רשלנות רפואית בבדיקת ממוגרפיה: האם הליכים משפטיים יובילו לקביעת פיצויים?

רשלנות רפואית בבדיקת ממוגרפיה
תוכן עניינים

עורכי דין מומחים בתחום רשלנות רפואית מיומנים בטיפול בתביעות שכרוכות בסרטן השד עקב רשלנות רפואית בבדיקת ממוגרפיה או בדיקת אולטרסאונד. תביעות לאבחון שגוי של סרטן דורשות מומחיות וידע של עורך דין מיומן ומוסמך.

רופאים, רדיולוגים ובתי חולים מגנים בתוקף על מקרים אלה, כך שאת זקוקה לצוות משפטי מיומן מאוד שיהיה בצד שלך.

למה חשוב לעבור בדיקת ממוגרפיה לאבחון סרטן השד?

בדיקת ממוגרפיה ובדיקת אולטרסאונד משמשות לאבחון מוקדם לסרטן השד, או לאבחון נוכחות הסרטן. נשים רבות עוברות בדיקות אלו על בסיס שנתי בהמלצת רופא על מנת לקבוע אם קיימות עדויות קלות ביותר לגידול. אבחון מוקדם של סרטן השד חיוני כדי שהטיפול יתחיל לפני שהמחלה תתפשט לאזורים אחרים בגוף.

הרדיולוג שמפרש את תוצאות הממוגרפיה או האולטרסאונד מיומן בקריאת הממצאים וזיהוי כל סימן אפשרי לסרטן. בדיקות ממוגרפיה קבועות לאיתור סרטן השד חיוניות, במיוחד אם קיימים גורמי סיכון כמו:

  • היסטוריה קודמת של סרטן
  • היסטוריה משפחתית של סרטן
  • השמנה
  • שימוש באלכוהול
  • או גיל מתקדם.

איך מתבצעת בדיקת ממוגרפיה?

קיימים סטנדרטים מקצועיים לפרשנות ממוגרפיה ובדיקות אחרות לגילוי סרטן השד, ורדיולוג נדרש להבחין בתכונות העדינות של גידולים ממאירים. עליו לבצע עבודת אבחון נאותה, כולל צפיות בנקודות דחוסות, צפיות בהגדלה או בבדיקת אולטרסאונד. כאשר ממצא מושך את תשומת ליבו של הרדיולוג, עליו לבדוק ממצאי בדיקות ממוגרפיה קודמות על מנת לקבוע אם חל שינוי.

אם קיימת אסימטריה, יתכן שתידרש בדיקת אבחון רקמות. על הטכנאי להקפיד על מיצוב המטופלת והיבטים אחרים של הבדיקה, וכשתוצאה פתולוגית שמתקבלת מביופסיה אינה מסבירה ממצא מההדמיה, יש לערוך בדיקת ביופסיה חוזרת או כריתה כירורגית.

מתי מתרחשת רשלנות רפואית באבחון ממצאי סרטן?

כישלונות באבחון סרטן השד גורמים למקרי מוות רבים ופגיעות קבועות מדי שנה, וחשוב שהרופאים ואנשי המקצוע האחרים בתחום הבריאות יהיו מודעים לגורמי הסיכון של המטופלות שלהם לסרטן השד.

יחד עם זאת, לפעמים רדיולוגים, רופאים מומחים ואונקולוגים מבצעים שגיאות בהקרנה ובממוגרפיה, וכתוצאה מכך הסרטן מחמיר או שהמטופלת עלולה למות. על מנת לתבוע את הדין מאנשי המקצוע הרפואיים בטענת אי אבחון, עיכוב באבחון או אבחון מוטעה, עורך הדין שמתמחה ברשלנות רפואית יצטרך לבסס את המרכיבים של רשלנות רפואית בבדיקת ממוגרפיה.

מהן ההשלכות של פרשנות שגויה של ממצאי בדיקת ממוגרפיה?

במקרים רבים, הבדיקה האבחנתית מחפשת כראוי ומגלה חשדות לסרטן השד, אבל ממצאים אלה לא תמיד מועברים כראוי לרופא המטפל הראשוני או למומחה. במקרים אחרים, הדיווחים מועברים לרופא, אך נקברים בתרשימי המטופלות, לא נקראים על ידי הרופא או הצוות הרפואי, או שהממצאים פשוט אינם מועברים למטופלת.

