מה זה cmv ומה הן השלכות תוצאות הבדיקות על האם והתינוק?

מה זה CMV?
תוכן עניינים

ציטומגלובירוס, או CMV, הוא נגיף שכיח במשפחת נגיף ההרפס. חמישים אחוזים מהאנשים נדבקים בנגיף בבגרותם הצעירה, ועד 85 אחוזים נדבקים בגיל ארבעים. שיאים של הזיהום מתרחשים אצל ילדים מתחת לגיל שנתיים ובמהלך גיל ההתבגרות.

ברגע שאדם נדבק, הנגיף נשאר חי, אך ברוב המקרים אנשים אינם יודעים מה זה cmv, במיוחד אם הנגיף אינו פעיל, כלומר, נשאר רדום בגופם למשך כל החיים. נדיר שאדם סובל מתסמינים לאחר ההדבקה הראשונית, אלא אם כן מערכת החיסון שלו נחלשת בגלל מחלה קשה וטיפולים, למשל בסרטן.

הפעלה מחדש יכולה להתרחש במהלך ההיריון אצל נשים שעברו זיהום בעבר, עם סיכון להעברת CMV לתינוק שטרם נולד.

מה זה cmv ומי נמצא בסיכון?

אם אישה נדבקה לאחרונה ב-CMV במהלך ההיריון, קיים סיכון שהתינוק שטרם נולד לה יידבק בזיהום, במצב שנקרא CMV מולד. תינוקות נגועים עשויים, אך לא תמיד, להיוולד עם מוגבלות.

הסיכון הגבוה ביותר לתינוק שטרם נולד מתרחש כשאישה שאינה יודעת מה זה cmv ומעולם לא חלתה בנגיף לפני כן, נדבקת בו לראשונה במהלך ההיריון, במצב שנקרא זיהום CMV ראשוני, וכאשר מתרחש זיהום במחצית הראשונה של ההיריון.

זיהום במהלך היריון אחד אינו מגביר את הסיכון להריונות הבאים, אבל אם מתרחש זיהום ראשוני, יש לקחת בחשבון המתנה למשך שנה לפחות לפני כניסה שנייה להריון.

השפעות הנגיף על תינוקות שנדבקו

מחקרים באוסטרליה הראו שמתוך אלף לידות, כשישה תינוקות יסבלו מזיהום CVM מולד, ואחד עד שניים מתוך אותם ששת תינוקות, כלומר, כאחד מתוך אלף תינוקות בסך הכול, יהיו בעלי מוגבלות קבועה בדרגה משתנה. המוגבלויות יכולות לכלול אובדן שמיעה, אובדן ראייה, גודל ראש קטן, שיתוק מוחין, עיכוב התפתחותי או מוגבלות שכלית, ובמקרים נדירים גם מוות.

בחלק מהמקרים, הנגיף עשוי להיות פעיל מחדש במהלך ההיריון, אבל הפעלה מחדש בדרך כלל אינה גורמת לבעיות לאישה או לתינוק שטרם נולד.

CMV לפני ההיריון: איך הוא מתפשט?

אנשים הם המקור היחיד ל-CMV. הנגיף נמצא בשתן, ברוק, ברירית האף, בחלב אם, בהפרשות וגינליות, וזרעים של אנשים נגועים.

נשים עם cmv לפני ההיריון נמצאות בסיכון להעברת הנגיף לעובר ולהולדת תינוק עם מוגבלות כתוצאה מהזיהום, גם אם התסמינים אינם מתפרצים.

cmv לפני ההיריון מופץ דרך:

  • קשר הדוק עם אדם שמפריש את הנגיף ברוק, ברירית האף בשתן או בנוזל גוף אחר.
  • טיפול בצעצועים של ילדים שיש בהם רוק או ריר, או טיפול בפריטים מזוהמים כמו רקמות מלוכלכות או חיתולים מלוכלכים, ואז מגע בעיניים, באף או בפה בלי לשטוף את הידיים קודם.
  • cmv לפני ההיריון יכול לעבור מאם לתינוק שטרם נולד כתוצאה מהדבקה של האם לפני ההיריון או במהלכו.
  • העברת הנגיף מהאם לתינוק שטרם נולד כתוצאה מהפעלה מחודשת של הנגיף במהלך ההיריון.
  • העברת הנגיף מהאם לתינוק באמצעות חלב אם, אם האישה נגועה.
  • מגע מיני.

