תשניק בלידה: מה זה ומתי תהיה לכם עילת תביעת רשלנות רפואית

תשניק בלידה
תוכן עניינים

כשאשה נכנסת לחדר הלידה ללדת תינוק, ברוב המקרים זהו אחד הימים המאושרים בחייה ובחיי התינוק.

אבל אם משהו משתבש, כמו למשל פציעה בלידה, המצב עלול להפוך במהירות לאחד הימים המפחידים ביותר בחייהם. אחת מפגיעות הלידה הנפוצות ביותר נקראת תשניק בלידה, או אספיקציה בלידה (perinatal asphyxia).

אספיקציה? תשניק בלידה? מה זה בדיוק?

אם במהלך הלידה או מיד לאחריה, תינוק נמצא בסיכון של מניעת חמצן למוחו או לאיברים אחרים בגופו, המצב נקרא תשניק. מצב זה עלול להתרחש לפני הלידה, במהלכה או מיד לאחריה. במצב בו נשלל חמצן מהתינוק, התאים שלו אינם יכולים לתפקד כראוי, מה שמאפשר למוצרי פסולת, כמו חומצות, להצטבר בתאים, ואז מתרחש נזק זמני או קבוע.

תשניק בלידה מוביל במקרים רבים לנכות לכל החיים, למומים מולדים ולעתים אף למות התינוק. כל האפשרויות מפחידות באותה מידה. ניתן לזהות את הסיכון לאספיקציה בלידה במהלך ההיריון, במהלך הלידה או ממש לפניה, באמצעות מעקב אחר הסימנים החיוניים של התינוק.

הנה כמה מצבים שעלולים להוביל לאספיקציה טראומטית

הגורמים הנפוצים שיכולים להוביל למצב של אספיקציה טראומטית הם:

  • צניחת חבל הטבור במהלך הלידה.
  • היפוקסמיה, מצב שבו בדם האם יש מעט מדי חמצן.
  • לידה מאומצת, ארוכה או קשה.
  • היפרדות שליה שמתרחשת מוקדם מדי.
  • זיהום שקיים בגוף האם או התינוק.
  • סתימה או פגם בדרכי הנשימה של התינוק.
  • לחץ דם גבוה או נמוך אצל האם.
  • אנמיה עוברית, מצב שבו תאי הדם של התינוק נמוכים מדי, או שאינם יכולים לשאת מספיק חמצן.
  • תסמונת שאיפת מוקניום, מצב שבו התינוק נושם תערובת של מקוניום ונוזל מי שפיר שגורם לו להשתנק ולא לנשום ביעילות.
  • לידה מוקדמת, שאינה מאפשרת לריאות התינוק להתפתח כראוי.

לפעמים גורמי הסיכון עלולים להפוך למצבים מסוכנים אמיתיים

תשניק בלידה עשוי להתרחש כתוצאה מכמה גורמים, חלקם בלתי נמנעים ואילו אחרים נובעים מטיפול רפואי רשלני או שאינו תקין. רמות נמוכות של חמצן בזרם הדם של האם עלולות להוביל למצב של אספיקציה טראומטית של התינוק, והן נגרמות כתוצאה מירידה בקצב הנשימה לאחר מתן חומר הרדמה לאם, כמו אפידורל, שעלול להוביל לדילול באספקת החמצן לתינוק.

ירידות פתאומיות בלחץ הדם, לפני הלידה או במהלכה, נחשבות גם הן לגורמי סיכון של תשניק. במקרים אחרים, החמצן עלול להתנתק עקב ניתוק השליה מהרחם, מצב שנקרא היפרדות שליה, ואז מתרחש תשניק בלידה.

תשניק בלידה: שאלות ותשובות

מה זה תשניק סב לידתי?

תשניק סב לידתי (Intrauterine hypoxia), או אספיקציה טראומטית, הוא סיבוך מסוכן שמתרחש אצל העובר במהלך ההיריון או הלידה, כתוצאה מהפרעה חמורה של אספקת חמצן וגם לגופו.
המחסור החמור והמתמשך באספקת החמצן, כתוצאה מליקוי בתפקוד חבל הטבור, עלול להתבטא בנזק בלתי הפיך ולגרום לפגיעה חמורה בתפקוד איברים שונים של התינוק, פגיעה מוחית חמורה, כמו אוטיזם, ובמקרה החמור ביותר, תשניק סב לידתי עלול להוביל גם למות התינוק.
אוטיזם כתוצאה מתשניק סב לידתי יכול להתרחש לאחר הלידה, אם התינוק שרד את הלידה המסוכנת, ולהתחיל עם סימנים שמעידים על הפרעות של תפקוד מוחי, כמו למשל קשיי נשימה עצמאית, שינויים ברמת הערנות, פרכוסים, טווח שרירים רפוי, ועוד סימנים שבהמשך עלולים לקבל אבחנה רשמית של אוטיזם שקשור לתשניק סב לידתי.

