התמודדות עם לידת פג: אם התרחשה רשלנות רפואית, כדאי שתקבלו ייעוץ משפטי

התמודדות עם לידת פג
תוכן עניינים

מה קורה כשצוותים רפואיים אינם מצליחים לנקוט בכל הצעדים הנדרשים בהליך עדין של לידה מוקדמת? בואו נראה.

כל תינוק שנולד לפני השבוע ה-37 להריון נחשב לפג. למרות שהרפואה במאה ה-21 מאפשרת לפגים סיכויים גדולים בהרבה לשרוד ולחיות חיים נורמליים ובריאים, התמודדות עם לידת פג כרוכה במציאת פתרונות לבעיות בריאות פוטנציאליות שאינן מתרחשות לעתים קרובות אצל תינוקות שעברו הריון מלא.

לרופאים יש היום אפשרויות להתערבויות רפואיות למניעת לידה מוקדמת. תרופות נגד התכווצות (טוקוליטיות) עשויות להינתן על מנת לעצור צירים אצל אם שנכנסה ללידה מוקדם מדי. אם נראה כי אין מנוס מלידה מוקדמת, צוותים רפואיים עשויים לתת לאם תרופות שנקראות קורטיקוסטרואידים, כגון בטמתזון, כדי לסייע בתמיכה בריאות הפג לפני הלידה.

לידת פג לא מתרחשת באורח פלא. יש סימנים מוקדמים ורופאים צריכים להגיב להם בזמן

נשים בסיכון ללידה מוקדמת חייבות להיות במעקב צמוד של צוותים רפואיים, וברוב מקרי הצירים המוקדמים, קיימים סימני אזהרה ברורים שרופאים צריכים להיות מודעים להם ולנקוט בפעולות מהירות ונכונות בניסיון למנוע לידה מוקדמת, או להתכונן להגעתו המוקדמת של התינוק.

בכל מצב בו רופאים לא נקטו באמצעים המתאימים הנדרשים, עלול להיגרם סיכון מיותר לתינוק, ולהורים עשויה להתקיים עילה לתביעת רשלנות רפואית. רופאים צריכים לפקח על בריאות נשים הרות במהלך כל ההיריון כדי למנוע פגיעה בה או בעובר. אם האישה נמצאת בסיכון ללידה מוקדמת, הרופא יכול לרשום תרופות ולהורות על מנוחה או הימנעות מקיום יחסי מין עד שהתינוק ייוולד. 

אם הרופא אינו קובע טיפול תקני לפני הלידה או שאינו מטפל בסיבוכים לפני הלידה או במהלכה, הוא עלול להימצא אשם בתביעת רשלנות רפואית ולשלם להורים פיצויים גבוהים שיסייעו להם בתהליכי התמודדות עם לידת פג.

פגיעות וסיבוכים של לידה מוקדמת

אם תינוק נולד בשלב מוקדם של ההיריון, הוא עלול לסבול מכל אחד מהסיבוכים או המצבים הרפואיים הבאים:

  • משקל לידה נמוך
  • צהבת
  • בעיות נשימה
  • ליקויי שמיעה או ראייה
  • רטינופתיה של פגות
  • בעיות האכלה
  • בעיות עיכול
  • שיתוק מוחין
  • עיכובים התפתחותיים
  • דימום מוחי
  • או מוות.

התמודדות עם לידת פג ובעיות הבריאות הנפוצות 

ככל שהתינוק נולד בשלב מוקדם יותר של ההיריון, כך הוא חשוף לבעיות בריאותיות חמורות. התמודדות עם לידת פג כרוכה בטיפול במספר מצבים בריאותיים שמשפיעים על פגים, כולל:

תסמונת מצוקה נשימתית (RDS)

לתינוקות שסובלים ממצוקה נשימתית יש בעיות נשימה מכיוון שחסר לכם חלבון שמונע קריסות של שקיות אוויר קטנות בריאות. מצב זה שכיח אצל תינוקות שנולדו לפני השבוע ה-34 להריון.

דימום תוך חדרי (IVH)

זהו דימום מוחי שברוב המקרים מופיע ליד החדרים, הרווחים המלאים בנוזל, במרכז המוח. מצב זה עלול לפגוע בחלק המוח השולט בתפקוד המוטורי של התינוק ולגרום לשיתוק מוחין.

פטנט דקטוס ארטריוזיס (PDA)

במצב רפואי זה, הצינור המקשר בין שני כלי הדם העיקריים ליד הלב אינו נסגר כראוי לאחר הלידה. תינוק עם מצב זה עלול לסבול מבעיות נשימה או מאי ספיקת לב.

אנטרוקוליטיס נמק (NEC)

שבועיים-שלושה לאחר לידה מוקדמת, התינוק עלול לפתח מצב מעיים שגורם לשלשול, בטן נפוחה ובעיות האכלה.

