רשלנות רפואית בביצוע גרידה: האם ההליך הסתבך? יכול להיות שיש לך עילה לתביעה

רשלנות רפואית בביצוע גרידה
תוכן עניינים

הליך גרידה הוא הליך רפואי שניתן לבצע אותו, לפחות ברוב המקרים, בבטחה, וברוב המקרים, ההליך מסתיים ללא סיבוכים מיוחדים. אבל קיימים מקרים בהם הרופא המטפל או הצוות הרפואי מתרשלים בתפקידם, בהתנהלות שמהווה בסיס ועילה לתביעת רשלנות רפואית בביצוע גרידה.

הטעויות עלולות להביל לנזקים משמעותיים לאישה, והנזק החמור ביותר הוא פגיעה בפוריות עד למצב של חוסר יכולת להרות שוב. רשלנות רפואית בגרידה עשויה להתרחש בשלבי בדיקות המעקב במהלך ההיריון, או במהלך ביצוע ההליך.

מתי מתרחשת רשלנות רפואית בביצוע גרידה?

רשלנות רפואית בביצוע גרידה מתרחשת ברוב המקרים בשלבי בדיקות המעקב במהלך ההיריון או במהלך ביצוע ההליך. כך, למשל, הרופא המטפל או הצוות הרפואי עלולים לנקב את קירות הרחם, במצב שעלול להוביל לפגיעה באיברים פנימיים סמוכים, או לפגיעה בפוריות.

בתרחיש זה, המטופלת תצטרך לעבור הליך כירורגי נוסף, אחד או יותר, כדי לטפל בפגיעות שהתרחשו, מה שיוביל לעוגמת נפש וכאבים, ולחוסר ודאות אם הטיפולים הנוספים יתקנו לחלוטין את הפגיעות שנגרמו.

המקרים הנפוצים של רשלנות רפואית בביצוע גרידה כוללים בעיקר אך לא רק:

כשנוצרים קרישי דם שלא אמורים להיווצר

קרישי דם מתפתחים בעקבות שיניים פיזיים שמתרחשים בגוף האישה בתקופת ההיריון, במהלך הפסקה יזומה של ההיריון או אחרי הלידה.

נכון שהסיבוכים נדירים, אבל העדר מעקב רפואי לאיתור בזמן של סימנים או תסמינים חשודים, וקביעת הטיפול התרופתי הנכון באמצעות תרופות מדללות קרישת דם עלול להוביל לסכנת מוות לאישה.

כשהרופא בוחר שיטת טיפול שגויה

כשהרופא המטפל או הצוות הרפואי אינם לוקחים בחשבון מצב של שליית פתח, שהופכת לשליה דבוקה, ומחליטים לטפל במצב בשיטה שאינה תואמת ביצוע גרידה, התוצאה עלולה להיות צורך בכריתת רחם.

רשלנות רפואית: שאלות ותשובות

מה ההשלכות של רשלנות רפואית בביצוע גרידה?

מקרים אחרים של רשלנות רפואית בגרידה כוללים השארת שרידי תוכן הריוני ברחם, במצב שעלול להוביל לכאבים חמורים או לדימומים חריגים, וכמובן לצורך בביצוע נוסף של הליך גרידה, כדי להוציא את השרידים שנותרו, מה שעלול להוביל לנזק נוסף לאישה.
הנזק הכי חמור של השארת תוכן הריוני ברחם נקרא תסמונת אשרמן, שפוגעת באופן חמור בפוריות ועלולה להוביל לעקרות מוחלטת.

מה זה תסמונת אשרמן?

בתסמונת אשרמן, הרופא המטפל או הצוות הרפואי משאירים, במהלך ביצוע הגרידה, חומר הריוני בתוך הרחם, שעלול להוביל למצב שנקרא תסמונת אשרמן שמתבטאת בזיהומים ברחם שגורמים לעיוות ברירית הרחם ובמבנה שלה.
התסמונת עלולה לפגוע ברמת הפוריות של המטופלת בדרגות חומרה משתנות, שכוללות עקרות, וחשוב להבין שהתסמונת נובעת כתוצאה ישירה ממקרה של רשלנות רפואית בביצוע גרידה, שניתן היה למנוע באמצעות אבחון בזמן וקביעת וכנית טיפול מתאימה.
ההשלכות של תסמונת אשרמן כוללות:

התפתחות זיהומים ברחם.
הרס של חלל הרחם.
נזק חמור שאינו ניתן לטיפול ומוביל לצורך בכריתת רחם.

למה אבחון בזמן של תסמונת אשרמן כל כך קריטי?

