איך בודקים cmv? מתי חשוב לבצע את הבדיקה ואיך צריך לפרש את הממצאים?

איך בודקים CMV
תוכן עניינים

וירוס ציטומגלו, או בקיצור CMV, הוא נגיף נפוץ שמדביק בין חמישים לשמונים אחוזים ממבוגרים עד גיל ארבעים. בדרך כלל, הנגיף אינו גורם לתסמינים או לבעיות בריאותיות, ויכול להישאר בגוף באופן סמוי, מה שאומר שהנגיף קיים אבל אינו גורם לתסמינים כלשהם. אם מתפתחות בעיות בריאות שמחלישות את המערכת החיסונית, CMV עשוי להיות פעיל, ולהפוך לזיהום חמור.

הרופא צריך לבצע בדיקה סרולוגית כדי לבדוק נוגדנים ל-CMV בדם, ואם המטופל נדבק מהנגיף, הבדיקה תניב תוצאות של רמות גבוהות לנוגדני CMV.

מה זה נגיף CMV?

וירוס ציטומגלו הוא נגיף נפוץ שמופיע באופן נרחב אבל גורם לתסמינים רק לעיתים נדירות. רוב האנשים נדבקים בנגיף בילדותם או בבגרותם הצעירה ואינם חווים בעיות בריאות או תסמינים משמעותיים.

הנגיף יכול להימצא בנוזלי גוף רבים במהלך זיהום פעיל, כולל:

  • ברוק
  • בשתן
  • בדם
  • בחלב אם
  • בזרע
  • בהפרשות נרתיקיות
  • ובנוזל מוחי.

הנגיף מועבר בקלות לאחרים באמצעות מגע פיזי קרוב או באמצעות מגע עם חפצים נגועים, כמו חיתולים או צעצועים. לאחר שההדבקה הראשונית נפתרה, CMV הופך להיות רדום או סמוי, כמו שאר בני משפחת נגיף ההרפס. 

וירוס הציטומגלוויר נשאר בגוף למשך שארית החיים מבלי לגרום לתסמינים כלשהם, אלא אם כן מערכת החיסון נחלשת משמעותית, ואם זה קורה, הנגיף יכול להיות פעיל מחדש.

השלכות בריאותיות של נגיף CMV

CMV עלול לגרום לבעיות בריאותיות משמעותיות בשלושה מצבים: 

זיהום ראשוני

רוב האנשים שסובלים מהתסמינים בזיהום ראשוני עלולים לחלות במחלה דמוית שפעת או דלקת קדחת הבלוט. מצב זה, שגורם לתסמינים כמו עייפות קיצונית, חם, צמרמורת, כאבי גוף או כאבי ראש, בדרך כלל נעלם בתוך מספר שבועות.

זיהום שנרכש במהלך ההיריון

זיהום CMV בהריון עלול לגרום לבעיות גופניות והתפתחותיות חמורות שרופאים צריכים להבחין בהם לראשונה אצל תינוקות או ילדים צעירים. המצב מתרחש ברוב המקרים כאשר נשים נדבקות בפעם הראשונה במהלך ההיריון והזיהום מועבר לעובר על פני השליה. 

רוב התינוקות שנדבקים לפני הלידה נראים בריאים בחודש הראשון לחייהם ולרובם אין בעיות בריאותיות, אבל בחלק מהמקרים, תינוקות עלולים לפתח בעיות שמיעה או לחוות עיכוב בהתפתחות נפשית מאוחר יותר בחיים. חלק מהתינוקות עשויים להיוולד מתים, בעוד שאחרים עשויים לחוות תסמינים בלידה כמו:

  • צהבת
  • אנמיה
  • טסיות דם נמוכות
  • טחול או כבד מוגדלים
  • ראש קטן
  • או אובדן שמיעה.

