היפוטוניה: אם זאת רשלנות רפואית, הפיצויים יכולים להגיע למיליונים

היפוטוניה
תוכן עניינים

היפוטוניה, או טווח שרירים רפוי, כפי שפיזיותרפיסטים מכנים אותה, היא תסמין נפוץ של טיי-זקס. הורים לילדים עם מצב זה מבחינים שליל שלהם יש באופן קבוע בעיה של שרירים רפויים, אבל ההסבר הפשוט הוא שלילד יש טווח תנועת שרירים לקוי. מבולבלים? הנה הסבר אינפורמטיבי מהרגיל.

נתחיל עם סקירה רפואית כללית על היפוטוניה

הספרות הרפואית קובעת שהיפוטוניה היא מצב של טונוס שרירים נמוך, כלומר, כמות המתח או ההתנגדות לתנועה בשריר, משובשת, וברוב המקרים מצב זה מתבטא בחוזק שרירים מופחת. היפוטוניה אינה הפרעה רפואית ספציפית, אלא ביטוי אפשרי למחלות והפרעות שונות שמשפיעות על שליטת העצבים המוטוריים על ידי המוח או על חוזק השריר.

במילים אחרות, היפוטוניה היא מונח רפואי לירידה בטונוס השרירים. עם הירידה הזו, השרירים מקבלים מראה של בובת סמרטוטים. שרירים בריאים לעולם אינם נינוחים לחלוטין, מכיוון שהם שומרים על מידה מסוימת של מתח על מנת לאפשר להשתמש בהם בעת הצורך. מתח זה ידוע כטונוס שרירים.

ירידה בטונוס השרירים אינה זהה לחולשת שרירים אם כי במקרים מסוימים של היפוטוניה קלה, חולשת שרירים יכולה להתפתח לצד ירידה בטונוס השרירים.

לדוגמא:

במצב של היפוטוניה אצל ילדים, כשהילד קופץ ממדרגות, הוא ינחת בתנוחת צפרדע. למה? השרירים שלו אינם יכולים להגיב בקצב מספיק גבוה על מנת לשמור על תנוחת עמידה על שתי רגליים. ההתנגדות של השריר להישאר זקופה אינה קיימת אצלו.

אז מה זה היפוטוניה ואיך תדעו אם התינוק שלכם סובל מרפיון שרירים?

היפוטוניה בתינוקות מתבטאת במצב שבו התינוק עשוי לפגר אחר רכישת אבני דרך מוטוריות התפתחותיות עדינות וגסות, שמאפשרות לו להחזיק את ראשו למעלה כשהוא מונח על הבטן, לאזן את עצמו או להגיע לתנוחת ישיבה ולהישאר יושב בלי ליפול.

הורים שחושדים במצב אצל התינוק שלהם, אבל אינם בטוחים לגבי היפוטוניה מה זה, הנה סימנים ברורים להיפוטוניה בתינוקות:

  • נטייה להתרחשות ניתוק מפרק הירך, הלסת והצוואר.
  • בחלק מהמצבים, היפוטוניה אצל תינוקות מתבטאת בקשיי האכלה, אם הם אינם מסוגלים למצוץ את פיית הבקבוק או ללעוס למשך פרק זמן מספיק לאכילה.
  • היפטוניה בתינוקות עשויה להתבטא גם בבעיות בדיבור או מצג של נשימה רדודה.

הכירו את שני הסוגים העיקריים של היפוטוניה

היפוטוניה אינה מסווגת כתנאי בפני עצמו אלא מהווה תסמין למצב רפואי בסיסי אחר. אם אתם חושדים שילדכם סובל מבעיה בתפקוד השרירים, חשוב שתבחינו תחילה בין שני הסוגים העיקריים של היפוטוניה:

היפוטוניה נרכשת

התסמינים של היפוטוניה מתפתחים לאחר הלידה כתוצאה ממצב רפואי בסיסי, פציעה או טראומה. מצב זה עלול להתפתח לאחר מחלה, זיהום או פגיעה במוח או במערכת העצבים. לדוגמא, המצב עלול להתרחש במצבים כמו ניוון שרירים או פגיעת ראש קשה.

