שדרה שסועה: מה זה והאם יתכן שהפגיעה נגרמה בגלל רשלנות רפואית?

הכל על שדרה שסועה
תוכן עניינים

למרבה הצער, יש מקרים של לידות תינוקות עם מומים מולדים שונים, שרבים מהם עלולים להשפיע על בריאותם והתנהלותם התקינה, עד סוף חייהם. אחד המומים המולדים שיכולים להיות חמורים ביותר הוא מצב שנקרא שדרה שסועה (Spina Bifida).

מה זה  Spina Bifida (שדרה שסועה)?

אצל תינוק בריא, הצינור העצבי, שנקרא עמוד השדרה, נוצר באופן מלא סביב חוט השדרה במהלך השבועות הראשונים להריון. הצינור העצבי הזה מגן על הרקמה העדינה של חוט השדרה מפני נזק. יחד עם זאת, אם אותו צינור עצבי אינו נסגר כראוי, ונוצרים בו פערים או חורים, גם העצבים וגם חוט השדרה עלולים להיפגע ולהוביל לתפקוד שאינו תקין.

במקרים מסוימים, חלק מנוזל השדרה או אפילו רקמת עמוד השדרה יכול לצאת דרך החור בצינור העצבי בשק. במצבים כאלו, וכשהרופא המטפל והצוות הרפואי בקיאים במומים מולדים בכלל ויודעים מה זה Spina Bifida בפרט, הם יכולים לאבחן בזמן תינוק עם שדרה שסועה, עוד במהלך ההיריון.

שדרה שסועה יכולה להופיע בכמה סוגים שונים

קיימים סוגים שונים של שדרה שסועה, ולכל אחד מהם יש השפעות משלו. מאפייני המצב וחומרתו תלויים במקום שבו נשאר החור בצינור העצבי, בגודל החור, ובשאלה האם התרחש נזק בעמוד השדרה.

אלו שלושת הסוגים העיקריים של Spina Bifida:

ספינה ביפידה אוקולטה

בסוג זה של שדרה שסועה, לתינוק לא יהיה שק או פתיחה בעמוד השדרה, אלא רק פער קטן. סוג זה של המחלה מאופיין במעט תסמינים ויתכן גם שהיא לא תתגלה עד לשלב מאוחר יותר בחיי התינוק, כשהוא יאובחן עם פגיעה מוטורית.

Meningocela

לתינוקות עם סוג זה של Spina Bifida יש שק נוזלים שבולט מהצינור העצבי, אבל שום חלק מהעצבים או מעמוד השדרה לא נמצא בשק. מתרחשת מעט פגיעה מוטורית, והתינוק שיגדל יתמודד עם מוגבלות או ליקויים קלים יחסית בחייו.

Myelomeningocela

כשחלק מעמוד השדרה נמצא בשק הנוזל מחוץ לעצם השדרה, מאובחן סוג זה של שדרה שסועה. תינוק שנולד עם מצב זה סובל מפגיעה בעמוד השדרה ועלול להתמודד עם מגוון של מוגבלויות ולקויות ברמה בינונית עד חמורה. ההשפעות עשויות לכלול את חוסר היכולת ללכת, בריחת שתן ומוגבלות שכלית.

האם Spina Bifida היא תוצאה של רשלנות רפואית?

מקרים חמורים של שדרה שסועה יכולים להיות יקרים ביותר לטיפול, ותינוקות שנולדו עם המצב עשויים להזדקק לסיוע למשך כל חייהם. מסיבה זו, על הרופאים לעשות כל שביכולתם על מנת לסייע במניעה או גילוי של המחלה, לבצע בדיקות מעקב קפדניות במשך כל ההיריון, ולפרש נכון ובזמן את ממצאי הבדיקות.

אם אישה מתכננת להיכנס להריון, הרופא צריך להורות לה ליטול חומצה פולית כדי להפחית את הסיכון של פגיעה מוטורית אצל התינוק. הרופא צריך גם לדאוג לשלוט בסוכרת או במצבים דומים על מנת לסייע במניעת מומים מולדים כאלה.

אם איש מקצוע רפואי אינו מליח לייעץ לנשים הרות לנקות באמצעי המניעה הבסיסיים, ניתן לראות בהתנהגות זו רשלנות רפואית. זה נכון במיוחד אם לאישה היה הריון קודם בו העובר אובחן עם Spina Bifida.

המשמעות של אבחנה שגויה יכולה להיות הרסנית

הרופא צריך לבצע בדיקות מתאימות בשלב מוקדם של ההיריון כדי לזהות נוכחות של שדרה שסועה. אם הרופא קובע כי לעובר יש את המצב, עליו ליידע את האם או ההורים בהקדם האפשרי. הסיבה לכך היא שזוגות רבים שמקבלים אבחנה של myelomeningocele spina bifida בשלב מוקדם של ההיריון, בוחרים להפסיק אותו.