CMV בקרב אנשים עם מערכת חיסונית מוחלשת

במקרים אלו, CMV עלול לגרום למחלות קשות ולמוות בקרב אנשים עם HIV או איידס בשלבים מתקדמים, כמו גם אצל אנשים שעברו השתלת איברים או מוח עצם ואנשים שעברו טיפול כימותרפי בסרטן. בקרב קבוצות אלו, ההידבקות בפעם הראשונה בנגיף עלולה להוביל לתסמינים הקשים ביותר, והזיהום שלהם עשוי להישאר פעיל. 

אנשים שנחשפו לנגיף בעבר עשויים לחוות פעילות מחודשת של הזיהום, שישפיע על העיניים, באמצעות דלקת ברשתית שעלולה להוביל לעיוורון, בעיות במערכת העיכול כמו למשל שלשול מדמם וכאבי בטן, בעיות בריאות, כמו דלקת ריאות עם שיעול וקוצר נשימה, ודלקת מוח. 

עלולה להתרחש גם מעורבות בטחול ובכבד, ומי שעבר השתלת איברים או מוח עצם עלול לחוות מידה מסוימת של דחיית השתל על ידי הגוף. CMV פעיל מדכא גם את מערכת החיסון, מה שעלול לאפשר זיהומים משניים אחרים, כגון זיהומים פטרייתיים שעלולים להתרחש.

למה להזמין בדיקת CMV?

הרופא מזמין בדיקת CMV כדי להבין אם יש כרגע זיהום פעיל של הנגיף או שהיה בעבר. הוא יכול להשתמש בבדיקה גם על מנת להבין אם הטיפול בזיהום פעיל של הנגיף עובד. הרופא צריך להזמין את הבדיקה במקרה של פגיעה במערכת החיסונית, או לנשים הרות, ובמקרי הופעת תסמינים כגון:

  • עייפות
  • חולשה
  • כאב גרון
  • נפיחות בבלוטות הלימפה
  • חום
  • כאב ראש
  • כאבי שרירים.

נגיפים שגורמים לשפעת או מונונוקלאוזיס, כמו נגיף אפשטיין-בר, יכולים גם הם לגרום לתסמינים אלו, ולכן רופאים שיודעים איך בודקים cmv כדי לבצע אבחנה מבדלת ולקבוע אבחון מדויק, צריכים לבצע בדיקות מקיפות כדי שניתן יהיה להרכיב תוכנית טיפול מתאימה.

ביצוע נכון של בדיקת CMV

בדיקת CMV שמתנהלת נכון ובאופן מקצועי כוללת מדידת נוגדנים לנגיף, או איתור הנגיף. רופאים שיודעים איך בודקים cmv, יודעים לזהות את הנגיף במהלך זיהום פעיל על ידי טיפוח CMV או בשכיחות גבוהה יותר, על ידי איתור החומר הגנטי של הנגיף, כלומר ה-DNV שלו, בדגימת נוזלים או רקמות בתהליך שנקרא בדיקת תגובת שרשרת פולימראז, או PCR.

מהם הסיכונים בבדיקת CMV?

סיכוני בדיקת CMV הם מינימליים, והנבדק עשוי לחוות אי נוחות מסוימת בנטילת דגימת הדם. יתכן שיופיע כאב באזור הזריקה במהלך הבדיקה או מעט לאחריה. סיכונים פוטנציאליים אחרים של בדיקת הדם כוללים:

  • קושי בהשגת דגימה, וכתוצאה מכך ביצוע דקירות מחט מרובות.
  • דימום מוגזם באזור דקירת המחט.
  • התעלפות כתוצאה מאיבוד דם.
  • הצטברות דם מתחת לעור, במצב שנקרא hematoma.
  • זיהום באזור דקירת המחט.

בדיקת CMV היא בדיקה פשוטה שאינה כרוכה בסיכונים משמעותיים, ומתבצעת באמצעות בדיקת אין צורך לנקוט בצעדים מיוחדים על מנת להתכונן לבדיקה, אבל חשוב לעבור את הבדיקה רק אצל רופא שיודע איך בודקים cmv ואיך מתייחסים נכון לממצאי הבדיקה, על מנת להבין אם לנבדק יש זיהום פעיל של CMV או שהיה לו בעבר. הרופא יכול להשתמש בתוצאות הבדיקה גם כדי לעקוב אחר התקדמות המטופל אם הוא קיבל טיפול לזיהום.

