רשלנות רפואית בטיפול שיניים: איך תובעים, את מי ומתי?

רשלנות רפואית בטיפול שיניים
תוכן עניינים

כשרוב האנשים חושבים על רשלנות רפואית, הם חושבים על מנתחים שהתרשלו בביצוע תפקידם. אבל במקרים רבים, ניתן לתבוע גם רופאי שיניים כאשר הם אינם מקפידים על סטנדרט הטיפול המתאים. מצבים בהם רשלנות רפואית עשויה להתרחש כוללים:

  • רופא השיניים אינו מאבחן מטופל עם מצב רפואי מסוים כמו למשל סרטן הפה.
  • רופא השיניים אינו מבצע הרדמה תקינה.
  • הרופא או הצוות הרפואי אינם מקפידים על קבלת הסכמה מדעת של המטופל לביצוע ההליך.
  • הרופא אינו מספק הפניה למנתח או למומחה אחר במקרה הצורך.
  • טעויות במהלך עקירת שיניים.
  • העדר טיפול נכון בסיבוכים, למשל זיהומים שנובעים מהליך כמו עקירת שן.
  • אנשי הצוות שמסייעים לרופא השיניים מבצעים טעויות שפוגעות במטופל.
  • העדר פיקוח ראוי של רופא השיניים על עבודת הצוות המסייע.

מתי מתרחשת רשלנות רפואית בטיפול שיניים?

חוסר המעש או נקיטה בפעולות שאינן סטנדרטיות מצד רופא השיניים מובילות במקרים רבים לתביעת רשלנות רפואית בטיפול שיניים. כאשר תקן הטיפול המתקבל אינו משקף את ההנחיות המקצועיות, רופא השיניים עלול להפר את חובת הזהירות שאמורה להתרחש כלפי המטופל.

במצבים בהם איש המקצוע עוסק בהתנהלות שאינה נכונה, הוא עשוי להתמודד עם תביעות בגין רשלנות בטיפול שיניים. רשלנות אחרת מתרחשת כשהמטופל סובל מפגיעה שהתרחשה בטיפול רגיל. ציוד לקוי, חומרים פגומים וחוסר תשומת לב לפרטים עלולים לפגוע במטופל ולהוביל להליכים שיתבררו בבית המשפט.

איך מוכיחים רשלנות רפואית בטיפול שיניים?

כמה מרכיבים מרכזיים מהווים את הליבה של תביעת רשלנות רפואית בטיפול שיניים. הראשון הוא חובת הזהירות, שנובעת מיחסי רופא ומטופל, וניתן לקבוע בקלות אם מערכת יחסים זו התקיימה.

על המטופל להוכיח את תקן הטיפול המתאים בנסיבות העניין, וההוכחה מורכבת מפעולות או אמצעי זהירות שרופא שיניים מוסמך היה נוקט בהם במהלך טיפול במטופל עם בעיה דומה בנסיבות דומות. אלא אם כן הרשלנות הייתה חמורה באמת, יהיה צורך בעד מומחה שיוכיח את יסודות הטיפול הסטנדרטי, ושיש לו בקיאות בסוג ההליך הספציפי שעליו מבוססת התביעה.

המומחה הרפואי יתבקש לבחון את המרכיבים הנוספים של התביעה, שידועים כסיבתיות והפרת חובת הזהירות. הפרה היא פעולה, או הימנעות מפעולה, מצד רופא השיניים, שלא נקט בסטנדרט הטיפול.

מה זה הוכחת סיבתיות בתביעת רשלנות רפואית?

משמעות טענת הסיבתיות היא שהמטופל לא היה נפצע אם רופא השיניים לא היה מפר את חובת הזהירות. השמעת טיעונים אלו בבית המשפט עלולים להוביל לתגובת הכחשה של רופא השיניים וטענה שהפציעות נבעו ממצב שהיה קיים מראש, או כתוצאה מסיבוך טבעי של ההליך, שהמטופל הוזהר לגביו.