היפוטוניה מולדת

זהו מצב של היפוטוניה אצל תינוקות שנולדו עם המחלה, כתוצאה ממצבים גנטיים שמשבשים את ההתפתחות התקינה של העצבים, השרירים והמוח.

מה ההשלכות של היפוטוניה על חיי ילדים?

היפוטוניה אל ילדים מתבטאת במצב של ניידות לקויה, גמישות ירודה ויכולות האכלה מופחתת. היא משפיעה גם על הדיבור והנשימה, וקושי בתגובות למרות הבנת הנאמר.

היפוטוניה אינה משפיעה על האינטלקט של הילד או על כישורי הבנת השפה, אבל היא יכולה להשפיע באופן חמור על כישורי השפה בהיבטים של הבעה.

איך רופאים צריכים לאבחן נכון מצב של היפוטוניה אצל ילדים?

במצב של היפוטוניה אצל ילדים, חולשת השרירים עשויה להיגרם כתוצאה ממחלות שונות, והטיפול אינו יכול להתחיל ללא זיהוי הגורם האמיתי.

רופאי ילדים צריכים לבצע מספר בדיקות לאבחון הגורם לחולשת השרירים של ילדכם, וברגע שהאבחנה נקבעת, קיימות מספר תוכניות טיפול, כולל תוכניות פיזיותרפיה, שעומדות לרשות ילדכם ומאפשרות לו לחיות חיים תקינים.

כדי לאבחן היפוטוניה אצל ילדים, הרופא צריך לבצע סדרת בדיקות לשם קביעת היקף המצב. עליו להשתמש בצילומי רנטגן ובבדיקות אחרות על מנת לבדוק את תפקוד השרירים והעצבים. הוא צריך להעריך גם את שיווי המשקל, תיאום טווח התנועה והכישורים המוטוריים של ילדכם. בהתאם לממצאים, ניתן לקבוע טיפול רפואי בסיסי.

מה ההורים יכולים להבין במהלך ייעוץ רפואי?

התנהלות תקינה של רופא ילדים כוללת את שלבי האבחון הבאים:

  • סקירת ההיסטוריה המשפחתית והרפואית של הילד.
  • ביצוע בדיקת גופנית.
  • אבחון הפרעות קשורות להיפוטוניה.

בסקירת ההיסטוריה הרפואית שמתעדת בפירוט היפוטוניה בתינוקות או ילדים, הרופא צריך לשאול את ההורים:

  • דפוס הזמן שבו הם הבחינו בתנועת השרירים הרפויה של הילד.
  • מתי הם הבחינו לראשונה שנראה שהתינוק נראה תקוע?
  • האם המצב נראה כבר בלידה?
  • האם המצב התפתח פתאום או בהדרגה?
  • האם ההורים שמו לב לדפוס התנהגות, כלומר, האם התסמינים נראים תמיד אותו דבר או שהם נראים גרועים יותר בזמנים מסוימים?
  • איכות התנועה של התינוק או הילד.
  • איך בדיוק הילד מתנהג?
  • האם הילד בדרך כלל רפוי או רק בזמנים ובמצבים מסוימים?
  • אילו תסמינים נוספים קיימים?

רשלנות רפואית באבחון היפוטוניה: שאלות ותשובות

מה מצופה מרופא ילדים שמאבחן היפוטוניה?

הבדיקה הגופנית צריכה לכלול בדיקה מפורטת של תפקוד מערכת העצבים, ובדיקת תפקוד שרירים. בהתנהלות סבירה של רופא ילדים, הוא יידע לבצע את בדיקות האבחון השונות בהתאם לגורם החשוד להיפוטוניה.

לאחר תהליך האבחון, ואם נקבעה אבחנה לגורם של היפוטוניה אצל ילדים או תינוקות, הרופא חייב לציין את האבחנה ברשומה הרפואית האישית של הילד.

