היפוקסיה: מה זה ולמה היא כל כך מסוכנת?

תוכן עניינים

המוח תלוי בחמצן לביצוע הפונקציות הבסיסיות ביותר, ובלעדיו הוא מפסיק לפעול במהירות. אם חוסר החמצן נמשך, מצבים של מוות או נזק מוחי קבוע מתרחשים בתוך מספר דקות בלבד. היפוקסיה היא שלילת חמצן למוח, והיא נחשבת לאחת הפגיעות הקטלניות ביותר.

היפוקסיה מוחית היא מצב שבו המוח אינו מקבל מספיק חמצן. מצב זה עלול להתרחש כתוצאה ממחנק שנגרם בעקבות פגיעה מוחית, והוא עלול להיות חמור, היות ותאי המוח זקוקים לזרימת חמצן ללא הפרעה, על מנת לתפקד כראוי.

כדי להבין את ההשלכות והסיכונים, בואו נבין קודם מה זה היפוקסיה

המוח תלוי בדם כדי לקבל אספקת חמצן מתמדת. לכן שיבושים בכל חלק בגוף שתלויים באספקת הדם או החמצן, עלולים להוביל להתרחשות חנקת. אבל כדי להבין בדיוק מה זה היפוקסיה, צריך להבין את ארבעת הגורמים העיקריים האחראים לה:

העדר אספקת דם למוח

מצב זה מתרחש כשכלי הדם שמספקים למוח דם, חסומים לחלוטין. זהו מצב נדיר ביותר, וברוב המקרים קטלני.

אספקת דם נמוכה למוח

אספקת דם נמוכה למוח היא מצב של היפוקסיה מוחית, ומצב זה עלול להתרחש כשכלי דם בודד נחסם או חסום חלקית, כמו שקורה לעתים בשבץ מוחי. צורה זו של היפוקסיה משפיעה לעתים קרובות על אזור מסוים במוח, ומפריעה לתפקודים הנשלטים על ידי אותו אזור.

העדר חמצן בדם

חוסר חמצן בדם כשהגוף אינו יכול ליטול חמצן, או שהלב או הריאות אינם יכולים לספק חמצן לדם בצורה הולמת. במצב זה, המוח, וכל שאר האיברים, סובלים מהיפוקסיה, וזהו מצב שעלול להיות קטלני במהירות.

חמצן דל בדם

כשהגוף אינו יכול לספק חמצן לדם באופן הולם, לרוב כתוצאה ממחלות כמו אמפיזמה או משבר כמו התקף לב, מתרחש מצב של חוסר חמצן, כלומר, המוח מקבל פחות חמצן מכפי שהוא צריך על מנת לתפקד כראוי.

אילו סוגי היפוקסיה קיימים?

ניתן לסווג היפוקסיה כמקומית אם היא משפיעה על אזור מסוים בגוף, ולהכליל אותה אם היא כרוכה בנזק לכל הגוף. כאשר קיים מצב של חוסר חמצן מוחלט לגוף, המונח הרפואי המתאים הוא אנוקסיה.

היפוקסיה עלולה להיגרם כתוצאה ממצבים שונים ומגוונים כמו למשל אנמיה, במהלכה כמות ההמוגלובין התפקודי פוחדת, ונוצרת השפעה של תגובת תאים למחסור בחמצן, שמשפיעה על יכולת נשיאת החמצן של הדם. דוגמא נוספת היא הרעלת פחמן חד חמצני, במצב שבו הכימיקל נקשר לקולטני חמצן בכדוריות הדם האדומות, וכך נחסם החמצן.

מה זה היפוקסיה עוברית ומה גורם למצב?