המרכיב האחרון של תביעת רשלנות רפואית בטיפול שיניים הוא הנזק, שיכול להשתנות במידה רבה בהתאם להיקף הפגיעה של המטופל.

על התובע להוכיח שהרופא גרם לפציעה או החמיר את המצב הקיים באמצעות פעולה, או הימנעות מפעולה. עדות של עד רפואי מומחה מוסמך היא קריטית לקביעת הסיבתיות. אילו צעדים היה על רופא השיניים לנקוט בטיפול? אילו צעדים ננקטו בפועל? איך צעדים אלה גרמו או תרמו לפגיעה של המטופל?

חשוב לבחון את חומרת הפגיעה לפני הגשת התביעה. אם הפגיעה קלה, כמו כאבים ואי נוחות זמניים, גם אם היא נגרמה על ידי רשלנות, יתכן שלא ישתלם להשקיע את הזמן והסכומים הכרוכים בהגשת תביעת רשלנות רפואית בטיפול שיניים.

איך מעריכים את הנזק בכתב התביעה?

אם שילמתם סכומים יקרים על טיפולים נוספים כתוצאה מהרשלנות, אתם יכולים לתבוע פיצויים בגין תשלומים אלה. סוגים סובייקטיביים יותר ושאינם ממוניים של נזק כמו כאב וסבל עשויים גם הם להוות חלק מתביעת הפיצויים שלכם, כל עוד אתם יכולים להוכיח שהם היו משמעותיים.

עליכם להעריך את היקף הנזק שלכם לפני שתגישו את התביעה, על מנת לוודא שהדיונים בבית המשפט יסתיימו עם פסיקה לטובתכם. אם, למשל, רופא השיניים היה צריך להשתיל מכשיר ליישור שיניים, כל טעות עשויה להוביל לתביעת רשלנות רפואית בטיפול שיניים. לכן המומחים המשפטיים צריכים לקבוע אם התקיימה רשלנות.

מה זה הליך גילוי בתביעת רשלנות רפואית בטיפול שיניים?

בדומה לתביעות אחרות של רשלנות רפואית, מקרי רשלנות רפואית בטיפול שיניים נוטים להיות מורכבים יותר מאשר מקרים רגילים של נזקי גוף. הסיבה לכך היא שברוב המקרים, התובעים נדרשים לעמוד בדרישות משפטיות מסוימות, לרוב כולל תצהיר של המטופל.

לאחר שהתובע הגיש תביעה, והנתבע הגיב בתשובה, יתחיל הליך הגילוי, שעשוי להיות קריטי מכיוון שהוא צריך לכלול:

  • שחרור מערך מלא של רישומי טיפול השיניים של המטופל.
  • תקשורת בין רופא השיניים למטופל.
  • רישומי הטיפולים שהמטופל נדרש לעבור לצורך התמודדות עם התוצאות השליליות לאחר ההליך.
  • העלויות הפרטניות שהמטופל נשא בהן.
  • חוות דעת של רופאים אחרים על טיפולים עתידיים שיידרשו
  • שכירת עדים מומחים ושאינם מומחים לקראת המשפט.

לאחר הליך הגילוי, על כל צד לבסס היטב את עמדתו, כדי לסייע בקידום הסדר הולם אם לתובע יש עילה מוצקה לתביעה.

עורך הדין שלכם ייעץ לגם לגבי הערך הסביר של המקרה שלכם, ויוביל את התיק שלכם לדיונים בבית המשפט אם אינכם מרוצים מהצעת הפשרה של הנאשם.

מה קורה במהלך הדיונים בבית המשפט?

כדי לנהל בהצלחה דיונים בבית המשפט בתביעת רשלנות רפואית בטיפול שיניים, המטופל הפצוע, ועורך דינו, יצטרכו בדרך כלל להוכיח את המרכיבים הבאים:

  • קיום יחסי רופא ומטופל
  • סטנדרט הטיפול הרפואי המתאים בנסיבות התביעה
  • האופן בו הופר סטנדרט הטיפול וגרם נזק למטופל
  • ואופי והיקף הפציעה של המטופל.

