מיקרוצפליה: מה זה ומתי אפשר לתבוע רשלנות רפואית?

מיקרוצפליה
תוכן עניינים

מיקרוצפליה היא מצב בו ראש התינוק קטן בהרבה מהצפוי. במהלך ההיריון, ראש התינוק צומח, ככל שמוחו גדל. מיקרוצפליה עשויה להתרחש היות ומוחו של התינוק לא התפתח כראוי במהלך ההיריון, או שהפסיק לצמוח לאחר הלידה, וכתוצאה מכך גודל ראשו קטן יותר.

מצב זה יכול להיות מצב מבודד, כלומר, הוא אינו מתרחש עם מומים מולדים חמורים יותר, או שהוא עשוי להופיע בשילוב עם מומים מולדים גדולים אחרים.

ויש גם בעיות בריאותיות אחרות

מיקרוצפליה עובר עלולה לגרום להתפתחות מגוון בעיות בריאותיות אחרות אצל התינוק לאחר הלידה, בהתאם לחומרת המצב, למשל:

  • התקפים.
  • עיכוב התפתחותי, כמו בעיות דיבור או עיכוב באבני דרך התפתחותיות אחרות, כמו למשל ישיבה, עמידה והליכה.
  • מוגבלות שכלית, כמו ירידה ביכולת הלמידה והתפקוד בחיי היומיום.
  • בעיות בתנועה ואיזון.
  • בעיות האכלה, כמו קושי בבליעה.
  • אובדן שמיעה.
  • בעיות ראייה.

בעיות אלה עשויות לנוע בין קלות עד חמורות ובמקרים רבים הן נמשכות לכל החיים. מיקרוצפליה בילדים שמוחם קטן ואינו מפותח, נמצאים בסיכון גבוה יותר לסבול מבעיות אלו, בהשוואה לילדים עם מיקרוצפליה משנית, שנחשבת לקלה יותר.

מיקרוצפליה חמורה עלולה להיות גם סכנת חיים. היות וקשה לחזות בלידה אילו בעיות יהיו לתינוק כתוצאה מהמחלה, תינוקות שנולדו עם המצב זקוקים ברוב המקרים למעקב צמוד באמצעות בדיקות רפואיות קבועות על מנת לפקח על התפתחותם.

לא כל הגורמים של מיקרוצפליה ידועים, אבל יש גורמי סיכון

ברוב המקרים, הגורמים להתפתחות מיקרוצפליה בילדים אינם ידועים. יש ילדים שסובלים מהמחלה בעקבות שינויים בגנים שלהם. גורמים אחרים, כולל גורמים למיקרוצפליה קשה, עשויים לכלול את החשיפות הבאות במהלך ההיריון:

  • זיהומים מסוימים במהלך ההיריון, כמו אדמת, טוקסופלזמוזיס או וירוס ציטומגלוביס.
  • מצב חמור של תת תזונה, כלומר, חוסר בחומרים מזינים או העדר קבלת תזונה מספקת.
  • חשיפה לחומרים מזיקים, כמו אלכוהול, תרופות מסוימות או כימיקלים רעילים.
  • הפרעה באספקת הדם למוח התינוק במהלך התפתחותו.

בחלק מהמקרים, מיקרוצפליה עובר מתחרשת בעקבות חשיפת העובר להדבקת האם בנגיף זיקה במהלך ההיריון. מדענים מארגון הבריאות העולמי הודיעו כי הצטברו מספיק ראיות למסקנה לפיה זיהום בנגיף זיקה במהלך ההיריון הוא גורם למיקרוצפליה ולליקויים מוחיים אחרים בעובר.

אילו בדיקות מאבחנות מיקרוצפליה?

ניתן לאבחן מיקרוצפליה במהלך ההיריון או לאחר הלידה.

במהלך ההיריון

במהלך ההיריון ניתן לעתים לאבחן מיקרוצפליה באמצעות בדיקת אולטרסאונד. כדי לראות את נוכחות המחלה, יש לבצע את הבדיקה בשלהי השליש השני להיריון או בתחילת השליש השלישי.

לאחר הלידה

כדי לאבחן מיקרוצפליה לאחר הלידה, הרופא צריך למדוד את המרחק סביב ראש התינוק, במדידה שנקראת מדידת היקף הראש, במהלך בדיקה גופנית. בהמשך הרופא צריך להשוות מדידה זו לתקני אוכלוסייה לפי מין וגיל.

מיקרוצפליה מוגדרת כמדידת היקף ראש קטן מערך מסוים לתינוקות בני אותו גיל ומאותו מין. ערך מדידה זה עבור מיקרוצפליה הוא ברוב המקרים יותר משתי סטיות תקן מתחת לממוצע. ניתן להגדיר את ערך המדידה כפחות מהאחוזון השלישי, מה שאומר שראש התינוק קטן ביותר בהשוואה לתינוקות בני אותו גיל ומאותו מין.

למה צריך למדוד את ראש התינוק ביום הראשון לחייו?

למרות שמדידות היקף ראש התינוק עשויות להיות מושפעות מגורמים אחרים שקשורים ללידה, יש לבצע את המדידות ביום הראשון לחיי התינוק, מכיוון שתרשימים שמתייחסים להיקף ראש בלידה נפוצים לפי גיל ומין ומבוססים על מדידות שנערכות לפני שהתינוק בן יום אחד.