דום נשימה

לתינוקות פגים יש לפעמים דום נשימה, מצב של הפסקת נשימה משך עשרים שניות ויותר, שלעתים מתרחש יחד עם דופק איטי.

דיספלסיה ברונכופולמונרית (BPD)

מצב ריאות שיכול להתפתח אצל פגים ותינוקות שטופלו במכונת ריאות. בעיה זו עלולה להוביל לנול בריאות, נזק לריאות וצלקות.

עם הטכנולוגיה של היום, פגיעות בתינוקות שנולדו לפני הזמן כמעט ואינן צריכות להתרחש

לפני שנים, במקרים בהם תינוקות נולדו בשלבים מוקדמים של ההיריון, בתי חולים וצוותים רפואיים נאלצו להשקיע מאמצים רבים על מנת לשמור על חיי היילוד. הטכנולוגיה הייתה ראשונית ושיטות התמודדות עם לידת פג לא נבדקו. 

היום, עם הרפואה של המאה ה-21, לידות מוקדמות ניתנות לניהול באופן מתקדם הרבה יותר מכפי שהיה בעשורים האחרונים. אין פירוש הדבר שהחוויה הופכת להיות פחות קשה או מפחידה, אבל התנהלות רפואית מקצועית נכונה מגדילה את סיכויי ההישרדות באופן משמעותי.

אבל מה קורה כשצוותים רפואיים אינם מצליחים לנקוט בכל הצעדים הנדרשים להתנהלות העדינה בלידה מוקדמת? מה אם הרופא האחראי מבצע פעולה רשלנית גסה שמציבה את הפג במצב רפואי חמור בגלל שנקט בשיטות טיפול רפואיות מיושנות? אם זה קרה לכם ולתינוק שלכם, יתכן שיש לכם עילה לנקוט בצעדים משפטיים נגד הרופא או הצוות הרפואי שהתנהל ברשלנות.

זיהוי גורמי הסיכון ללידה מוקדמת

קיימים מצבים רפואיים רבים שמציבים נשים הרות בסיכון מוגבר ללידה מוקדמת של תינוק עם בעיות בריאותיות. מתפקידו של הרופא לזהות גורמי סיכון ללידה מוקדמת ולנקוט באמצעים הולמים של התמודדות עם לידת פג והפחתת הסיכון. חלק מהסימנים שמעידים על סיכון גבוה של אישה ללידה מוקדמת הם:

  • הריון קודם עם הפלה.
  • הריון עם תאומים או שלישיות.
  • רעלת הריון.
  • לחץ דם גבוה.
  • סוכרת הריונית.
  • השמנת יתר.
  • תת משקל או אנורקסיה.
  • זיהום אימהי.
  • שימוש באלכוהול, סמים או ניקוטין.
  • בעיות בצוואר הרחם.

התמודדות עם לידת פג באמצעות טיפול תומך

התמודדות עם לידת פג כוללת טיפול תומך מיוחד בתינוק שצריך לכלול:

הגנה על התינוק באינקובטור

התינוק צריך להיות מטופל באינקובטור כדי לסייע לו לשמור על טמפרטורת גוף רגילה. בשלב הבא, הצוות הרפואי צריך ללמד את ההורים שיטת טיפול שנקראת “קנגורו”, מגע ישיר בין עור לעור.

פיקוח על הסימנים החיוניים של התינוק

הצוות הרפואי צריך להציב חיישנים על גוף התינוק כדי לנטר את לחץ הדם, קצב הלב, הנשימה וטמפרטורת הגוף. ניתן להשתמש במכונת הנשמה על מנת לסייע לתינוק לנשום.

האכלה באמצעות צינור הזנה

בימים הראשונים לאחר לידת התינוק, הוא צריך לקבל נוזלים וחומרים מזינים דרך עירוי תוך ורידי (IV). חלב אם יכול להינתן מאוחר יותר דרך צינור שעובר דרך האף של התינוק לבטן שלו. 

כאשר התינוק חזק מספיק על מנת לינוק, הנקה או האכלה מבקבוק הם אפשרויות הזנה שנקבעות לעתים קרובות.

מילוי נוזלים

התינוק זקוק לכמות נוזלים מסוימת מדי יום, בהתאם לגילו ולמצבים הרפואיים שלו. הצוות הרפואי צריך לפקח מקרוב על רמות הנוזלים, הנתרן והאשלגן על מנת לוודא שרמות הנוזלים של התינוק תקינות. אם יש צורך בנוזלים, הם יועברו דרך עירוי.

טיפול באורות בילורובין

לטיפול בצהבת תינוקות, יתכן שיהיה צורך בטיפול מתחת לסט אורות שנקראים אורות בילורובין, למשך פרק זמן מסוים. האורות מסייעים למערכת של התינוק לפרק עודף בילורובין, שמצטבר מכיוון שהכבד אינו מסוגל לעבד אותם. כשהתינוק מוצב מתחת לאורות, הוא מוגן עם מסכת עיניים לנוחות רבה יותר.

