רשלנות רפואית במתן תרופות: טעויות מתרחשות לעתים יותר קרובות מכפי שאתם מאמינים

רשלנות רפואית במתן תרופות
תוכן עניינים

רשלנות רפואית במתן תרופות היא אחת הסיבות המובילות להתרחשות פציעות או מקרי מוות חמורים בקרב מטופלים, ומקרים אלו מוגדרים כרשלנות של הרופא, המנתח או הצוות הרפואי, בעיקר מכיוון שבדרך כלל ניתן למנוע טעויות אלו.

טעויות במתן תרופות עלולות להתרחש בכל שלב בתהליך הטיפול, מבחירת המינון המתאים של חומר הרדמה בהליך כירורגי, ועד לניסוח הולם של תרופות שרופא רושם למטופל.

טעויות אלו עשויות להתרחש על ידי אחים ואחיות, רופאים, מנתחים, רופאים מרדימים, או כל איש צוות רפואי אחר שמוסמך לרשום תרופות או לקבוע מינוני תרופות למטופלים. טעויות מסוימות מתרחשות גם בבתי מרקחת או בחנויות שמוכרות תרופות.

מה זה רשלנות רפואית במתן תרופות?

קיימים סוגים רבים של רשלנות רפואית במתן תרופות, חלק מהמקרים הנפוצים כוללים:

  • מתן תרופה שגויה למטופל.
  • מתן מינון שגוי של תרופות, כלומר, יותר מדי או מעט מדי תרופות.
  • תיוג מוטעה של תרופות.
  • מרשם תרופה שמכילה מרכיב שהמטופל אלרגי אליו.
  • רישום תרופה שמקיימת אינטראקציה שלילית עם תרופות אחרות שהמטופל נוטל.
  • העדר אזהרת המטופל על תופעות הלוואי הנפוצות של התרופה שנרשמה או ניתנה לו.

כל איש צוות מקצועי מתחום הרפואה שהיה אחראי על מרשם או מתן תרופות למטופל, עשוי להימצא אחראי לטעויות במרשם. זה כולל רופאים, אחים ואחיות, בתי חולים, מרכזים רפואיים, מחלקת הרוקחות בבתי חולים, רוקחים ויצרני תרופות.

איך מונעים רשלנות רפואית במתן תרופות?

לאנשי מקצוע בתחום הרפואה יש את החובה ליידע את המטופלים לגבי כל הסיכונים האפשריים הכרוכים בנטילת התרופה שהם רושמים או נותנים, כך שהמטופלים יוכלו לקבל החלטה מושכלת. כאשר רופא אינו מזהיר את המטופלים, הוא יכול להיות חשוף לתביעת רשלנות רפואית במתן תרופות.

באופן דומה, רופא יכול גם להימצא אחראי למרשם של תרופות שגויות, רישום מינוי שגוי או העדר תשומת לב לאלרגיה של המטופלים לרכיבים מסוימים בתרופה.

מטופלים שסובלים ממקרי רשלנות רפואית במתן תרופות יכולים להגיש את התביעה גם נגד אחים ואחיות, רוקחים, הנהלת בית החולים או המרכז הרפואי או כל איש מקצוע אחר בתחום הרפואה שהיה אחראי לרישום או מתן התרופות. כאשר רוקח נותן הוראות שגויות למטופלים, מוכר תרופות שגויות או רוקח תרופות שאסור לרקוח, גם הוא עשוי להיות אחראי לרשלנות רפואית.

איזה נזקים אפשר לתבוע ברשלנות רפואית במתן תרופות?

במקרים מסוימים, רופאים יכולים פשוט לטעות באשר לבחירת התרופות הנכונות או המינון המתאים, ומזעזע לגלות באילו קלות טעויות אלו עשויות להתרחש.

אם, למשל, אחד מאנשי המקצוע הרפואיים שהיה אחראי על רישום או מתן התרופות, מהרופאים ועד לאחיות או הרוקחים, מחמיץ או מעביר נקודה עשרונית, המטופל יקבל תרופה במינון גבוה או נמוך פי עשרה או פי מאה מכפי שהוא אמור לקבל.

בין הנזקים שהתובע עשוי לתבוע פיצויים בגינם ניתן לכלול הוצאות רפואיות בעבר, בהווה ובעתיד, אובדן רווחים, אובדן הנאה ואיכות חיים, כאב וסבל, ועוגמת נפש. אם המטופל נפטר בגלל רשלנות רפואית במתן תרופות, בני משפחתו יכולים להגיש תביעה בטענת רשלנות רפואית שגרמה למוות.

זוכרים את הזמנים שבהם אף אחד, חוץ מהרופאים, לא הבין את כתב היד על מרשמים?