תקשורת משובשת זו עלולה לגרום לעיכוב משמעותי בתחילת הטיפול ולהיות כרוכה בהשלכות איומות על המטופלת, במצב שמהווה בסיס איתן לתביעת רשלנות רפואית בבדיקת ממוגרפיה. כשרדיולוג מבצע בדיקת ממוגרפיה או אולטרסאונד באופן שגוי אצל חולת סרט השד, ההשלכות עלולות להיות הרסניות.

כאשר מתרחשת טעות רפואית מסוג זה, הסרטן אינו מטופל, לרוב זמן רב לפני שהוא מאובחן בסופו של דבר. כלומר, עד שהתבצע האבחון הנכון, המטופלת בזבזה זמן יקר של טיפול והתאוששות.

מתי אפשר להגיש תביעה בטענת אבחון מוטעה של סרטן השד?

כשהבדיקה הרדיולוגית של המטופלת אחנה נקראת כהלכה או מפורשת באופן שגוי וכתוצאה מכך התרחש עיכוב בטיפול בסרטן, המטופלת יכולה ברוב המקרים להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית בבדיקת ממוגרפיה נגד הרופא הרשלן.

בתביעה מסוג זה יש להוכיח כי הרופא אכן קרא באופן שגוי את ממצאי הממוגרפיה, ובשל טעות זו התרחש עיכוב בטיפול בסרטן. בנוסף להוכחת הטעות הרפואית, יש להוכיח שגם אם הממצאים לא היו נקראים שלא כהלכה, המטופלת הייתה מקבלת תוצאה חיובית יותר.

תרחיש זה נכון גם לגבי מקרים בהם לא ניתן היה להעביר את ממצאי הבדיקה מהרדיולוג לרופא או מהרופא לחולה. אם העיכוב בטיפול נגרם על ידי טעות בתקשורת, זה בסיס לתביעה בגין רשלנות רפואית.

איך מוכיחים רשלנות רפואית בבדיקת ממוגרפיה?

עורכי הדין שמתמחים בתחום צריכים להוכיח רשלנות רפואית בבדיקת ממוגרפיה באמצעות הצגת ראיות מובהקות של כל אחת מהנקודות הבאות:

  • התקיימות יחסי רופא-חולה;
  • הפרת הנאשם את חובת הזהירות המקצועית;
  • סיבתיות ממשית;
  • התרחשות הנזקים.

שגיאות בבדיקת ממוגרפיה עשויות להוות הפרת הסטנדרט המקצועי של הטיפול. ברוב המקרים, עורך הדין יצטרך להציג עדות מומחה מיומן ואמין על מנת להעריך את השגיאות האלו ולקבוע אם הן אינן תואמות את הסטנדרט המקצועי של הטיפול. המומחה יצטרך לבחון האם השגיאה גרמה לנזקים בפועל.

אם המטופלת הייתה בשלב 4 של הסרטן ולא ניתן היה לנקוט בשום פעולה על מנת לטפל בה, יתכן שלא ניתן יהיה לתבוע נזקים. יחד עם זאת, כל מקרה הוא ייחודי, וחשוב להתייעץ עם מומחים כדי לקבוע האם ניתן להראות את היסודות של רשלנות רפואית בבדיקת ממוגרפיה במקרה שלך.

רשלנות רפואית בבדיקת ממוגרפיה: שאלות ותשובות

מתי צריך להתחיל לעבור בדיקת ממוגרפיה ובאיזו תדירות יש לבצע את הבדיקות?

רופאים רבים ממליצים לנשים להתחיל לעבור בדיקות ממוגרפיה בגיל ארבעים, אבל לא כולם מסכימים עם המלצה זו. רופאים אחרים ממליצים להתחיל את הבדיקות בגיל חמישים ואז אחת לשנתיים.

יחד עם זאת, אם את מרגישה צורך לעבור בדיקת ממוגרפיה בכל גיל, מומלץ לעשות זאת. לדוגמא, אם את נמצאת בסיכון גבוה לסרטן השד מכיוון שיש לך היסטוריה משפחתית, הרופא צריך להמליץ לך על ביצוע בדיקת ממוגרפיה בגיל שלושים.