הבנת תוצאות בדיקת CMV

תוצאות שליליות של בדיקת CMV מעידות על העדר נוגדנים מסוג CMV בדם הנבדק. תוצאות אלו מעידות על כך שהנבדק מעולם לא נבדק בנגיף, ועשויות גם להצביע על כך שהנבדק חסר חיסון, מה שאומר שיש לו מערכת חיסונית מוחלשת, וגופו אינו יכול לייצר נוגדנים כנגד הנגיף.

רמות נמוכות של נוגדני CMV מעידות על חשיפה לנגיף, אבל התוצאות אינן מגלות מתי התרחשה ההדבקה. אם רופא יודע איך בודקים cmv, הוא צריך לבדוק את התוצאות יחד עם הסימפטומים של המטופל על מנת לקבוע אם יש לו זיהום פעיל.

כשמשתמשים בבדיקה לניטור יעילות הטיפול, הרופא צריך לחפש ירידה בכמות נוגדני CMV בדם לאורך זמן. הטיפול מוריד את רמות הנגיף, כך שרמות הנוגדנים צריכות לרדת גם אם הטיפול עובד.

ערנות לסיכונים לפני ההיריון ועילת תביעת רשלנות רפואית

CMV הוא נגיף נפוץ שמדביק אנשים בכל הגילאים ללא קשר למוצא אתני או מגדר, ורוב האנשים נחשפים לנגיף בשלב כלשהו בחייהם ללא ידיעתם. ברגע שהנגיף נמצא בגוף, הוא נשאר לכל החיים. CMV יכול לעבור בקלות לעובר במהלך ההיריון אם לאישה יש זיהום של הנגיף, גם אם היא אינה חווה תסמינים.

כל אישה בגיל הפוריות יכולה לבדוק אם יש לה נגיף CMV. לפני תכנון ההיריון, מומלץ לבקש מהרופא לבצע דגימת דם לבדיקות נוגדנים מסוג IgG ו-IgM. אם הרופא מסרב לבצע את הבדיקה, יש לוודא שהסירוב נרשם בתיק הרפואי כדי שניתן יהיה להשתמש ברישום זה בהמשך להוכחת תביעת רשלנות רפואית, אם מתברר שלאישה היה את הנגיף והוא עבר לתינוק וגרם לסיכונים לשניהם.

בדיקת CMV לפני ההיריון או במהלכו והתנהלות נכונה בהתאם לממצאים

רופאים צריכים לבדוק נשים לנוכחות נגיף CMV בגוף לפני ההיריון, ואם נמצא שאישה נחשפה לזיהום לאחרונה, הרופא צריך להמליץ לה להמתין עם ההיריון עד שרמות נוגדני ה-IgM שלה ב-CMV ירדו לרמה שאינה ניתנת לגילוי, ומדד הנדידות של הנגיף ב-CMV IgG  יעלה לאחוז חיובי ביותר, לפני שהיא תנסה להרות. 

פרק זמן הדרוש להמתנה יכול להימשך בין חצי שנה לשנה, וחשוב להמתין עד שהזיהום יסתדר, מכיוון שכך ניתן להפחית את הסיכון להעברת CMV מהאישה ההרה לעובר.

אם האישה כבר נכנסה להריון, הרופא צריך להוסיף לבדיקות המעבדה השגרתיות גם בדיקת נוגדנים מסוג CMV IgM ו-IgG. כשיודעים איך בודקים cmv, יודעים גם איך ומתי לבצע את הבדיקות הנכונות לנשים הרות, ואיך לפרש את הממצאים באופן מדויק כך שניתן יהיה להרכיב תוכנית טיפול מתאימה.

אם אין היסטוריה של זיהום CMV מוקדם

במקרה זה, הרופא צריך להורות לאישה לנקוט באמצעי זהירות למניעת CMV כדי לסייע בהפחתת הסיכון לחלות בנגיף במהלך ההיריון. 