במקרים רבים אפשר לגלות מצוקה עוברית באמצעות אבחון קצב לב עוברי שאינו תקין, שנקרא היפוקסיה עוברית, מצב של עובר שאינו מקבל מספיק חמצן במהלך ההיריון או הלידה. מצב זה עלול להתרחש מכמה סיבות, כמו למשל כשהאם מעשנת, כשרמות החמצן בדם שלה נמוכות, כשחבל הטבור צונח, או במצב של אוטם שליה. בחלק מהמקרים, גם פיגור גדילה תוך רחמי נובע מהיפוקסיה עוברית.

הסימנים בלידה כוללים עור כחול או חיוור, קצב לב נמוך, טונוס שרירים מוחלש, בכי חלש, רפלקסים לקויים וקשיי נשימה. אם אחד הסימנים האלו התרחשו במהלך הלידה או לאחריה, חשוב לקבל ייעוץ משפטי מעורך דין שמתמחה ברשלנות רפואית בהריון ובלידה, עם ניסיון בייצוג מקרי היפוקסיה, על מנת לחקור את השתלשלות העניינים במהלך ההיריון, הלידה ולאחר הלידה.

חשוב לא פחות לדעת איך לתמוך בתינוקות וילדים עם היפוקסיה

ככל שעיכוב היפוקסיה מוחית נמשך יותר זמן, במיוחד אצל תינוקות וילדים קטנים, ברוב המקרים התוצאה תהיה שרשרת תגובת תאים למחסור בחמצן, מה שמוביל להתרחשות נזק משמעותי.

אין טיפול אחד שיכול לרפא או לשנות את הנזק במוח, ואם רופאים אינם מבינים היטב מה זה היפוקסיה ומהן ההשלכות על הנזק המוחי, הם לא יאתרו את המצב בזמן וימנעו אותו. יש תינוקות שמתאוששים מהמצב באופן מלא, אך אחרים לעולם אינם מחלימים. הורים ורופאים יכולים לתמוך בתינוקות עם היפוקסיה, עם כמה צעדים חשובים:

  • זיהוי בזמן של הגורם הבסיסי להיפוקסיה.
  • הענקת טיפול תומך, כולל פיזיותרפיה או טיפול בדיבור, להשבת התפקוד במוח. גישה זו מסייעת למוח למצוא שיטות לעקוף את הפגיעה, ויכולה לעודד צמיחת תאי עצב חדשים.
  • מניעת מקרים עתידיים של היפוקסיה.
  • תמיכה פסיכולוגית שחשובה לבריאות נפשית צלולה ומאפשרת לילדים עם היפוקסיה להתמודד עם המצב, ולהשיג תוצאות טובות לשיטות טיפול אחרות.

רשלנות רפואית באבחון ריפוקסיה: שאלות ותשובות

איך רשלנות רפואית מובילה להיפוקסיה?

במקרים מסוימים, רשלנות רפואית מובילה לטראומה בלידה או לסיבוך לידה כמו כליאת כתפיים, מצב שמפחית את כמות החמצן שהתינוק מקבל. לדוגמא, רופא עשוי לעורר יותר מדי את הרחם באמצעות עודף פיטוצין.
יתכן גם שאחות בחדר הלידה נכשלה במעקב אחר לחץ הדם של האם, או שרופא לא הצליח לגרום ללידה אצל אם שסובלת מסוכרת הריון, מה שיוביל ללידה מאוחרת ולמצב בו השליה עלולה להפסיק לתפקד. בכל המקרים האלה, התוצאה עלולה להיות היפוקסיה עוברית.

מה קורה כשהיפוקסיה נגרמת כתוצאה מרשלנות רפואית?

אם ילדכם סובל מפגיעות לידה כתוצאה ממצב של היפוקסיה עוברית של זוהתה בזמן או טופלה כראוי על ידי הרופא או הצוות הרפואי או כל איש מקצוע רפואי אחר שהיה מעורב בבדיקות המעקב לאישה ההרה או שנכח בחדר הלידה, יתכן שניתן יהיה להגיש תביעת רשלנות רפואית נגד הצוות הרפואי.