קבלת עירוי דם

תינוקות פגים עשויים להזדקק לעירוי דם כדי להעלות את נפח הדם, במיוחד אם נלקחו מהם כמה דגימות דם לבדיקות שונות.

שחרור התינוק מהפגייה ומבית החולים ושיבה הביתה

התמודדות עם לידת פג אינה מסתיימת עם הפיקוח בבית החולים, והורים צריכים לקבל הנחיות מהרופאים לגבי הטיפול והתמיכה בתינוק לאחר השיבה הביתה. הרופאים צריכים לאפשר להורים לשחרר את התינוק מבית החולים רק לאחר שווידאו שהוא:

  • יכול לנשום ללא תמיכה.
  • יכול לשמור על טמפרטורת גוף יציבה.
  • יכול לינוק.
  • עולה במשקל בהתמדה.
  • אין סימנים להתפתחות זיהום.

הצוות הרפואי צריך ללמד את ההורים איך לטפל בתינוק בבית לפני השחרור מבית החולים, ולהנחות אותם לגבי התמודדות עם לידת פג באמצעות הקפדה על ההיבטים הבאים:

  • הסדרי מגורים הולמים ובריאים.
  • תמיכה בילדים אחרים בבית.
  • קרובי משפחה וחברים שיכולים לסייע בטיפול בתינוק.
  • פיקוח רפואי קבוע אחר המצב הבריאותי של התינוק

עורך דין לרשלנות רפואית עונה על שאלות שנוגעות להתמודדות עם לידת פג

האם ניתן היה למנוע את הפגיעה?

בהחלט. נכון שלידות מוקדמות יכולות להתרחש בהפתעה כשההורים והרופאים אינם מוכנים, אבל ברוב המקרים קיימים תסמינים ברורים מאוד, וסימני אזהרה שמעידים על בעיות. רופאים צריכים להיות ערניים לסימנים ולפעול במהירות על מנת להתכונן להגעה המוקדמת של התינוק.
יש אימהות שרגישות יותר ללידה מוקדמת, והצוות הרפואי המטפל חייב להיות ערכי לאורך כל ההיריון במקרים אלה.

אילו סוגי נזקים אפשר לתבוע?

אמנם לא ניתן לקבוע מראש בוודאות כמה פיצויים הורים יכולים לקבל עד שכל עובדות המקרה נבחנות, אבל ניתן לומר שכאשר נפסקים פיצויים, הפיצוי הכספי יכסה את ההוצאות הרפואיות, את עוגמת הנפש של התמודדות עם לידת פג, את הכאב והסבל שההורים נאלצו לסבול, ובמקרים מסוימים גם פיצויי עונשין, אם הרשלנות הייתה ברורה במיוחד.

מהן הסיבות הנפוצות העיקריות ללידת פג?

במצבים רפואיים מסוימים קיימת סבירות גבוהה יותר ללידה מוקדמת. למרות שאף אחד מגורמי הסיכון האלו אינו אחראי בוודאות ללידה מוקדמת, הרופאים צריכים לקחת את הסיכונים בחשבון ולנקוט באמצעי זהירות על מנת למנוע פגיעה:
זיהומים באברי המין
מחלות שמועברות במגע מיני
היסטוריה של לידות מוקדמות
הפרעות בצוואר הרחם
סוכרת הריונית
לידות תאומים או שלישיות.

מתי כדאי להתייעץ עם עורך דין לרשלנות רפואית?

מומלץ לקבל ייעוץ משפטי בהקדם האפשרי. נכון שבימים הראשונים הורים עשויים להתקשות לשקול אפילו נקיטת צעדים משפטיים, אבל חשוב ליזום פעולה מוקדם ככל האפשר לאחר האירוע. ככל שממתינים עם נקיטת הצעדים המשפטיים, כך האפשרויות יכולות להיות מוגבלות יותר.

רשלנות רפואית, לידת פג, וייצוג משפטי עד למיצוי הדין עם האשמים

רופאים משתמשים במגוון התערבויות וטכניקות רפואיות שמסייעות במניעת לידה מוקדמת או בהגנה על תינוקות שנולדו בשלבים מוקדמים של ההיריון. 

אם אתם מאמינים שהתינוק שלכם נפגע בגלל רשלנות של רופא, חשוב שתיצרו קשר עם עורך דין מומחה לרשלנות רפואית שיפתח בחקירה מיידית של עובדות המקרה שלכם, יסייע בקביעת סיבת האירוע, ויבין מי צריך לשאת באחריות במקרה של רשלנות רפואית.

אם יש לכם עילת תביעה, עורך הדין יפתח בשמכם בהליכים המשפטיים וילווה אתכם עד למיצוי הדין עם האחראים, והשגת הפיצויים ההולמים.

נפגעתם בגלל רשלנות רפואית? ייתכן שמגיעים לכם פיצויים.

צרו עמנו קשר לייעוץ חינם

דילוג לתוכן