פגות קיצונית: מה זה ומתי היא נקשרת לרשלנות רפואית?

פגות קיצונית
תוכן עניינים

לידה שמתרחשת בכל פרק זמן לפני השבוע ה-37 להריון, נחשבת ללידת פג. לפעמים לידה זו נקראת גם לידה מוקדמת. רוב הפגים נולדים רק כמה שבועות לפני המועד המשוער של הלידה, ובעוד שתינוקות אלו ייוולדו ככל הנראה בתת משקל, האיברים שלהם בדרך כלל מפותחים לחלוטין. שיעור ההישרדות שלהם גבוה, והם נמצאים בסיכון לבעיות התפתחות וקשיי נשימה.

לתינוקות שנולדים הרבה לפני השבוע ה-37 להריון, יש יותר בעיות, ומצבים אלו נקראים פגות קיצונית. לתינוקות אלו יש סיכוי גבוה יותר לסבול מתת משקל רציני, והם זקוקים לתמיכה אינטנסיבית בימי חייהם הראשונים, כולל תמיכת הנשמה ותמיכה בלחץ הדם. הסיכום שלהם לסיבוכים רפואיים ובעיות התפתחויות לטווח הארוך עולה ככל שהם נולדים מוקדם יותר.

פגות קיצונית מתרחשת אצל תינוקות שנולדו לפני השבוע ה-28 להריון

ברוב המקרים של פגות קיצונית, התינוקות שוקלים פחות מקילוגרם בלידה, ואיברים חיוניים, כמו הלב, ריאות, אברי העיכול ואפילו המוח – עשויים שלא להיות מפותחים מספיק על מנת לשמור על התינוק בחיים ללא טיפול רפואי אינטנסיבי.

לא תמיד ניתן לזהות את הגורם המוביל להתרחשות פגות קיצונית, אבל קיימים גורמים ידועים שיכולים להגביר את הסיכון ללידת פגים. אלו כוללים:

  • לידה מוקדמת.
  • הריון עם תאומים או שלישיות.
  • בעיות בצוואר הרחם.
  • הריון לפני גיל עשרים או לאחר גיל 35.
  • בעיות בריאות ארוכות טווח של האישה ההרה, כמו מחלות לב או מחלת כליות.
  • עישון.
  • שימוש בסמים קשים כמו קוקאין.

חוץ מזה, יש גם מצבים במהלך ההיריון, שמגדילים את הסבירות ללידת פגות קיצונית. אלו כוללים:

  • זיהומים.
  • לחץ דם גבוה.
  • סוכרת.
  • בעיות בקרישת הדם.
  • בעיות עם השלייה.
  • דימום מהנרתיק.
  • הפרש קצר בין ההריונות.

הכירו את המונח פגות מאוחרת

פגות מאוחרת מתרחשת כשתינוק נולד בגודל סביר ובהתנהגות תקינה, שאינה מדליקה נורות אזהרה אצל הצוות הרפואי. אלא שתינוקות אלו נולדים כמעט בזמן, ולכן לידתם נקראת פגות מאוחרת, והם צריכים לקבל טיפול רפואי מיוחד בשל הסיכון המוגבר שלהם לפתח סוגים שונים של סיבוכי פגות.

ההורים והצוות הרפואי מתייחסים ללידות כאלה כאל תינוקות שנולדו רק מספר שבועות לפני הזמן, ואינם מודעים לעובדה שהתפתחות פגים גם כשהם נולדים בשלבים אלו של ההיריון אינה יכולה להיות תקינה מבחינה גופנית כמו אצל תינוקות שנולדים בזמן.

במקרה של פגות מאוחרת, התינוק חייב לקבל פיקוח ומעקב צמוד

תינוקות שנולדו במצב של פגות מאוחרת זקוקים להשגחה של הרופא המיילד ויועצת הנקה, כדי לוודא שהם יונקים נכון. חשוב גם לבצע שקילות ניסיון לפני היניקה ולאחריה, על מנת למדוד את כמות החלב שהתינוק ינק.