סיפורים על כתב היד הלא ברור של רופאים עתיקים כמעט כמו שעולם הרפואה עתיק, אבל כתב יד שגוי שאינו ברור במרשמים הוא נושא רציני. אם הרוקח לא הבין את המרשם, המטופל עלול לקבל תרופות שגויות, ומי שכתב את המרשם עשוי להימצא אחראי, או שהרוקח עשוי להימצא אחראי על העדר אימות של המרשם בפועל.

למרבה המזל, כאשר רוב אנשי המקצוע בתחום הבריאות עברו להתנהלות על מערכות מחשבים, שגיאות אלו נדירות יותר ויותר.

רשלנות רפואית במתן תרופות: שאלות ותשובות

האם אפשר לתבוע פיצויים במקרה רשלנות רפואית במתן תרופות?

חשוב להבין שתגובה שלילית לתרופות אינה מהווה בהכרח עילה לתביעת רשלנות רפואית במתן תרופות, כי מה שחשוב יותר מבחינת התביעה היא השאלה האם הרופא או הצוות הרפואי נקטו בכל המאמצים למנוע את הטעות שהובילה לפגיעה ממשית במטופל.

כלומר, מטופל אינו יכול לתבוע רשלנות רפואית במקרה שהמרשם הרפואי או המינון השגוי שקיבל במהלך הטיפול בו, לא הוביל לנזק ממשי. הרופאים צריכים להבין את מצב המטופל כדי להימנע מסיבוכים או אינטראקציות מסוכנות של תרופות.

מהי החשיבות של מתן תרופות בצורה נכונה?

מטופלים מקבלים תרופות באופנים שונים. לדוגמא, אם מטופל צריך לקבל זריקה, האחות צריכה לדעת היכן ואיך להזריק את הזריקה, במקום הנכון בגוף, כמו למשל לשרירים או ישירות לזרם הדם.
רופאים ואחיות עשויים להיות אחראים אם התנהלות פשוטה כמו כתב יד שאינו ברור מוביל לפגיעה במטופל.

מה זה תיוג מוטעה של תרופות?

תוויות על תרופות יכולות לפעמים להטעות רוקחים ומטופלים. למשל תווית של אקמול על קופסת אספירין, או תווית של תרופה ללב על קופסת תרופות לטיפול בבעיות עיכול. מצבים כאלה יכולים להתרחש לפני שהתרופה יוצאת ממפעל היצרן או מבית המרקחת ולהטעות את הרוקחים, במקרה של תרופות מרשם, או את הצרכנים, במקרה של תרופות ללא מרשם.

כך או אחרת, אם תרופה מסומנת בתווית שגויה והיא נמכרת לצרכנים עם רגישויות או כשהם לוקחים תרופות לטיפול במצבים שאין להם, ההשלכות עלולות להיות חמורות, אם לא קטלניות.
אם היצרן או חברת התרופות ממתגים את התרופה באופן שגוי, והיא נמסרת למטופל או לצרכן שסובל מהשלכות בריאותיות חמורות, יש לו עילה לתביעת רשלנות רפואית במתן תרופות, בטענת אחריות למוצר, ותביעה כזו תתקבל בבית המשפט גם במקרה של רוקחים שממתגים תרופות בתוויות שגויות.

למה חשוב להסביר למטופלים איך לקחת תרופות?

תפקיד הרופא או האחים והאחיות שנתנו את התרופה למטופל, ליידע אותו לגבי תופעות לוואי שכיחות, כמו גם מאילו סוגי מזונות הוא צריך להימנע במהלך נטילת תרופה מסוימת. לדוגמא, תרופות רבות, כולל תרופות לכולסטרול גבוה ולחץ דם גבוה אינן מתפקדות כראוי כאשר המטופלים אוכלים אשכוליות, וזוהי רק דוגמא אחת.

לכן הרופאים צריכים תמיד להסביר למטופלים את תופעות הלוואי, ולהתריע מפני אכילת מזונות או שתיית משקאות מסוימים במהלך נטילת התרופות.

בשורה התחתונה, אם נפגעתם מרשלנות רפואית במתן תרופות, זכותכם לתבוע פיצויים

השפעת רשלנות רפואית במתן תרופות יכולה לנוע בין השפעה מינימלית לקטלנית, תלוי באופי השגיאה. אם אתם חושדים שקיבלתם תרופה שגויה, עליכם לפנות לרופא כדי לוודא אם קיבלתם את התרופה המתאימה, או אם לא קיבלתם את ההנחיות המתאימות לנטילתה.

אם נגרם לכם נזק כתוצאה מנטילת תרופה שגויה, יתכן שהגיע הזמן לדון במקרה שלכם עם עורך דין מיומן בתחום הרשלנות הרפואית.

נפגעתם בגלל רשלנות רפואית? ייתכן שמגיעים לכם פיצויים.

צרו עמנו קשר לייעוץ חינם

דילוג לתוכן