רשלנות רפואית בניתוח: מה נחשב להתנהלות רשלנית?

רשלנות רפואית בניתוח
תוכן עניינים

רופאים וצוותים רפואיים בבתי חולים נוקטים היום במיטב האמצעים והכישורים לטפל היטב בחולים באמצעות ניתוחים והתאוששות במהירות האפשרית, על מנת להתמודד עם יותר מטופלים. למרות שיש יתרון להתנהלות רפואית יעילה, מצב זה עלול גם להגדיל את שיעור הטעויות הכירורגיות – חלקן קלות, חלקן קריטיות במיוחד, וחלקן קטלניות.

רשלנות רפואית בניתוח היא הסוג הנפוץ ביותר של תביעות רשלנות רפואית בישראל, ובמקרים בהם ניתן להוכיח שאפשר היה להימנע מהפגיעה במהלך הניתוח או ממות המטופל, או שניתן היה למנוע חלק מהטעויות הרשלניות הנובעות מחוסר תשומת לב, לנפגעים יש את הזכות החוקית לתבוע נזקים כספיים.

הנה כמה מהסוגים הנפוצים ביותר של טעויות רשלנות רפואית בניתוח

קרוב לוודאי שקיימים סוגים רבים של טעויות כירורגיות כמו שיש הליכים כירורגיים רבים, אבל בואו נבחן מקרוב כמה מהטעויות הכירורגיות הנפוצות ביותר:

המנתח לא הרכיב תכנית טיפול נכונה

ללא תכנית טיפול מקיפה לפני הניתוח, המנתח והצוות הרפואי ניגשים לביצוע הניתוח ומבצעים אותו באופן שגוי, או שהתקשורת הלקויה בין המנתח לבין הצוות יכולה להוביל לביצוע טעויות שניתן היה למנוע.

הניתוח בוצע על החלק הלא נכון בגוף

ניתוחים שגויים של אזורים בגוף, שמתרחשים כשהניתוח מבוצע בחלק הגוף או באיבר השגוי מתרחשים במקרים רבים בהם נקטעת הגפה השגויה.

מטופלים עוברים ניתוחים מיותרים

ניתוחים שגויים של מטופלים, אף שאינם נפוצים כמו ניתוחים שגויים של אזורים בגוף, עדיין מתרחשים במקרים רבים.

מטופלים עוברים ניתוחים מיותרים, יחד עם כל הסיבוכים הנלווים לניתוח, ועלולים לחוות השלכות רפואיות שליליות מתמשכות.

התפתח זיהום בעקבות רשלנות רפואית בניתוח

השימוש במכשירים כירורגיים שאינם סניטריים במהלך הניתוח עלול להוביל לזיהום צולב של המחלה. אם המטופל סובל ממערכת חיסונית חלשה, התוצאות עלולות להיות זיהום ואלח דם, שעלולים להיות קטלניים.

המנתח או הצוות הרפואי השאירו מכשירים כירורגיים בגוף המטופל

זוהי רשלנות רפואית בניתוח שמתרחשת לעתים קרובות יותר מכפי שאפשר להאמין, כשמכשירים כירורגיים נשארים בגוף לאחר שהחתכים נתפרים.

בעוד שבבתים חולים מסוימים קיימת דרישה לספור את כל המכשירים הכירורגיים, הספוגיות, התחבושות, וכלי הניתוח האחרים לפני הניתוח ולאחריו, לא כל המנתחים והצוותים הרפואיים מקיימים הנחייה זו. סיבוכים וזיהומים רציניים עלולים לנבוע כתוצאה מהשארת כלי ניתוח בגוף.

נגרם נזק לאיברים פנימיים

נזק לאיברים ורקמות. במהלך ניתוח מסוים יתכן שהמנתח ינקב את האיבר הסמוך בטעות, באמצעות אזמל, מספריים או לייזר. רקמות האיברים הן עדינות במיוחד, וטעות כזו עלולה להוביל לבעיות בריאותיות חמורות ומתמשכות.

נגרם נזק לעצבים

זוהי רשלנות רפואית בניתוח שמובילה להתרחשות נזק בעצבים או טעות במתן ההרדמה לפני הניתוח, במצב שעלול לגרום לפגיעה בעצבים של המטופל.

אילו טיעונים מרכיבים תביעת רשלנות רפואית בניתוח?

מנתחים וצוותים רפואיים יכולים להימצא אחראים לרשלנות רפואית כשניתן לקבוע את ארבעת היסודות הבאים של רשלנות רפואית בניתוח:

1. מערכת היחסים בין המנתח למטופל התקיימה במהלך התרחשות הטעות

כשמנתח מעניק טיפול, בדרך כלל נוצר קשר בינו לבין המטופל. לאחר ביסוס הקשר בין המנתח למטופל, רופאים, מנתחים וצוותים רפואיים אחרים נדרשים לספק טיפול שעומד בתקנים רפואיים מקובלים למצב.

2. התרחשה הפרה של הסטנדרט המקובל של הטיפול במצב

משמעות רשלנות רפואית זו היא שהמנתח לא סיפק את איכות הטיפול שיש לרופא מוסמך בנסיבות דומות.

3. המטופל נפגע כתוצאה מרשלנות המנתח

המטופל סובל מנזק שנגרם באופן ישיר כתוצאה מההתנהלות הרשלנית של המנתח, שפשוט ביצע שגיאה שגרמה לו לנזק.