אם שקילות הניסיון מצביעות על מצב שבו התינוק אינו יונק כמות מתאימה לגילו, בהתאם לימים, הוא זקוק לתוספת. אם הוא מקבל תוספות, חשוב ביותר לשאוב ולרוקן את החזה לאחר כל הנקה כדי לוודא שאספקת החלב גדלה וניתן יהיה להשיג רמת התפתחות פגים נאותה.

יש כמה סיבוכי פגות שחשוב להיות ערניים להם

היות ותינוקות שנולדו במצב של פגות קיצונית או מאוחרת עשויים לסבול מטווח שרירים נמוך, חולשת שרירי פה, ונטייה להתעייף במהירות, הם עלולים להתקשות לינוק, ונרדמים לפני שצרכו כמות מספקת של חלב.

חוסר היעילות של ההנקה עלול להוביל לבעיה באספקה של חלב האם, כמו גם לכמה סיבוכי פגות נוספים כמו למשל היפוגליקמיה, צהבת, וחוסר יכולת לעלות במשקל בקצב תקין. במקרים רבים, יתכן שיחלפו מספר שבועות לפני שתינוקות אלו יצליחו לינוק כראוי.

קרבה פיזית אל התינוק יכולה לעזור במקרי פגות מאוחרת

מגע ישיר עם עור התינוק מעודד אותו לינוק טוב יותר, כך שהוא מעלה את רמות ההורמונים היעילים כמו סרוטונין. כבר לאחר הלידה מומלץ ליצור מגע קרוב עם התינוק, ולהקפיד לכסות אותו בשמיכה, במצב של מגע עור עם עור.

bpd אצל פגים: בואו נדבר על זה רגע

bpd פגים (Bronchopulmonary dysplasia), או דיספלזיה של הסימפונות, היא סוג של מחלת ריאה שפוגעת בעיקר בפגים, שזקוקים לתמיכה נשימתית לאחר הלידה. זהו סוג של מחלת ריאה כרונית או CLD.

מצב זה משפיע לטווח הארוך על פגים בשל הגרימה לדלקת ולהצטלקות בריאות התינוק. שינויי ריאות אלה מקשים על פגים שנולדו עם BPD לנשום היטב ללא תמיכה בנשימה. אם נולד לכם תינוק פג, והוא מועבר לחדר המיון ולאחר חודש ומעלה עדיין זקוק לתמיכה נשימתית של עזרים כמו צינורית אף, CPAP או אוורור מכני, הוא עשוי להיות מוגדר במצב של פגות bpd.

במקרים של לידת תינוקות בפרק זמן של יותר מעשרה שבועות לפני תאריך היעד, והם עדיין סובלים ממצוקה, במצב שנקרא rds פגים (Respiratory distress syndrome) זקוקים לטיפול בחמצן עד שהם מגיעים לתאריך היעד המקורי שלהם, מאובחנים עם פגות bpd גם בלי צורך בבדיקות דם וביופסיות.

פגות קיצונית: שאלות ותשובות

האם אפשר למנוע פגות קיצונית?

בהחלט. ההתקדמות בטיפול ביילודים הגדילה בהתמדה גם את שיעור ההישרדות של פגים, אבל האסטרטגיה הטובה ביותר היא לעשות כל מה שאפשר במהלך ההיריון על מנת למנוע סיבוכי פגות, ובמיוחד לידות פגות קיצונית.
כמובן שטיפול טוב לפני הלידה חשוב, כי התפתחות תקינה של העובר ברחם תלויה באופן משמעותי בבריאות טובה של האם ובאורח חיים בריא שהיא מקפידה עליו. הנה כמה שיטות שיכולות למנוע פגות קיצונית כוללות:

כדאי להפסיק לעשן עוד לפני ההיריון.
כדי להימנע מצריכת אלכוהול במהלך ההיריון.
חשוב להקפיד על ביצוע בדיקות מעקב סדירות שיכולות לקבוע את הסיכון ללידה מוקדמת.
חשוב להבין את התסמינים של צירים מוקדמים.
חשוב לקבל טיפול מניעה ללידה מוקדמת.