הגורם החשוב ביותר הוא שהיקף הראש צריך להימדד ולהיות מתועד בקפידה, ואם המדידות אינן נערכות במהלך היממה הראשונה, יש למודד את היקף הראש בהקדם האפשרי לאחר הלידה. אם הרופא חושד שהתינוק סובל ממיקרוצפליה, עליו להזמין בדיקה אחת או יותר על מנת לאשר את האבחנה.

לדוגמא:

בדיקות מיוחדות כמו הדמיית תהודה מגנטית יכולות לספק מידע חיוני על מבנה מוחו של התינוק, ולסייע בקביעה אם התינוק הנולד סבל מזיהום במהלך ההיריון. בדיקות אלו יכולות גם לסייע לרופא לאתר בעיות אחרות שעלולות להתרחש.

רשלנות רפואית באבחון מיקרוצפליה: שאלות ותשובות

מה זה מיקרוצפליה עובר?

מיקרוצפליה עובר היא צורה קיצונית וחמורה יותר של מצב זה, כשראש התינוק קטן בהרבה מהצפוי. מצב זה עלול להיווצר כשמוחו של התינוק לא התפתח כראוי במהלך ההיריון, או שמוחו החל להתפתח נכון, ואז נפגע בשלב כלשהו במהלך ההיריון.

איך מטפלים במיקרוצפליה?

מיקרוצפליה היא מחלה שנמשכת כל החיים. עולם הרפואה אינו יודע על תרופה או טיפול סטנדרטי למיקרוצפליה. היות ומצב זה עלול לנוע בין קל לחמור, אפשרויות מיקרוצפליה טיפול משתנות גם הן. ברוב המקרים, מיקרוצפליה בילדים מתבטאת בגודל ראש קטן ללא בעיות בריאותיות אחרות, והם זקוקים לבדיקות שגרתיות על מנת לפקח על התפתחותם.
מקרים חמורים יותר של מיקרוצפליה בילדים כרוכים בטיפול להתמודדות עם בעיות בריאות אחרות. שירותים זמינים של מיקרוצפליה טיפול מתמקדים בטיפולי התפתחות מוקדמים בחיים שמסייעים לרוב הילדים לשפר ולמקסם את יכולותיהם הגופניות והאינטלקטואליות.
שירותים אלה, שנקראים טיפולי התערבות חיצוניים מוקדמים, נקבעים לאחר אבחון מיקרוצפליה משנית או חמורה, וכוללים טיפולים בדיבור, בעיסוק ופיזיותרפיה. בחלק מהמקרים יש צורך בתרופות לטיפול בהתקפים או בתסמינים אחרים.

איך הורים יכולים לעזור לילד לחיות עם מיקרוצפליה?

הבעיות הבריאותיות הספציפיות הקשורות להתפתחות מיקרוצפליה בילדים עשויות להתגלות ככל שהילד גדל ומתפתח. ילדים עם המחלה צריכים להיות בפיקוח רפואי קבוע, ולעבור בדיקות על מנת לעקוב אחר צמיחת ראשם. המעקב הרפואי יכלול פיקוח על התפקוד המוטורי, החברתי, האינטלקטואלי והשפה שלהם, לאורך זמן.
הורים יכולים לסייע לילדיהם לחזק את ההערכה העצמית שלהם וללמד אותם להיות עצמאיים ככל האפשר. יתכן שהילד יזדקק לטיפולי שיקום פיזיים ותעסוקתיים, או לתמיכה נוספת בבית הספר. הצוות הרפואי שמלווה את הילד וההורים צריך להסביר להורים על השיטות הטובות ביותר לעזור לילד כדי לשפר את סיכויי מיקרוצפליה תוחלת חיים ולעזור לו לחיות חיים ארוכים, בריאים ומאושרים.

איך אפשר לדעת אם מיקרוצפליה נובעת מרשלנות רפואית?

אם ילדכם אובחן כחולה מיקרוצפליה, חשוב להבין את המאפיינים, התסמינים וכמה גורמים פוטנציאליים למצב של מיקרוצפליה עובר או מיקרוצפליה בילדים.
במקרים מסוימים, רשלנות רפואית מצד הרופא המטפל והצוות הרפואי עלולה לגרום לילד בריא לפתח מיקרוצפליה לפני הלידה או במהלכה. כאשר מצב זה מתרחש, לבני המשפחה יש את הזכויות לנקוט בצעדים משפטיים בשם הילד.

בשורה התחתונה, אם נולד לכם תינוק עם מיקרוצפליה קחו עורך דין עוד היום

אם אתם חושדים שהתינוק סובל ממיקרוצפליה בשל רשלנות רפואית, חשוב מאוד שתתייעצו כמה שיותר מהר עם עורך דין מיומן בתחום רשלנות רפואית בהיריון ובלידה, ושיש לו ניסיון עשיר בזכייה בייצור הורים שילדיהם עברו פגיעות בלידה.

הצוות במשרד עורכי הדין ילווה אתכם במהלך הכנת כתב התביעה והדיונים המשפטיים עד להשגת הפיצויים עבורכם ועבור בני משפחתכם. חשוב שתקבלו את הייעוץ המשפטי בהקדם כדי לברר את הנסיבות, להכין את התביעה בהתאם ולהגיש אותה לבית המשפט שיפסוק בעניין.

הפיצויים לא ישנו את השלכות התסמונת על חיי הילד או חיי המשפחה שלכם, אבל הם בהחלט יכולים לסייע במימון טיפולים רפואיים לטווח הארוך, שהילד יזדקק להם.

נפגעתם בגלל רשלנות רפואית? ייתכן שמגיעים לכם פיצויים.

צרו עמנו קשר לייעוץ חינם

דילוג לתוכן