רופא עשוי להיות מואשם בהתנהגות רשלנית אם לא אבחן נכון או בזמן מצב של שדרה שסועה, או אם לא סיפק להורים בזמן את המידע המלא על האבחנה והשלכותיה על חיי הילד והמשפחה.

בחלק מהמקרים של Spina Bifida, ניתן לבצע ניתוח טרום לידתי כדי לסגור את החור לפני הלידה. כך ניתן להפחית את כמות הנזק לעמוד השדרה, ובמקרים רבים אפשר גם לשפר את התוצאות. אבל אם האבחנה לא בוצעה כראוי ובזמן, התינוק עלול להחמיץ את הניתוח שישנה את חייו.

רשלנות רפואית באבחון שדרה שסועה: שאלות ותשובות

מה זה הולדה בעוולה?

הולדה בעוולה מתרחשת כשבמהלך ההיריון, הרופא המטפל אינו מיידע את ההורים על מומים מולדים שמאובחנים אצל העובר, או על מומים מולדים פוטנציאליים אשר גורמים לנכות.
מה שזה אומר זה שאחד או יותר מאנשי הצוות הרפואי לא הצליחו לבצע כראוי את בדיקות המעקב במהלך ההיריון, או לא פירשו נכון את תוצאות הבדיקות, ובכך מנעו גילוי משמעותי הנוגע לבריאות העובר. בהתנהלות זו, מההורים נשללה הזכות לקבל החלטה מושכלת לגבי המשך ההיריון.

שלא בדומה לנכות שנגרמת כתוצאה מפגיעה בלידה, שמוגבלת למקרה של לידה שאינה מתנהלת כראוי, התוצאה של גורמים גנטיים או מולדים שאינם מאובחנים או מדווחים כראוי לפני הלידה, היא עילה להגשת תביעת רשלנות רפואית נגד אנשי מקצוע בתחום הרפואה, שלא יידעו את ההורים על חריגות מולדות, ולא הזהירו אותם מפני הסיכונים למחלה גנטית או מולדת.

איך פגיעה מוטורית משפיעה על חיי הילד והמשפחה?

התוצאות של פגיעה מוטורית יכולות להיות הרסניות לילד שנפגע ולבני משפחתו. בית החולים, הרופא המטפל והצוות הרפואי שנכשלו באבחון וטיפול הולמים ובזמן, ולא מנעו את המום המולד, צריכים לתת דין וחשבון על התרשלותם.

בני משפחה שנאבקים עם התמודדות השפעות פגיעה מוטורית של הילד, ראויים לפיצוי מלא והוגן. עורכי דין שמתמחים בתחום הרשלנות הרפואית מסייעים למשפחות ברחבי הארץ להבטיח את קבלת הפיצויים הדרושים.

מה יהיו הטיעונים העיקריים של התביעה?

בכתב התביעה, עורכי הדין שמתמחים ברשלנות רפואית בלידה יטענו שאילו ההורים היו מקבלים את כל המידע לגבי מצבו הבריאותי של העובר, הם היו יכולים לקבל את ההחלטה להפסיק את ההיריון.

זוהי טענת הולדה בעוולה, והפיצויים בתביעות אלו יכולים לסייע בכיסוי העלויות של טיפול בעיוותים מולדים, רכישת ציוד עזר, ניתוחים, תרופות וכל ההוצאות שנגרמות לילד ולבני המשפחה, כולל פיצויים בגין עוגמת נפש.

מתי יש לכם קייס להגשת תביעת רשלנות רפואית?

אם נודע לכם שלתינוק שלכם יש שדרה שסועה, סביר להניח שאתם מודאגים מאוד מהעתיד של הילד ומהיכולת שלכם לתמוך בו כלכלית ולממן סוגים שונים של טיפול בעיוותים מולדים, או לספק את צרכיו הרפואיים המתמשכים.

אם הטעות של הרופא הובילה אתכם לרגע הזה, יש לכם זכות לתבוע את האחריות של אוו רופא, בשל רשלנותו. מקרים אלה יכולים להיות מורכבים מאוד וכרוכים בהצגת ראיות רפואיות טכניות, לכן אתם צריכים שיהיה לצידכם עורך דין מיומן במיוחד בנושא רשלנות רפואית בלידה, עם התמחות וניסיון בהצגת מקרי רשלנות רפואית בהריון ובלידה.

בשורה התחתונה, עם הייעוץ המשפטי הנכון תוכלו לקבל פיצויים הולמים

צוות משפטי עם ניסיון עשיר בתחום, מבין את חוקי הרשלנות הרפואית בישראל, ויודע מה זה Spina Bifida, ומה הן ההשלכות על חיי התינוק וחיי המשפחה, כך שהליווי המשפטי יתמקד בייצוג זכויות ההורים במהלך הדיונים המשפטיים, עד להשגת הפיצויים שיאפשרו להעניק לילד טיפול יסודי, מיומן והולם.

נפגעתם בגלל רשלנות רפואית? ייתכן שמגיעים לכם פיצויים.

צרו עמנו קשר לייעוץ חינם

דילוג לתוכן