4. למטופל נגרמו נזקים שאפשר להוכיח

נזקים שנובעים מטעות כירורגית עשויים לכלול כאב גופני וסבל נפשי, הוצאות רפואיות גבוהות ושכר אבוד או אובדן כושר עבודה.

רשלנות רפואית בניתוח: שאלות ותשובות

איך מוכיחים רשלנות רפואית בניתוח?

תביעת רשלנות רפואית בניתוח צריכה להוכיח שבית החולים, המנתח או איש מקצוע אחר בתחום הבריאות שהיה מעורב בהליך, הפרו את חובת הטיפול הסטנדרטי שניתן למטול, והפרה זו גרמה לפציעת המטופל.
כאשר רופא או מנתח מפרים את חובתם כלפי מטופליהם, בית המשפט עשוי למצוא אותם אשמים בהפרת הטפול הנאות. בחינת מעשית, הידע המקצועי הנדרש מרופאים ומנתחים נמצא בספרי הלימוד הרפואיים ובמאמרים מקצועיים סמכותיים ועדכניים בכתבי עת רפואיים, וההכשרה המקיפה שרופאים ומנתחים עברו צריכה להנחות אותם לבצע הליכים רפואיים נאותים.

כדי שתתקיים עילת תביעת רשלנות רפואית בניתוח, התביעה צריכה להציג עדות של מומחה רפואי מומחה אחר, שיעיד על האופן בו המנתח התרשל לכאורה, ובאלו פעולות הוא היה צריך לנקוט כאשר התמודד עם מצבו של המטופל.

מה לגבי טיעונים שאי אפשר להוכיח?

הרופאים הם בני אדם, וככאלה, הם חווים את אותם תנאים אנושיים כמו כל אחד אחר; הם עשויים להיות מותשים מעבודה במהלך שעות רבות מדי במהלך ביצוע ניתוח, או שהם עשויים להיות חולים בעצמם, אבל עדיין להגיע לעבודה. זה לא כל כך פשוט להודיע בבוקר שאתה חולה, כשאתה מנתח ויש לך כמה הליכים כירורגיים שמתוכננים ליום העבודה.

לא תמיד טעויות של רשלנות רפואית בניתוח ניכרות כמו הליך כירורגי שמתבצע על חלק הגוף השגוי או השארת ספוגית בתוך גוף המטופל, אבל טעויות עלולות להתרחש בצורה עדינה יותר כמו הימנעות הרופא מביצוע טיפול סביר בכל שלב במהלך הניתוח.

האם ניתן היה למנוע את הפגיעה?

גם אם רשלנות רפואית בניתוח לא התבצעה מתוך כוונה זדונית באופן כלשהו, הסוגייה המשפטית היא האם ניתן היה להינע מהפגיעה הניתוחית, אם המנתח והצוות הרפואי היו נוקטים בזהירות ומעניקים טיפול נאות.

שלבי המפתח בתיק רשלנות רפואית הם קביעת הסטנדרט הרפואי של הטיפול, כלומר, איך היה מתנהל רופא מנתח מיומן בנסיבות דומות – ואז התביעה מוכיחה איך המנתח התנהל במקרה שבגינו הוגשה תביעת הרשלנות הרפואית, כאשר לא הצליח לעמוד בסטנדרט הנכון בביצוע ההליך. בסיום הדיונים המשפטיים יש להוכיח כי רשלנות המנתח גרמה נזק ממשי למטופל.

אילו השלכות יש לרשלנות רפואית בניתוח?

רשלנות רפואית בניתוח עלולה להוביל לחשבונות רפואיים ענקיים, ועשויה לחייב הליכי מעקב מתקנים שעשויים לדרוש מהמטופל לקחת פסק זמן מהעבודה, ובכך לאבד שכר. במקרים מסוימים, יתכן כי בריאותו הגופנית של המטופל כבר לא תהיה זהה לבריאות שהייתה לו לפני הטעות הכירורגית, ולעולם לא תהיה.

במקרים נדירים, המטופל נפטר כתוצאה מרשלנות כירורגית. במקרים אלה, ובני המשפחה רשאים להגיש תביעה משפטית בטענת מוות שלא כדין.
הגשת תביעה בגין רשלנות רפואית היא סעד משפטי שמטרתו לסייע למטופלים שנפגעו, אבל זהו תהליך מורכב הן מבחינה משפטית והן מבחינה רפואית, ולכן חשוב לדון ברשלנות ניתוחית אפשרית עם עורך דין מיומן בתחום הרשלנות הרפואית.

בשורה התחתונה, חשוב להתייעץ כמה שיותר מהר עם עורך דין מומחה לרשלנות רפואית

אם נגרם לכם נזק עקב רשלנות רפואית בניתוח, יתכן שבית המשפט יקבע שאתם זכאים לפיצוי על החשבונות הרפואיים שלכם, השכר שאבד, הכאב והסבל. עורכי דין מומחים לרשלנות רפואית יבחנו את המקרה שלכם, ירכיבו כתב תביעה בהתאם, וילוו אתכם במהלך הדיונים המשפטיים עד להשגת הפיצוי המקסימאלי שמגיע לכם.

התייעצו עוד היום עם עורכי דין מיומנים בתחום כדי להבין אילו אפשרויות משפטיות עשויות להיות זמינות להשגת הפיצויים שלכם.

נפגעתם בגלל רשלנות רפואית? ייתכן שמגיעים לכם פיצויים.

צרו עמנו קשר לייעוץ חינם

דילוג לתוכן