האם אפשר להבין מבדיקת ממוגרפיה את הסיכון לסרטן השד?

כן, במידה מסוימת. בחלק מהמקרים רופאים וטכנאים יכולים לזהות את הסיכון לסרטן השד בבדיקת ממוגרפיה, במיוחד כשהוא קשור לגורמים כגון:

נשיאת גנים BRCA1 / BRCA2.
נשים שיש להן אם או אחות שחלו בסרטן השד.
נשים שהתחילו לקבל מחזור חודשי לפני גיל 12.
נשים שילדו את הילד הראשון לאחר גיל שלושים.
שימוש באמצעי מניעת הריון אוראליים.
צריכת אלכוהול של 2-5 משקאות ביום.
צפיפות רקמות שמתגלה בבדיקת ממוגרפיה.
צפיפות עצם גדולה.
היסטוריה של ביופסיה שפירה של בדיקת שד.

מה זה צפיפות שד בבדיקת ממוגרפיה?

המשמעות של צפיפות שד היא שבבדיקת ממוגרפיה לפחות חמישים אחוזים מרקמת השד נראית לבנה. במקרה זה, נוכחות סרטן שד קטן, שהוא גם לבן, עשוי להסתתר באזורים הצפופים של הרקמה. קיימות אפשרויות בדיקה נוספות שרופאים צריכים לקחת בחשבון לרקמת שד צפופה כמו טומוגרפיה ואולטרסאונד.
בדיקות אלה מיועדת לנשים עם רקמת שד צפופה ורופאים וטכנאים צריכים להורות על ביצוע בדיקות ההמשך האלה כדי לוודא באופן מוחלט שלנבדקת אין נוכחות של סרטן שד.

האם רקמת שד צפופה הופכת להיות פחות צפופה במשך הזמן?

כן. לפעמים קל יותר לאתר סרטן בממוגרפיה בגילאים מבוגרים יותר. אם רקמת השד ממשיכה להיות צפופה לאחר גיל המעבר, האישה צריכה להיות במעקב צמוד על ידי הרופא.

במקרה שלאישה יש סרטן, עד כמה גבוהים הסיכויים שהוא יתגלה בבדיקת ממוגרפיה?

ככל שאישה מבוגרת יותר, כך קיים סיכוי גבוה יותר למצוא סרטן בהצלחה בבדיקת ממוגרפיה. ההערכה היא כי הבדיקה מגלה כ-73% ממקרי סרטן השד בקרב נשים בתחילת שנות הארבעים לחייהן, ו-85% ממקרי סרטן השד בקרב נשים בגילאי שישים.

בשורה התחתונה, איך עורכי דין לרשלנות רפואית יכולים לעזור?

אם היה לך או לבת משפחה קרובה עיכוב בטיפול בסרטן עקב בדיקת ממוגרפיה שלא נקראה כהלכה, או כתוצאה מכישלון הרופא לפעול על פי בדיקה רדיולוגית שנקראה כהלכה, עלייך לפנות בהקדם לעורכי דין מיומנים ברשלנות רפואית, על מנת לדון במקרה שלך.

עורכי הדין יבחנו את כל הרשומות הרפואיות ואת צילומי הממוגרפיה או האולטרסאונד, ויעבירו אותם לבדיקת רדיולוג מוסמך שמתמחה בטיפול בחולות סרטן השד. אם הרדיולוג קובע שהצילומים פורשו באופן שגוי או שלא פורשו כראי, ניתן להגיש תביעת רשלנות רפואית בבדיקת ממוגרפיה.

אז אם נפגעת בגלל שגיאות בבדיקות ממוגרפיה או בבדיקות סקר אחרות לאיתור סרטן השד, עורכי דין מומחים בתחום יסייעו לך לתבוע את הנזקים מאנשי המקצוע בתחום הבריאות האחראים.

נפגעתם בגלל רשלנות רפואית? ייתכן שמגיעים לכם פיצויים.

צרו עמנו קשר לייעוץ חינם

דילוג לתוכן