עורכי דין שמתמחים ברשלנות רפואית בהריון ובלידה מייצגים משפחות שנפגעו ומלווים אותן במהלך הדיונים בבית המשפט, לייצוג והצגת הטיעונים נגד הצוות הרפואי שהתרשל.
המונחים אספיקציה והיפוקסיה משמשים לתיאור חוסר חמצן שמסופק לעובר לפני הלידה, במהלכה או מיד לאחריה. הסימנים המעידים על מחסור בחמצן לתינוק כוללים קצב לב עוברי משובש, וחוסר תנועה. קיימים גורמים שונים להתרחשות היפוקסיה עוברית, וגורם אחד הוא מצב רפואי של האם, שמוריד את החמצן בדם. בעיה נוספת היא בעיה באופן שבו השליה מספקת חמצן.

איך עיכוב באבחון גורם לפגיעה מוחית?

העדר אבחון בזמן או טיפול הולם בהיפוקסיה עוברית עלול לגרום לתינוק לפגיעה מוחית, שיתוק מוחין, בעיות קוגניטיביות, אנציפלופתיה איסכמית היפוקסית או אפילו למוות. היפוקסיה בינונית או חמורה מגדילה באופן משמעותי את הסיכון של התינוק לסבול ממוגבלות לכל החיים.
אין תרופה למצב של היפוקסיה מוחית, ועלויות הטיפול במצבים אלו גבוהות הרבה יותר מכפי שהורים חדשים יכולים לשלם, וגם אם הם יכולים, אין סיבה לממן טיפולים שנגרמו כתוצאה מרשלנות רפואית.

למה חשוב שיהיה לכם ייצוג משפטי מהשורה הראשונה?

ברוב המקרים, משפחות זקוקות לתמיכה מקיפה על מנת להתמודד עם אתגרי הטיפול בילד שסובל מבעיות קוגניטיביות או נזק מוחי, ואפשר להפנות את האחריות לרופא, במקרה שבו רשלנות רפואית גרמה להיפוקסיה עוברית ולפגיעות בלידה.
כדי לבסס רשלנות רפואית לאחר אבחון היפוקסיה אצל התינוק, עורך דין שמתמחה ברשלנות רפואית בהריון ובלידה יוכיח שהיה פגם בהתנהלות הרופא או הצוות הרפואי. התביעה תוכיח סטייה מהסטנדרטים המקצועיים המקובלים הקשורים למצבים אלו, ואת התרחשות המחלה כתוצאה מההתרשלות. כאשר רופא אינו מצליח להתמודד עם היפוקסיה באופן מתאים, הוא עשוי להימצא אחראי לנזקים.

בשורה התחתונה, זיכוי בהליך המשפטי יעזור לכם להתמודד עם השלכות היפוקסיה

הפיצויי שתוכלו לתבוע אם נולד לכם תינוק עם היפוקסיה, יאפשרו לכם לשלם על טיפולים רפואיים, לרכוש מכשירים רפואיים ותרופות, ולשלם על טיפולים ושיקום לכל החיים.

נכון שאין סכום בעולם שיכול להחזיר את הגלגל לאחור ולמנוע את הפגיעה והשלכותיה, אבל הפיצויים מסמלים גם את אחריות הרופאים על הכאבים, הסבל ואובדן ההנאה מהחיים שנגרמו לכם. תוכלו גם לתבוע פיצויים על מצוקה רגשית שמשפיעה על כל בני המשפחה.

במילים אחרות, אם בית המשפט יקבע שהיפוקסיה התרחשה כתוצאה מרשלנות רפואית, התביעה תסייע להחלמה, להתאוששות ולהתמודדות באמצעות קבלת פיצויים כספיים למימון טיפולים רפואיים באיכות גבוהה. לכן זוהי לא רק זכותכם לוודא שהצדק ייעשה, אלא גם חובתכם.

נפגעתם בגלל רשלנות רפואית? ייתכן שמגיעים לכם פיצויים.

צרו עמנו קשר לייעוץ חינם

דילוג לתוכן