רשלנות רפואית באירוע מוחי: האם ננקטו כל המאמצים כדי למנוע את הנזק?

רשלנות רפואית באירוע מוחי
תוכן עניינים

אירוע מוחי מתרחש כשזרימת הדם למוח נקטעת, וכתוצאה מכך נוצר מחסור בחמצן במוח. במקרה זה, רקמת המוח מתה, והרקמות אינן מסוגלות לתפקד. לאחר אירוע מוחי, החולים עלולים לחוות שיתוק חלקי, אובדן זיכרון או דמנציה. שגיאות וסיבוכים משמעותיים עלולים להיווצר כאשר רופא אינו מזהה את סימני האזהרה לשבץ מוחי.

אבחון מידי של הסימפטומים ומקורם חיוניים למניעת אירוע מוחי. עורכי דין לרשלנות רפואית מבינים את ההשלכות ההרסניות של התנהלות רשלנית של אנשי מקצוע בתחום הרפואה, ויודעים לקבוע מתי מתרחשת רשלנות רפואית באירוע מוחי.

מה זה אירוע מוחי?

אירוע מוחי הוא הפרעה בזרימת הדם התקינה למוח. מצב זה עשוי להתרחש כתוצאה מקריש או תהליך דימומי, כולל דם שעובר מכלי הדם לחלל המקיף את המוח, או בתוך חומר המוח, במצב שנקרא דימום תוך מוחי.

קיימים גם מקרים בהם הקריש נוצר בוורידים המוחיים וגורם לפקקת ורידים מוחית. כשבעה מתוך שמונה מקרי אירוע מוחי הם מקרים איסכמיים, כלומר, מצב של חוסר זרימת דם למוח. מצב זה בדרך כלל נוצר כתוצאה מחסימת קריש דם או עורק מצומצם או סגור.

הגורם הנפוץ ביותר לאירוע מוחי הוא טרשת עורקים, שילוב של טרשת עורקים עם קריש, שנמצא מעל כלי הדם המוחיים.

אילו תסמינים יש לאירוע מוחי?

תסמיני אירוע מוחי משתנים בהתאם למידת הפגיעה במוח בעקבות האירוע, ובאזור המושפע במוח. התסמינים עלולים לכלול:

  • תחושת קהות בפנים או בגפיים.
  • כאבי ראש חמורים.
  • אובדן דיבור.
  • בחילות והקאות.
  • תחושת טשטוש או התעלפות.
  • דופק מואץ.
  • לחץ דם גבוה.
  • שיתוק בצד אחד של הגוף.
  • ואובדן שיווי משקל.

בחלק מהמקרים, עלול להתרחש גם מיני אירוע מוחי או התקף איסכמי חולף, שצריך להתייחס אליו כאל תמרור אזהרה לפני אירוע מוחי. במצב זה, אספקת הדם למוח מנותקת לזמן קצר, אבל לא נגרם נזק קבוע, והרופא המטפל צריך לזהות התקף איסכמי חולף ולפתח תכנית טיפול כדי למנוע שבץ מוחי מלא.

האם המנתח יכול היה למנוע את האירוע המוחי?

מקרי אירוע מוחי מתרחשים אצל חולים בסיכון גבוה לאירוע בגלל לחץ דם גבוה, פרפור פרוזדורים, סוכרת ומחלות חמורות אחרות. רוב החולים שסובלים ממצבים אלו צריכים להיות מטופלים עם קומדין, פלוויקס או הפרין.

במהלך הערכת מקרה של שבץ מוחי, הרופא צריך לשאול את המטופל אם הוא קיבל את אחת התרופות האלו לפני אירוע מוחי ואם הטיפול השתנה לפני האירוע. לדוגמא, עבור טיפולי שיניים מסוימים, חלק מרופאי השיניים ינחו את המטופל להפסיד ליטול קומדין חמישה ימים לפני ההליך.

זאת הנחיה שמציבה את המטופל בסיכון גבוה יותר לשבץ מוחי

במקרים אלו, המטופלים צריכים לקבל הנחיה להפסיק נטילת קומדין חמישה ימים לפני ההליך ולקחת מנה של הפרין, ולאחר מכן לחזור להיות מטופל בקומדין בתום ההליך. אם האירוע המוחי התרחש בפרק זמן זה, יתכן שניתן לתבוע רשלנות רפואית באירוע מוחי.