מתי אפשר לקבוע רשלנות רפואית באבחון היפוטוניה?

אפשר לקבוע רשלנות רפואית באבחון היפוטוניה כשהתביעה מוכיחה שהרופא לא סיפק את איכות הטיפול שרופא אחר עם מיומנות מקצועית סבירה באותו תחום היה מספק בנסיבות דומות. ברוב המקרים, ההוכחה כרוכה בעדות מומחה, המטופל, באמצעות עורך דין לרשלנות רפואית, מציג עדות רופא שיש לו ניסיון באבחון וטיפול בהיפוטוניה.

הרופא מעיד בתצהיר ובבית המשפט על התהליך שהיה צריך להתבצע על ידי רופא מוכשר באופן סביר בנסיבות המקרה. כאשר מדובר באבחון שגוי, המומחה יבחן את “האבחנה המבדלת” שרופא עם רמת מיומנות מקצועית סבירה היה מבצע.
לשם כך, הרופא מכין רשימה של כל הבעיות הרפואיות האפשריות שעלולות לגרום לתסמינים, ולאחר מכן מבצע בדיקות ושולל אפשרויות שונות עד אשר ניתן לקבוע אבחנה סופית.

אילו גישות טיפול קיימות להיפוטוניה?

היפוטוניה קלה עשויה לעתים להשתפר בהדרגה עם הטיפול. פיזיותרפיסט צריך להשתמש בתוכנית גירוי חושית, שכוללת הקלה על התכווצויות שרירים על ידי מתיחה והקשה על השרירים. פיזיותרפיה יכולה לעזור בשיפור השליטה במוטוריקה עדינה.
חוץ מגישת טיפול זו, רופא הילדים צריך להמליץ על טיפול אצל מרפא בעיסוק, שיפעל גם לשיפור השליטה במוטוריקה עדינה.

איך טיפולי תקשורת עוזרים לילדים עם היפוטוניה לשלוט על שרירי הפה?

היפוטוניה אצל ילדים מתבטאת במקרים רבים בקשיי נשימה ודיבור.

היא עשויה להשפיע על היכולת להניע את הפה והלסת, השפתיים והלשון. המחלה עשויה גם להשפיע על איכות וקצב הדיבור, מה שמוביל במקרים רבים לדיבור דליל או איטי.
פתולוג בשפת דיבור (SLP) יכול לעזור לילדכם לשפר את יכולות הבליעה וההאכלה שלו, כמו גם להתמודד עם עיכובי הדיבור שלו. בגישת הטיפול הנכונה, הוא יכול לעזור לילד לשפר את כישוריו המוטוריים האוראליים, מה שאומר שהילד ישיג שליטה טובה יותר על שרירי הפה.

צוות משפטי מיוחד חוקר את נסיבות האבחון והטיפול בתינוקות וילדים עם היפוטוניה כדי לבדוק אם רשלנות רפואית גרמה לפגיעה

צוות משפטי במשרד עורכי דין שמתמחה ברשלנות רפואית בהריון ובלידה, מתמחה, בין היתר, גם בייצוג הורים לילדים עם היפוטוניה.

גישת ההתנהלות היא גישה צוותית, ורשת של מקצוענים בוחנים את נסיבות המקרה, מייעצים להורים לגבי הסבירות להתרחשות רשלנות רפואית במקרה שלהם, מנסחים בהתאם את כתב התביעה, שכולל את כל הרשומות הרפואיות הרלוונטיות, עדויות של מומחים והצהרות ההורים ורופאים שאינם קשורים לנסיבות המקרה.

בהליך המשפטי, בית המשפט יקבע אם הרופא, האחיות או צוות בית החולים גרמו למצב של היפוטוניה אצל תינוקות או ילדים, ויחתרו להשגת מלוא הפיצויים הקבועים בחוק.

נפגעתם בגלל רשלנות רפואית? ייתכן שמגיעים לכם פיצויים.

צרו עמנו קשר לייעוץ חינם

דילוג לתוכן