רשלנות רפואית ייעוץ גנטי ופגיעות לידה

רשלנות רפואית בייעוץ גנטי
תוכן עניינים

רופאים ואנשי מקצוע רפואיים מומחים בתחומי גנטיקה, הריון, לידה ופוריות, מבצעים בדיקות גנטיות לזוגות שמתכננים הריון, על מנת לזהות את הסיכונים של מומים מולדים. הבדיקות נותנות מידע חשוב להורים לעתיד ועוזרות להם להחליט כיצד לתכנן ולהמשיך בהריון.

יחד עם זאת, כמו כל ההיבטים של הרפואה, בדיקות גנטיות חשופות לטעויות, ואנשי מקצוע רפואיים עלולים לגרום לנזק משמעותי שעשוי לחשוף אותם לתביעות רשלנות רפואית ייעוץ גנטי במקרים הבאים:

  • ייעוץ שגוי למטופלים לגבי בדיקות גנטיות
  • שגיאות בביצוע בדיקות סקר ואבחון
  • פרשנות ודיווח שגויים על ממצאי בדיקות.
  • המלצות על הליכים רפואיים נוספים בהתבסס על תוצאות בדיקות שגויות.

באתר MedLawyers תמצאו את מיטב המומחים המשפטיים שייעצו, ילוו וייצגו אתכם בהליכים המשפטיים אם אתם חושדים שנגרם לכם עוול במהל ייעוץ גנטי שקיבלתם, או כשהייעוץ השגוי הוביל ללידת תינוק שסובל מפגיעות או מומים שניתן היה לאתר לפני הכניסה להריון. במדריך מקיף זה, המומחים שלנו דנים בנושאים הבאים:

  • בחירת צוות משפטי מנוסה במקרים מורכבים של פציעות לידה.
  • איך מתבצעות בדיקות גנטיות לפני ובמהלך ההיריון?
  • אילו מומים מולדים ניתן לגלות באמצעות בדיקות גנטיות?
  • איך מתרחש מצב של רשלנות רפואית ייעוץ גנטי?
  • אילו סוגי דרישות לפיצויים ניתן להציג בתביעת רשלנות בבדיקה גנטית?
  • איך עורכי הדין באתר MedLawyers שלנו יכולים לעזור עם מקרי רשלנות רפואית ייעוץ גנטי?
  • ותשובות לשאלות הנפוצות שלכם.

בחירת צוות משפטי מנוסה במקרים מורכבים של פציעות לידה

מקרי רשלנות בבדיקות גנטיות דומים לסוגים אחרים של מקרי פגיעה בלידה במובנים רבים, ועל מנת  לקבוע אם להורים מתקיימת עילת תביעת רשלנות רפואית, לפני שהתביעה תיפסל בטענת התיישנות רשלנות רפואית בהריון, יש לבסס את ההיבטים הבסיסיים הבאים,

  • זיהוי מצב שבו איש מקצוע רפואי לא עמד בסטנדרט הטיפול הרלוונטי.
  • קביעת קשר סיבתי בין הטעות הרפואית לבין הנזק שנגרם לכם ולילדכם.
  • קביעת מלוא היקף הנזק הפיזי, הרגשי והכלכלי שנגרם.

עם זאת, מקרים אלו יכולים להיות גם ייחודיים ומורכבים ביותר. לדוגמה, התביעה נדרשת להוכיח את האופן בו ניתן היה להזמין בדיקות, לבצע תוכניות טיפול ולבצע צעדים אחרים – כולל סיום הריון – אם הבדיקות הגנטיות טופלו כראוי. יש להוכיח גם את ההשפעה של שגיאת הבדיקה הגנטית על חיי ההורים וילדם.

לכן לצוות המשפטי המומחה שמתאים לטפל במקרה של רשלנות רפואית ייעוץ גנטי, צריכים להיות כישורים משפטיים חזקים להבנת המידע על הבדיקות הגנטיות שבוצעו או לא בוצעו; הבנת ההשלכות של בדיקות שגויות לאיתור הפרעות גנטיות; ויכולת עם מומחים רפואיים שיש להם ידע מקיף בתחומים כגון מיילדות, בדיקות מעבדה, ייעוץ גנטי, רפואת ילדים ותכנון טיפול בחיים.

איך מתבצעות בדיקות גנטיות לפני ובמהלך ההיריון?

בדיקה גנטית מתמקדת בכרומוזומים, שהם כימיקלים בתאים, ונושאים מידע גנטי שיכול לחשוף את הסיכון שילד ייוולד עם מום מולד שעובר בעיקרו בתורשה מאחד ההורים או משניהם. שתי הקטגוריות העיקריות של בדיקות גנטיות הן:

בדיקות סקר 

לפני ההיריון, שני ההורים לעתיד יכולים להיבדק כדי לקבוע אם הם “נשאים” של הפרעה גנטית, או הפרעה שיכולה לעבור לעובר. אם שני ההורים נשאים, זה אומר שהעובר ניצב בפני סיכון מוגבר להיוולד עם מום מולד. ניתן לבצע בדיקה של האם גם בשלב מוקדם של ההיריון, ובדיקות הסקר הנפוצות כוללות אולטרסאונד ובדיקות דם בסרום של האם. 