האם אפשר למנוע CMV מולד?

כן. כשאישה יודעת מה זה cmv, היא גם יודעת באיל צעדים עליה לנקוט לשם הפחתת הסיכון לחשיפה לנגיף, ובכך להפחית את הסיכון להידבקות התינוק שלה. צעדי מניעה כוללים:

שטיפת ידיים בתדירות גבוהה. עם סבון ומים זורמים למשך 15 שניות לפחות, וייבוש היטב. יש לעשות זאת במיוחד לאחר קשר קרוב עם ילדים צעירים, החלפת חיתולים, ניגוב אף, האכלת תינוק וטיפול בצעצועים של ילדים.

לא משתפים חפצים. במיוחד חשוב להימנע משיתוף ילדים קטנים בכלי שתייה, כלי אכילה או מברשת שיניים.

אפשר לנשק, אבל בזהירות. חשוב להימנע ממגע עם רוק כשמנשקים את התינוק.

שימוש בחומר ניקוי ומים לניקוי צעצועים ומשטחים שונים. כל המשטחים והחפצים שבאים במגע עם ריר, רוק או שתן של תינוק, צריכים לעבור ניקוי ושטיפה.

תפקוד תקין של המטפלים בתינוק. כל מי שמטפל בתינוק צריך להקפיד במיוחד על היגיינה קפדנית של הידיים, במיוחד לאחר החלפת חיתולים, ניגוב האף או שימוש באסלה.

איך מאבחנים CMV מולד?

אדם שנדבק ב-CMV יפתח נוגדנים בדם שמעידים על זיהם שהתרחש, לאחרונה או בעבר. נוגדנים אלה נשאים בגוף למשך כל חייו של אותו אדם. בדיקות אחרות, שמגלות את הנגיף משמשות על מנת לקבוע אם לאדם יש זיהום CMV פעיל.

בדיקת CMV אינה מומלצת באופן שגרתי לכל הנשים במהלך ההיריון או לתינוקות שזה עתה נולדו. נשים הרות שאינן יודעות מה זה cmv צריכות לקבל המלצה לבדיקה רק אם הן מקיימות מגע תכוף עם מספר גדול של ילדים צעירים מאוד, למשל עובדות שמטפלת בילדים.

חשוב גם לבצע בדיקות ראייה ושמיעה במיוחד לתינוקות בסיכון

תינוקות שנולדו לאימהות שאובחנו עם זיהום ראשוני ב-CMV במהלך ההיריון, צריכים להיבדק לזיהום CMV מולד. תינוקות שאינם עוברים בדיקת שמיעה רגילה בלידתם, יכולים גם לעבור בדיקת CMV מולד, מכיוון שאובדן שמיעה הוא הסימן השכיח ביותר ל-CMV מולד.

יחד עם זאת, חלק מהתינוקות עם הזיהום המולד, שנראים בריאים בלידה, מפתחים אובדן שמיעה או אובדן ראייה לאורך זמן. מסיבה זו, תינוקות שידוע שהם נדבקו בזיהום, צריכים לעבור בדיקות שמיעה וראייה באופן קבוע.

עכשיו בואו נבין מה זה cmv igg חיובי

כדי להבין מה זה cmv igg חיובי, צריך להבין איך מה זה נוגדנים ואיך הם עובדים בגוף. נוגדנים הם המרכיב העיקרי של המעכת החיסונית, ובדיקות דם לאיתור נגיף CMV מתבצעות כדי לבדוק שלוש היבטים, כולל שני סוגי נוגדנים: נוגדנים מסוג IGM ונוגדנים מסוג IGG.

נוגדנים מסוג IGG פועלים באופן שמגן על הגוף לאורך זמן לאחר ההדבקה, ותוצאות של cmv igg חיובי בדם מראות שהאישה שעברה את הבדיקה, נדבקה מהנגיף גם בעבר.

cmv igg positive פירושו שהאישה נבדקה בעבר בנגיף, אך אינה חולה בהווה. גם אם היא תידבק מסוג אחר של הנגיף, או שהנגיף שאותר בגופה יתעורר לפעולה, הסיכון להעברת המחלה והדבקת העובר הוא נמוך, כך שברוב המקרים הרופאים לא ימליצו על בדיקות מעקב מיוחדות.