הרופא המיילד צריך להנחות את האישה ההרה לגבי כל הסיכונים שעלולים להוביל ללידת פגות קיצונית, ליידע אותה אם היא נמצאת בסיכון גבוה ללידה מוקדמת, ולהסביר לה את חשיבות צעדי המניעה, הבדיקות שהיא צריכה לעבור, והטיפולים לפני הלידה.

האם אפשר למנוע bpd אצל פגים?

לא רק שאפשר, הרופא חייב לנקוט בכל האמצעים למניעת bpd אצל פגים, כי בזכות ההתקדמות בשיטות הטיפול בפגים, שיעור ה-bpd אצל פגים ירד במהלך השנים במהלך השנים באופן משמעותי.
רופאים עוזרים במניעת BPD או rds פגים על ידי שימוש בהפעלת לחץ נמוך יותר על הנשימה, באמצעות מכשירי CPAP במקום מאווררים, ועל ידי אספקת רמות חמצן תקינות. הטיפול ביילודים ממשיך להקדם, והתקווה היא ששיעור סיבוכי פגות של פגים ימשיך לרדת.

למה פגות קיצונית יכולה להיחשב כפגיעה בלידה?

פגיעות בלידה כוללות לא רק נזקים שהתינוק סובל מהם במהלך הלידה או לאחריה, אלא גם פגיעות שניתנות למניעה באמצעות טיפול הולם לאימהות ולתינוקות, כולל מצבים של לידת תינוקות עם פגות קיצונית או מאוחרת. במקרים רבים ניתן למנוע את הלידה המוקדמת באמצעות טיפול מוקדם לפני הלידה, וביצוע סדרת בדיקות מעקב.
תינוק שנולד לפני השבוע ה-37 להריון נחשב לפג. תינוקות שנולדים בין השבועות ה-23 ל-26 להריון יכולים לשרוד, אבל הסיכון שלהם לפתח סיבוכי פגות הוא חמור. לכל תינוק שנולד לפני השבוע ה-32 להריון יש שיעור נכות וסיכון למוות גבוהים יותר.

מה ההשלכות לטווח הארוך של bpd אצל פגים?

רוב התינוקות שסובלים ממצב של פגות bpd יתאוששו לאורך זמן ויגיעו לתפקוד ריאות רגיל. אבל תינוקות אחרים, במיוחד אלה שסבלו מבעיות בריאות אחרות שנקשרות למצבי פגות קיצונית, עשויים לסבול מבעיות ארוכות טווח של הריאות.
פגים עם bpd עשויים להימצא בסיכון גבוה להשפעות ארוכות טווח של פגות שאינן קשורות לריאות. לעתים חווים סיבוכי פגות שמתבטאים במצבים נוירולוגיים, בעיות ראייה או שמיעה, ולקויות למידה שונות. רוב הסיבוכים האלה נדירים אצל תינוקת עם פגות BPD קלה עד בינונית.

נכון. אלו נתונים מבהילים, אבל חשוב להכיר בהם כדי לדעת איך להתמודד

הידיעה שהתינוק עלול להיוולד לפני הזמן מאפשרת להורים להתכונן נפשית וכלכלית למצב, ומאפשרת לרופאים להיות מוכנים לטיפול חירום עם לידת התינוק.

אם התינוק שלכם נולד לפני הזמן ואתם מאמינים שניתן היה למנוע מצב של פגות קיצונית או אפילו פגות מאוחרת, או אם התינוק שלכם סובל מסוגים שונים של סיבוכי פגות או ממצבי מצוקה של bpd פגים שניתן היה למנוע, הרופא שלכם והצוות הרפואי שליווה אתכם במהלך ההיריון והלידה, יכולים להימצא אחראים למצבים אלו.

לכן חשוב להתייעץ עם עורך דין שמתמחה במקרי רשלנות רפואית על מנת להבין איך תוכלו להגיש תביעת רשלנות רפואית בגין הסבל הרפואי, הפיזי, הנפשי והכלכלי שנגרם לכם.

נפגעתם בגלל רשלנות רפואית? ייתכן שמגיעים לכם פיצויים.

צרו עמנו קשר לייעוץ חינם

דילוג לתוכן