עורך דין רשלנות רפואית בהריון יתחיל את חקירת המקרה עם בדיקה האם הבדיקות הנחוצות בוצעו בזמן, ואם כן, האם הן בוצעו כראוי והאם ממצאי הבדיקות פורשו נכון.

בדיקות אבחון 

אלו הן בדיקות פולשניות יותר מאשר בדיקות סקר ונושאות סיכון קל לגרום להפלה. המטרה היא לקבוע האם העובר אכן נמצא בסיכון להיוולד עם מום מולד.

בדיקות אבחון נפוצות הן דגימת דליות כוריוניות (CVS), הבודקת רקמות מהשליה, ודיקור מי שפיר, הכולל בדיקת מי שפיר.

חשיבות ביצוע בדיקות גנטיות לפני ההיריון

בדיקות גנטיות לפני ההיריון יכולות לסייע לבני הזוג להחליט אם להיכנס להריון או אולי לבחור אפשרויות אחרות כמו אימוץ ילד או תחילת תהליך פוריות. אם בני הזוג מחליטים להיכנס להריון, הבדיקות יכולות לספק מידע שימושי לרופא ו/או המיילדת המפקחים על ההיריון. כך, לדוגמה, הרופא עשוי להפנות את בני הזוג ליועץ גנטי ו/או להציע בדיקות סקר או אבחון נוספות.

במובן זה, כאשר אנשי מקצוע רפואיים מבצעים טעויות בבדיקות גנטיות, נמנעת הזכות של ההורים לעתיד לבחור ולבחון את האפשרויות שלהם בכל הנוגע לכניסה להיריון, ולטעויות עלולות להיות גם השפעות על הטיפולים המתבצעים במשך כל ההיריון.

אז אם אתם מאמינים שמקרה של רשלנות רפואית ייעוץ גנטי הוביל להשלכות הללו וכתוצאה מכך נגרם לכם או לתינוק שלכם נזק, חשוב שתתייעצו עם אחד מעורכי הדין המומחים בתחום שתמצאו באתר MedLawyers, כדי לבחון את האפשרויות המשפטיות שעומדות לפניכם.

אילו מומים מולדים ניתן לגלות באמצעות בדיקות גנטיות?

הפרעות גנטיות הן מומים מולדים אשר מועברים לילד על ידי ההורים. כאשר הבדיקה הגנטית מסומנת, מבוצעת ומפורשת כהלכה, היא צריכה לספק הערכה מוצקה של הסיכון הזה. המומים המולדים המתגלים לרוב באמצעות בדיקות גנטיות כוללים:

תסמונת דאון

ילד הסובל ממצב זה עלול לסבול מפיגור שכלי ולהתמודד עם סיכון מוגבר למומי לב, ובהתאם לנסיבות וחקירת המקרה, ניתן לתבוע רשלנות באבחון או רשלנות רפואית בטיפול באם במהלך ההיריון, מכיוון שבמקרים רבים ניתן לגלות את נוכחות התסמונת אצל העובר בשלבים מוקדמים של ההיריון.

תסמונת פטאו

נקראת גם טריזומיה 13. ילד עלול לסבול ממומי מוח, הפרעות בעמוד השדרה ובלב, ליקויים בשרירים ובעיניים, או מחך שסוע או שפה שסועה. אלו הם מצבים חמורים, ובמקרים של מומים מוחיים או הפרעות לב, התינוק אינו שורד לאחר שנה.

תסמונת אדוארדס

נקראת גם טריזומיה 18, וההתפתחויות הקשורות למצב זה עלולות להיות מסכנות חיים עבור התינוק. במקרה זה, ניתן לתבוע את האחראים בעילת רשלנות רפואית בבדיקת דם שצריכה להתבצע בשלבים הראשונים של ההיריון להורים, או בבדיקות מקיפות שמתבצעות על העובר.

ספינה ביפידה ומומים אחרים בצינור העצבי

לתינוק שנולד עם מצב זה יש עמוד שדרה שאינו מפותח במלואו, ויתכן שהוא לא ישרוד או שיזדקק לניתוח. ההשפעות ארוכות הטווח עשויות לכלול אובדן שליטה מוטורית ונכות אינטלקטואלית.

סיסטיק פיברוזיס

תינוק שנולד עם מצב זה עלול לחוות דלקות ריאות תכופות וקשיי נשימה ככל שהוא מתבגר.

אנמיה חרמשית

תינוק במצב ילד זה נולד עם תאי דם אדומים מעוותים ומתפרקים, מה שגורם למחסור בתאי דם אדומים. הילד עלול לחוות כאב, עייפות וזיהומים תכופים.