מבולבלים? לא בטוחים בדיוק מה זה אומר cmv igg positive?

בואו נעשה רגע סדר ונבין מה זה אומר cmv igg positive, אבל בדיוק. כשאלו תוצאות הבדיקות, פירושן שהאישה נדבקה בנגיף ככל הנראה בזמן האחרון. למה אולי? למה אי אפשר לקבוע קביעה ודאית? ובכן, ערך ה-IGG יכול להיות חיובי במשך כמה חודשים או כמה שנים לאחר ההדבקה הראשונית.

וזה לא הכול. יתכן שתתרחש תגובה שאינה ספציפית מנגיף אחר, שאינו נגיף CVM, ותוצאות הבדיקה יכולות להעיד על תשובה חיובית כוזבת.

כשתוצאות הבדיקה מעידות על IGG שלילית, פירוש הדבר שהאישה לא נדבקה בנגיף CMV מעולם. במקרה זה, אם היא מתכננת להיכנס להריון בקרוב, או שהיא כבר הרה, היא נמצאת בסיכון להדבקה ראשונית במהלך ההיריון, ובמקרה זה חשוב שהיא תנקוט בצעדי זהירות הולמים.

עכשיו שעשינו קצת סדר ואנחנו מבינים קצת יותר מה זה cmv igg positive בואו נדבר על הנחיות משרד הבריאות

רופאים מתבקשים להקפיד על הנחיות משרד הבריאות, להבין היטב מה זה cmv igg positive, ולבצע את כל צעדי המניעה, האבחון והטיפול בדיוק לפי ההנחיות שהמשרד קבע. כלומר:

להסביר לאישה ולבן זוגה את המידע השלם על הסיכון להדבקה ראשונית ב-CMV. כשלהורים יהיה את המידע המקיף על הנגיף, הם יוכלו לבצע את ההנחיות הדרושות להפחתת הסיכון להידבקות בנגיף.

גם נשים שמקיימות מגע תכוף וצמוד עם תינוקות צריכות להבין מה זה cmv igg positive. כולל גננות, אימהות או מטפלות וסייעות שעובדות בגני ילדים ובמעונות. הבנת הסיכונים תבהיר להן את הסיכון המוגבר לחשיפתן לנגיף CVM בשל המגע הצמוד עם התינוקות. חוץ מזה, חשוב שנשים שעובדות עם תינוקות יבינו את הנחיות ההיגיינה ויקפידו עליהן ללא פשרות.

יש לבצע בדיקה חוזרת סרולוגית לאיתור נוגדני IGG לנגיף ה-CMV. בדיקות אלו צריכות להתבצע אחת לחודש עד חודש וחצי עד השבוע השלושים להריון.

אז כן. יש שפע של אפשרויות לזהות את הנגיף, ומערך שלם של בדיקות

מה שאומר שאי ביצוע הבדיקות המתאימות בזמן, העדר יידוע האישה ובן זוגה על השלכות תוצאות חיוביות של הנגיף וההשפעות האפשריות על התינוק, פירושן התרשלות בהתנהלות הרופאים והצוות הרפואי, מה שאומר כמובן שקיימת עילה להגשת תביעת רשלנות רפואית.

יש בארץ שפע של מעבדות שמבצעות בדיקות סרולוגיות לנגיף CMV, ורופאים מבקשים להבין לא רק מה זה cmv, אלא גם לדעת איך לפענח נכון את תוצאות הבדיקות, ולהבין את משמעותן.

מתי אפשר לקבוע רשלנות רפואית?

את בדיקות המעבדה צריכים לבצע רק אנשי מקצוע מומחים בתחום, על מנת להימנע ממצבים בהם יתבצע אבחון שגוי או שהרופאים לא ייחסו חשיבות לממצאי הבדיקות, ולכן גם לא יוכלו למנוע את התפשטות הנגיף או להציע את הטיפול ההולם.

כל התרחישים האלה פירושם רשלנות, ואם זה המקרה שלכם, חשוב שתקבלו ייעוץ מצוות משפטי מוסמך ומיומן בתחום הרשלנות הרפואית, כדי להבין את סיכויי התביעה שלכם.

 

נפגעתם בגלל רשלנות רפואית? ייתכן שמגיעים לכם פיצויים.

צרו עמנו קשר לייעוץ חינם

דילוג לתוכן