אין צורך לבצע בדיקות נוגדנים נוספות של CMV, אלא אם כן האישה מתחילה להראות סימנים לזיהום, או אם העובר מראה סימני זיהום CMV אפשרי במהלך אולטרסאונד שגרתי.

זיהום CMV שהתגלה לאחרונה

כשלאישה היה זיהום CMV לאחרונה, והיא עדיין לא נכנסה להריון, הרופא צריך להנחות אותה לגבי פרק הזמן המתאים שעליה לחכות לפני שהיא תוכל לנסות להרות. אם האישה כבר בהריון, הרופא צריך לבצע אולטרסאונד נוסף כדי לעקוב אחר התפתחות העובר וכדי לאשר שאין לו סימני טרום לידה לזיהום CMV. 

אם העובר מראה סימנים לזיהום באולטרסאונד, הרופא צריך לבצע בדיקת מי שפיר כדי לברר אם לתינוק יש את הזיהום. 

רופאים צריכים להיות ערניים לנוכחות התסמינים גם אצל תינוקות לאחר הלידה

רופאים צריכים להזמין בדיקת CMV לתינוקות אחרי לידה, אם יש להם את התסמינים הבאים:

  • הצהבת העור או העיניים, תסמינים שמעידים על צהבת.
  • טחול או כבד מוגדלים.
  • בעיות שמיעה או ראייה.
  • דלקת ריאות.
  • התקפים.
  • התפתחות מאוחרת.

איך בודקים cmv: שאלות ותשובות

איך מתבצעת בדיקת CMV?

בדיקת סרולוגיה CMV מתבצעת באמצעות דגימת דם. רופא, אחות או טכנאי מעבדה במרכז רפואי מבצעים את הבדיקה הזו באמצעות מחט קטנה שאוספת דם מווריד בזרוע. בהמשך, דגימת הדם נשלחת למעבדה לניתוח, והרופא צריך להסביר לנבדק את הממצאים כשהם זמינים.

למה להיבדק?

רופאים צריכים לדעת מתי לחשוד בנוכחות זהום ציטומגלווירוס (CMV), או בנוכחות הזיהום לאחרונה, במיוחד לפני הריון או הליך כירורגי מורכב כמו השתלת איברים.

מתי מומלץ להיבדק ל-CMV?

כשלמבוגר צעיר, לאישה הרה או לאדם שסובל ממערכת חיסונית מוחלשת יש תסמינים דמויי שפעת שמצביעים על זיהום ב-CMV; לפני הליך השתלת איברים; כאשר הרופא מבחין בהפרעות מולדות מרובות אצל העובר במהלך בדיקות המעקב בהריון, כמו למשל צהבת או אנמיה שאינן מוסברות, או כשלתינוק יש התקפים לאחר הלידה, או שהוא סובל מירידה בשמיעה או מבעיות התפתחותיות שעלולות לנבוע מהנגיף.

האם ניתן לרפא CMV?

CMV מתפשט מאדם לאדם דרך נוזלי גף, כגון דם, רוק, שתן, זרע וחלב אם. אין תרופה לנגיף, אבל קיימות תרופות שיכולות לסייע בהקלת התסמינים.

בשורה התחתונה, אם הרופא לא ידע איך להתנהל או שהתנהל ברשלנות, זה הזמן להכניס עורך דין לתמונה

אם הרופא אינו יודע להמליץ לאישה על ההנחיות הנכונות, או שאינו יודע איך בודקים cmv, איך מפרשים את התוצאות או איך מטפלים בנגיף, והאישה נדבקה בנגיף במהלך ההיריון והעבירה את הזיהום לעובר, חשוב ליצור קשר עם עורך דין לרשלנות רפואית על מנת שניתן יהיה להעביר את המקרה לבדיקת מומחה רפואי שיוכל לקבוע אם קיימת עילת תביעת רשלנות רפואית. 

 

נפגעתם בגלל רשלנות רפואית? ייתכן שמגיעים לכם פיצויים.

צרו עמנו קשר לייעוץ חינם

דילוג לתוכן