אבל יש לזכור שהתרחשות אירוע מוחי לא תמיד פירושה רשלנות, ולפעמים פרוטוקול הטיפול נכון, והאירוע מתרחש ללא קשר. כלומר, חשוב להבין שתביעות רבות נדחות על ידי בית המשפט לא בגלל שלא ניתן להוכיח רשלנות, אלא מפני שבית המשפט מוצא שגם אם התרחשה רשלנות, היה מאוחר מדי להציל את המטופל מפגיעה או מוות.

מתי אפשר להאשים רופאים בטיפול שגוי באירוע מוחי?

ברגע שמתרחש אירוע מוחי, יש חלון זמן קצר לטיפול. מקרים רבים של רשלנות רפואית באירוע מוחי כוללים כישלון לטיפול באירוע כתוצאה ממחדלים של רופאים וצוותים רפואיים. טיפול מוצלח תלוי במיקום הקריש. למקומות מסוימים במוח, למשל, לא ניתן להגיע בקלות, אפילו עם התרופות הטובות ביותר להיווצרות קריש.

ברגע שמתרחש אירוע מוחי, קומדין או הפרין אינם מסוגלים להמיס את הקריש, אלא רק למנוע היווצרות קריש עתידי. לעתים התרופות עובדות ולעתים לא, ולכן קשה להוכיח מקרי רשלנות רפואית באירוע מוחי.

אילו דוגמאות יש לרשלנות רפואית באירוע מוחי?

במקרים רבים, אנשים שעברו שבץ מוחי, הגיעו לבית החולים אבל קיבלו טיפול לקריש. במשך פרק זמן מסוים נראה כאילו מצבם משתפר, אבל למחרת בבוקר הם כבר לא היו מסוגלים ללכת או לדבר. חשוב להיזהר ממקרים כאלה, כי הנזק מקריש יכול להתרחש רק כמה שעות אחרי שהנזק כבר קיים. לכן זה אולי נראה כאילו מצב המטופל טוב יותר, כשהאמת היא שמצבו חמור. מקרים כאלה נחשבים למקרי רשלנות רפואית באירוע מוחי רק לעתים רחוקות מאוד.

חוץ מזה, קיימים לפעמים מקרים בהם חולה סובל מקרישי דם מרובים, ברמה שאינה ניתנת למניעה, אפילו לא עם קומדין או הפרין.

איך מוכיחים רשלנות רפואית באירוע מוחי?

מטופלים שתובעים רשלנות רפואית באירוע מוחי צריכים להוכיח שהתנהגות הרופא לא הייתה בהתאם לסטנדרט הטיפול של רופא מיומן בתחום עם הכשרה דומה בנסיבות דומות. חשוב גם להראות כי הרופא הפר את חובת הפעולה על פי תקן הטיפול, ושההפרה גרמה לפגיעה ממשית או לנזק למטופל.

על מנת לקבוע מקרה זה, יהיה צורך להציג את עדותו של עד מומחה, שיתווה את הסטנדרט הנכון שצריך היה להתקיים במקרה זה, והשיטות הספציפיות שהנאשם לא עמד בהן במהלך הטיפול.

מהן ההשלכות של רשלנות רפואית באירוע מוחי?

כשמטופל מפגין סימנים לאירוע מוחי קרוב, ורופא אינו מתחיל בבדיקות ובטיפול מידי, הוא עשוי להימצא אחראי בתביעת רשלנות רפואית באירוע מוחי. אם רופא או אנשי צוות רפואיים אחרים אינם מכירים בהתרחשות שבץ מוחי אצל מטופל, המטופל עלול לסבול מפגיעה משמעותית, כולל:

  • נזק מוחי קבוע
  • עיוורון
  • לקות דיבור
  • פרפלגיה או קוואדרפלגיה
  • או אפילו מוות.

איך מונעים אירוע מוחי?

ברגע שהרופא מאתר סימני אזהרה לאירוע מוחי, עליו להזמין מיד סריקה ממוחשבת כדי לקבוע אם האירוע נובע מקריש דם או שטף דם. שבץ מוחי עלול להיות תוצאה של קריש דם שסתם כלי במוח, או דימום במוח.

הסימפטומים עשויים להיות זהים, אבל סוג הטיפול המתחייב תלוי במקור להפרעה בזרימת הדם. בנוסף לאבחון השבץ, הרופא יצטרך לאבחן את הגורם לשבץ מוחי ולהתחיל את הבדיקות והטיפולים המתאימים.

מטופלים שחווים סימנים ותסמינים של אירוע מוחי צריכים לקבל תרופה נגד קריש דם זמן קצר לאחר הופעת הסימפטומים, כדי לעצור את התקדמות השבץ, ולעתים להוביל להחלמה מלאה.

רשלנות רפואית באירוע מוחי: שאלות ותשובות

מה זה אירוע מוחי?