אבחון בזמן של תסמונת אשרמן מגביר את הסיכוי להפחתת הפגיעה בפוריות ושיקום הרחם, אבל כשהתסמונת מאובחנת בשלבים מאוחרים, המשמעות היא העדר טיפול הולם, שמוביל ברוב המקרים לעקרות.
חוץ מזה, בחלק מהמקרים, גם אם התסמונת מאובחנת בזמן, ההתרשלות של הרופא המטפל או הצוות הרפואי מתרחשים במהלך הטיפול באישה. שיטת הטיפול העיקרית בתסמונת היא היטרוסקופיה אבחנתית, שבמהלכה הצוות הרפואי מבצע ניסיונות הפרדת ההידבקויות שהתרחשו ברחם.

אם לרופא המטפל או לצוות שלו אין את המיומנות הדרושה לביצוע ההליך, הם מבצעים אותו בגישה רשלנית שפוגעת באופן חמור בפוריות המטופלת, עד למצב של חוסר יכולת להרות שוב.

מהן ההשלכות של רשלנות בביצוע בדיקות מעקב לאחר הגרידה?

בדומה להליכים רפואיים אחרים, רשלנות רפואית בביצוע גרידה עשויה להתבטא במהלך ביצוע ההליך או ברשלנות בהקפדה על מפגשי מעקב לאחר ההליך.
הקפדה על מפגשי מעקב נאותים לאחר הגרידה, שתואמים את תקני הטיפל המקובלים, חשובים ביותר במונחים של חובת הזהירות של הרופא המטפל, וחשיבות זו זהה לחשיבות ביצוע הגרידה בגישה מקצועית ונאותה.

במקרים רבים, הליך גרידה מבוצע באופן מקצועי, אבל רשלנות של הרופא המטפל בהקפדה על מפגשי מעקב לאחר הגרידה, מונעת אפשרות לאבחן סיבוכים שעלולים להתרחש לאחר ההליך, או שהם מאובחנים בשלבים מאוחרים. כתוצאה מכך, האישה עלולה לסבול מנזקים פיזיים חמורים, אותם אפשר היה למנוע באמצעות הקפדה על מפגשי מעקב נאותים.

איך צריך להתנהל הליך תקין של גרידה?

במהלך גרידה, הרופא המטפל והצוות הרפואי צריכים להשגיח על המטופלת לפי סטנדרט הטיפול התקני, ולוודא שהיא מחלימה היטב ומרגישה טוב לאחר הגרידה. אם האישה מדווחת על תסמינים או כאבים שמעידים על חשד לבעיות, הצוות הרפואי צריך להשאיר אותה להשגחה ומעקב בבית החולים כדי לבצע את הבדיקות המתאימות.

אם הרופא אינו קשוב לדיווחי האישה על התסמינים שהיא חווה, ואינו מקפיד על מעקב הולם אחרי מצבה, היא עלולה לסבול מסיבוכים לאחר הגרידה, שאינם מאובחנים בזמן, או חמור מכך, אינם מאובחנים כלל. כתוצאה מכך, היא לא תקבל טיפול הולם לסיבוכים, מה שעלול להוביל לנזקים פיזיים חמורים אותם אפשר היה למנוע עם הקפדה על מעקב רפואי תקין.

מהן העילות לתביעת רשלנות רפואית בביצוע גרידה?

העילות להגשת תביעת רשלנות רפואית בביצוע גרידה כוללות:

רשלנות של רופא מטפל או צוות רפואי שאינם מיומנים בביצוע גרידה, במרפאות פרטיות שאינן מוסמכות לביצוע הליכים אלו, או שימוש במכשירים שאינם תקינים, כולל ביצוע אגרסיבי ההליך באמצעות גרידת יתר.
העדר הקפדה על תקני טיפול שדורשים החתמת האישה על טופס הסכמה מדעת לפני הליך הגרידה.
בחירת שיטה להפסקת הריון שאיה מתאימה לנסיבות המקרה.
התנהלות רשלנית של רופא מומחה שמפר את חובת הזהירות ואינו מקפיד על תקני הטיפול שמצופים במסגרת מבחן הרופא הסביר.
חוסר הקפדה על מעקב רפואי לאחר הגרידה ופיקוח רפואי הולם לאיתור סיבוכים בזמן.
החלטה על ביצוע גרידה כשאין צורך בהליך.

בשורה התחתונה, גרידה היא אף פעם לא עוד “הליך ממש פשוט”

עורך דין מומחה ברשלנות רפואית יבחן את נסיבות המקרה ויקבע אם קיימת עילה להגשת תביעת רשלנות רפואית בביצוע גרידה, והקביעה תתבסס על חוות דעת של רופא מומחה.

אם קיימת עילה להגשת התביעה, עורך הדין ייצג את האישה בערכאות המשפטיות, וידרוש לפיצויים גבוהים והולמים.

נפגעתם בגלל רשלנות רפואית? ייתכן שמגיעים לכם פיצויים.

צרו עמנו קשר לייעוץ חינם

דילוג לתוכן