ברוב המקרים, הטיעון הראשון של הוכחת יחסי רופא ומטופל, אינו שנוי במחלוקת. הטיעון השני, הנוגע לסטנדרט הטיפול הרפואי, פירושו רמת הטיפול וסוג הטיפול הנכון אותו היה רופא שיניים מיומן נותן באותן נסיבות.

טיעון זה נקבע כמעט תמיד על ידי עד רפואי ומחה מוסמך שמוזמן על ידי עורך הדין של התובע. מומחה זה הוא לרוב איש מקצוע בתחום הבריאות, שיש לו ניסיון עם סוג ההליך נשוא התביעה. לכן, אם אתם תובעים את רופא השיניים בגלל סיבוכים בעקירת שיניים, למשל, העד המומחה יהיה רופא שיניים שביצע הליך זה בעבר.

רשלנות רפואית בטיפול שיניים: שאלות ותשובות

האם אפשר לתבוע רשלנות רפואית בטיפול שיניים?

ניתן להגיש לבית המשפט תביעת רשלנות רפואית בטיפול שיניים שמופנית נגד רופא השיניים בדיוק כמו שניתן להגיש תביעת רשלנות נגד כל איש מקצוע אחר בתום הרפואה.
עילת התביעה המרכזית תהיה אחריו הרופא או הצוות הרפואי לפציעות שנגרמו כתוצאה מטיפול תת תקני.

איך מוכיחים תביעת רשלנות רפואית בטיפול שיניים?

כדי לבסס עילת תביעה חזקה במקרה של רשלנות רפואית בטיפול שינים, התביעה צריכה להוכיח:

שבין המטופל לבין רופא השיניים הנאשם התקיימה מערכת רופא-מטופל.
שהרופא לא קיים את חובת הזהירות כלפי המטופל.
איך הרופא התנהל במהלך הניתוח לעומת איך שהוא היה צריך להתנהל בהתאם לתקן הטיפול הנכון.
מה שרופא השיניים עשה לא נכון ובכך הפר את תקן הטיפול.
מה שרופא השיניים היה צריך לעשת אבל לא עשה.
סוג והיקף הפציעות של המטופל, שהם נזקים מדידים.

איך אפשר להוכיח טענת כאב וסבל?

המסמכים שעורך הדין עשוי להשתמש בהם כדי להוכיח טענת כאב וסבל כוללים:

חשבונות רפואיים
תיק רפואי
פרוגנוזה רפואית
עדות מומחה
תמונות של פציעות המטופל
רשומות פסיכיאטריות.

עד כמה נפוצות תביעות רשלנות רפואית בטיפולי שיניים

רשלנות רפואית בטיפול שיניים היא סוג נדיר של תביעת רשלנות רפואית, והאמת היא שרק אחד מתוך שבעה מקרים של פציעות בטיפולי שיניים נובעים מרשלנות הרופא או הצוות הרפואי.

בשורה התחתונה, כדי לוודא שההליכים המשפטיים יסתיימו לטובתכם, חשוב לקבל ייעוץ משפטי

טעויות או אי דיוקים מקריים עלולים שלא להיות כרוכים ברשלנות, ורופא השיניים עשוי להימצא זכאי מרשלנות במקרים אלה. יחד עם זאת, כאשר רופא השיניים מתעלם מאחד הפריטים שהיה עליו להקפיד עליהם, הוא עשוי להתמודד עם הצורך לתת את הדין והחשבון במהלך הדיונים המשפטיים.

חשוב לקבל ייעוץ משפטי של עורך דין מומחה לרשלנות רפואית שיסייע לקבוע או לדחות תביעה אפשרית של רשלנות רפואית בטיפול שיניים.

נפגעתם בגלל רשלנות רפואית? ייתכן שמגיעים לכם פיצויים.

צרו עמנו קשר לייעוץ חינם

דילוג לתוכן