במובן הרחב, אירוע מוחי מתרחש כשזרימת הדם נחתכת מאזור מסוים. התוצאות יכולות לנוע בין כאבים קלים לכאבים מתישים או למצבים חמורים כמו שיתוק ואובדן דיבור.

במצב של אירוע מוחי, יש לפנות מיד לקבלת טיפול רפואי, כי אפילו לאירוע מוחי קל יכולות להיות השלכות קטלניות.
החדשות הטובות הן שרוב האירועים המוחיים ניתנים למניעה, כשהרופא מזהה את התסמינים בזמן ומטפל בהם עם תוכנית טיפול מקיפה.

האם קיימים סוגים שונים של אירועים מוחיים?

כמעט תשעים אחוזים מהאירועים המוחיים נובעים משבץ מוחי איסכמי. מצב זה מתרחש כשזרימת הדם נחסמת דרך העורק, לעתים קרובות על ידי קרישי דם. מקרה אחר הוא שבץ המורגי, שמתרחש בתדירות נמוכה יותר אבל נחשב לקטלני הבה יותר.

אירועים מוחיים אלו מתרחשים כאשר עורק בנוח דולף או נקרע, כתוצאה ממפרצת ולחץ דם גבוה. התקפים איסכמיים חולפים הם סוג נוסף של אירוע מוחי, למרות שהם נמשכים רק חמש דקות ולעתים קרובות נקראים מיני שבץ.
ללא קשר לחומרת האירועים המוחיים, הם נחשבים למצבים רפואיים רציניים ודורשים טיפולים רפואיים מקיפים.

האם התסמינים ישתפרו?

חולים רבים שסובלים מאירוע מוחי חווים שיפור הדרגתי לאורך שנים ארוכות. אבל חשוב להבין שנזק כלשהו הוא בלתי הפיך וקבוע, או שאולי לעולם לא יבריא לחלוטין.
ההחלמה תלויה בחומרת האירוע, בתוכנית הטיפול שנקבע ובתוכנית השיקום. החודשים הראשונים לאחר האירוע המוחי חשובים להחלמה מלאה, ולאחריהם מתחיל תהליך ריפוי איטי והדרגתי.

איך רופאים מחמיצים אירועים מוחיים?

בגלל האופי המסוכן של אירוע מוחי, התערבות מוצלחת דורשת טיפול רפואי מידי, כי אפילו כמה דקות יכולות להוות את ההבדל בין חיים למוות.

למרבה הצער, תסמיני אירוע מוחי מחקים מספר עצום של בעיות קלות אחרות, כאבים, סחרחורות, עייפות ותחושות דקירות הם רק חלק מהתסמינים שמקשים על אבחון אירוע מוחי לפני שהוא מתרחש. מסיבה זו, רופאים עשויים להחמיץ אבחנה של אירוע מוחי.

מתי מתקיימת עילת רשלנות רפואית באירוע מוחי?

אתם בטח תוהים איך תוכלו לתבוע רופא או בית חולים בטענת רשלנות רפואית באירוע מוחי. אם האירוע אובחן באופן שגוי או שהטיפול עוכב, עורכי דין לרשלנות רפואית יסייעו לכם לתבוע את הפיצויים. יש לא מעט שאלות בהן עורכי הדין מתמקדים, והשאלה הגדולה ביותר היא האם השבץ אובחן נכון או לא. שאלות אחרות כוללות:

האם בית החולים נקט באמצעים הנכונים כדי להבטיח מינימום נזק?
האם התרופות ניתנו כהלכה?
האם ההיסטוריה הרפואית נסקרה?
האם הבדיקות נערכו ביסודיות?

בשורה התחתונה, כדאי שעורך דין מומחה יהיה לצדכם ויעשה הכול כדי שתקבלו את הפיצויים

עורכי דין לרשלנות רפואית מייצגים אנשים שסבלו ממקרי רשלנות רפואית באירוע מוחי, וחותרים להשגת פיצויים בגין:

  • הוצאות רפואיות
  • אובדן הכנסות
  • עלות טיפול בבית
  • וכאב וסבל.

הרופא המטפל מואשם בהעדר גילוי האירוע המוחי בזמן ומניעת הטיפול המתאים. לכן מומלץ להתייעץ עם עורכי דין מיומנים בתחום כדי להבין את האפשרויות ולהרכיב כתב תביעה מתאים.

נפגעתם בגלל רשלנות רפואית? ייתכן שמגיעים לכם פיצויים.

צרו עמנו קשר לייעוץ חינם

דילוג לתוכן