויים של מספר תהליכים פתולוגיים ברורים שצריכים להיות מאובחנים במדויק ובזמן. במהלך ההיריון, בצקת ריאות היא נדירה יחסית, אבל היא יכולה להופיע אצל נשים בפרק הזמן שלפני הלידה, תוך כדי הלידה ולאחריה.

מספר מצבים וסיבוכים אימהיים שמתרחשים לצד בצקת עורפית, כמו מחלות לב בסיסיות, רעלת הריון, אלח דם, מחלות מרובות, בצקת במוח, או טיפולים רפואיים מרובים, עלולים להוביל להתפתחות בצקת ריאות או להחמרת חומרת המצב.

אילו השלכות יש להתנהלות שגויה של הרופא במהלך ההיריון?

בצקת עורפית או בצקות בהריון שמטופלות באופן שגוי, או לא מטופלות כלל, מציבות את האם בסיכון להתקפים, אי ספיקת כבד וכליות, קרישי דם ובעיות במערכת העצבים המרכזית. בעובר המתפתח, בצקת עורפית עלולה לגרום לבעיות בריאותיות מהפרעת שלייה, זרימת דם נמוכה ולידה טבעית מוקדמת.

הרופא והצוות הרפואי צריכים להבין את הקריטריונים לאבחון בצקת עורפית ולבצע את הבדיקות הנחוצות במהלך מפגשי המעקב לפני הלידה.
נכון שאין תרופה לרעלת הריון או לבצקות ברגליים, וברוב המקרים הרופאים ממליצים על מנוחה, שתיית מספיק נוזלים ואכילה בריאה, אבל במצבים חמורים וזיהוי נכון ובזמן של סיבוכים נלווים, הרופאים צריכים להמליץ על לידה מוקדמת מתוכננת ומפוקחת, או על לידה בניתוח קיסרי על מנת להפחית את הסיכונים הבריאותיים והסיבוכים הקשורים למצב.

בשורה התחתונה, בצקת עורפית ובצקות ברגליים הן תופעות לוואי נפוצות ביותר של ההיריון, אבל:

אם את חווה נפיחות פתאומית או חמורה, חשוב שתתייעצי מיד עם הרופא, מכיוון שזה יכול להיות סימן למצב רפואי חמור יותר כמו בצקת במוח, בצקת ריאות, או מצב בריאותי מסוכן אחר.

אז בכל מקרה בו נפגעת כתוצאה מבצקת עורפית או מבצקות בהריון שטופלו בצורה שגויה, או שלא טופלו כלל וכתוצאה מכך חווית סיבוכים רפואיים חמורים, חשוב שתתייעצי עם עורך דין שמתמחה ברשלנות רפואית בהריון ובלידה.

צוות משפטי מקצועי יבחן את נסיבות המקרה שלך, יתייעץ עם מומחים רפואיים ובהתאם לממצאים, ימליץ על הגשת תביעת רשלנות רפואית למיצוי מלוא הפיצויים המגיעים לך על פי חוק.

נפגעתם בגלל רשלנות רפואית? ייתכן שמגיעים לכם פיצויים.

צרו עמנו קשר לייעוץ חינם

דילוג לתוכן