מה הסיכויים של התינוק להחלים לאחר תשניק?

התשובה לשאלה זו תלויה בחומרת הפגיעה הראשונית. יותר נכון, בפרק הזמן שבו תאי התינוק לא קיבלו חמצן. לתינוקות שלא קיבלו חמצן בפרקי זמן קצרים, ואובחנו עם תשניק קל או בינוני, יש אפשרות להחלים באופן מלא. יחד עם זאת, אם התינוק עבר פרק זמן ממושך ללא מספיק חמצן למוחו או לאיברים אחרים בגופו, הוא עלול לסבול מפגיעה קבועה.
סוג זה של ניוון חמצן לטווח הארוך, או אספיקציה טראומטית, עלול להשפיע לצמיתות על מוחו, ריאותיו, לבו, הכליות שלו, הכבד, המעיים או איברים אחרים של התינוק. מצב זה עלול גם להוביל לכישלון איברים ואפילו למוות.

מה קורה כשהרופא או הצוות הרפואי לא מגיבים מהר ובזמן?

אבל במקרים אחרים, אם הצוות הרפואי התרשל בהכרה במצב, התינוק נולד בלידת נרתיק כשהוא שרוי במצוקה, במצב שנקרא אספיקציה טראומטית. ברוב המקרים, מצוקה זו מובילה ללידה שקטה, כשהתינוק אינו משמיע רעשים אופייניים מיד לאחר הלידה.
ההחלטה על פעולת המניעה והתגובה המקצועית של הצוות הרפואי חיונית כי תשניק בלידה עדיין עשוי להתרחש לאחר לידתו של התינוק. המצב עלול להתרחש פשוט בשל הריון קשה, לחץ דם או חריגות נשימה. חוץ מזה, הפרעות בדם כמו אנמיה אצל התינוק עשויות למנוע מהדם להוביל מספיק חמצן.

איך מכינים את טיעוני התביעה?

חשוב להתייעץ עם עורך דין מיומן בהגשת תביעות רשלנות רפואית במקרי פציעות שקשורות ללידה. עורך הדין יסייע לכם לקבוע אם הרשלנות הייתה אחראית באופן מלא או חלקי למצב של תשניק בלידה שהתינוק סובל ממנו.
במסגרת ההכנות להרכבת טיעוני כתב התביעה, הצוות המשפטי יבדוק את רישומי ציוד הניטור ששימש את הצוות הרפואי בחדר הלידה, במהלכה ולאחריה, ושמצביע על רמות החמצן באם ובתינוק, קצב הנשימה שלהם, פעימות הלב של התינוק, לחץ הדם של האם והתינוק, וכל ההיבטים האחרים שעשויים להתגלות כאחראים למצב של תשניק.

בכל חשד לרשלנות רפואית, כדאי לפעול מהר

במהלך ההכנות לדיונים המשפטיים, הצוות המשפטי יבדוק אם הרופא נקט בכל הצעדים האפשריים למניעת תשניק בלידה, והנזק שנגרם לתינוק יהיה ברור מהתיעוד הרפואי והעובדות. אם ניתן היה לעשות יותר על מנת למנוע את הנזק שנגרם, הרופא עשוי להימצא אחראי מבחינה משפטית.

לכן חשוב לפעול במהירות, מכיוון שהתהליך המשפטי עד להשגת הפיצויים ההולמים, עשוי להיות ארוך.

ילד שיש לו נזק מוחי קשה מלידה, יזדקק לטיפול מיוחד לכל החיים, ועלויות הטיפולים הן יקרות מאוד. עורכי הדין שמתמחים ברשלנות רפואית במקרים של פציעות הקשורות ללידה, יסייעו לכם להשיב את הכספים המגיעים לכם לטיפול בילדכם, כך שבכל מקרה של ספק – אין ספק. פשוט פנו לייעוץ משפטי, כדי להבין את סיכויי התביעה שלכם.

נפגעתם בגלל רשלנות רפואית? ייתכן שמגיעים לכם פיצויים.

צרו עמנו קשר לייעוץ חינם

דילוג לתוכן