מחלת טיי-זקס

מצב זה עלול לגרום לעודף חלבונים שומניים במוח, אשר יכול להשפיע על הראייה, השמיעה, השליטה המוטורית וההתפתחות המנטלית של הילד.

ניוון שרירים

זוהי מחלה חשוכת מרפא המשפיעה על התפתחות השרירים של הילד, מה שמוביל לבעיות בתנועה ובחלק מהמקרים גם לקשיי בליעה ונשימה.

בהתאם לסוג וחומרתה של ההפרעה הגנטית, הורים עלולים לאבד את התינוק או להתחיל חיים שלמים שכרוכים בצורך במימון טיפולים מיוחדים לילד, מה שעלול להיות מצב סוחט רגשית ומכביד כלכלית.

איך מתרחש מצב של רשלנות רפואית ייעוץ גנטי?

במקרים רבים של רשלנות רפואית ייעוץ גנטי, החקירה המשפטית עשויה למצוא רופאים, מומחים רפואיים או אנשי צוות רפואיים אחרים, כאחראים להתנהלות רשלנית בנסיבות הבאות:

הימנעות מסקירת היסטוריה משפחתית מקיפה

רופא עשוי להמליץ על בדיקה גנטית כאשר ההורים נמצאים בקבוצת סיכון מסוימת או כאשר יש להם היסטוריה משפחתית של הפרעות מסוימות. לדוגמה, בדיקה עשויה להיות חשובה אם לזוג כבר נולד תינוק עם הפרעה תורשתית, או שקיימת הפרעה גנטית בהיסטוריה המשפחתית של אחד ההורים.

העדר הפנייה לביצוע הבדיקות המתאימות

רופא צריך לשקול את כל הגורמים בבואו להחליט אם להציע בדיקת סקר או אבחון מסוים, כולל בדיקות שמכוונות לחשיפת סוגים פרטניים למומים מולדים שניתן לזהות באמצעות בדיקות מיוחדות. 

בחלק מהמקרים, רופא או איש צוות רפואי אחר עשויים להימצא אחראים בהליכים המשפטיים לבירור תביעת רשלנות רפואית בבדיקת מי שפיר.

הימנעות מהפניית בני הזוג ליועץ גנטי

רופאי משפחה או רופאים גניקולוגיים נדרשים להכיר את הגבולות המקצועיים שלהם. אם תוצאות הבדיקה או ממצאים אחרים מצביעים על צורך בייעוץ גנטי לפני או במהלך הריון, על הרופא מוטלת החובה להפנות את בני הזוג ליועץ גנטי מומחה.

הימנעות מפרשנות נכונה ובזמן של תוצאות בדיקות

רופא עלול להיכשל בזיהוי סיכון למומים מולדים בעת ניתוח תוצאות הבדיקה או שהוא עלול לזהות מצב רפואי שגוי, אשר עלול להשפיע על כל ההליכים הרפואיים שיתבצעו לאחר הפרשנות השגויה של הבדיקות, כמו למשל הפניית בני הזוג לטיפולי פוריות כשאין להם בעיות פוריות. במקרים אלו, מתקיימת לבני הזוג עילה להגשת תביעת רשלנות רפואית בטיפולי פוריות מיותרים.

הימנעות מהצעת אסטרטגיות “הפחתת סיכונים” מתאימות

כך, לדוגמה, אם בדיקת סקר מצביעה על הסיכון של תינוק להיוולד עם הפרעה גנטית, יהיה זה נכון, ברוב המקרים, שהרופא יציע בדיקת אבחון או אמצעים אחרים.

הימנעות מחשיפת תוצאות הבדיקה

זהו סוג הרשלנות הרפואית החמור ביותר. מבלי לדעת את תוצאות הבדיקות הגנטיות, נמנעת מבני הזוג הזכות לקבל החלטות מושכלות לגבי הכניסה להריון או החלטה על אפשרויות אחרות.

השלכות רשלנות רפואית בכל אחד מהמקרים האלו

אם מתרחשת רשלנות בבדיקות גנטיות או בכל אחד מהמקרים האלו, גורמים רבים עלולים בסופו של דבר להיות אחראים לנזק שנגרם לילד ולהורים, והאחריות עשויה להיות מוטלת על הרופא, המיילדת, האחות והיועץ הגנטי, כמו גם על בית החולים או המרפאה שסיפקו את הייעוץ, ביצעו את הבדיקות או התחילו את הטיפול לקראת ההיריון.

בחלק מהמקרים, צוות מעבדה שמבצעת את הבדיקה הגנטית בפועל עשוי להימצא אחראי לטעויות המונעות ממידע מדויק ובזמן להגיע לרופא, עם השלכות חמורות שמשפיעות על בני הזוג או על התינוק שנולד ומצדיקות פתיחה בהליכי רשלנות רפואית ייעוץ גנטי.

אילו סוגי דרישות לפיצויים ניתן להציג בתביעת רשלנות בבדיקה גנטית?

בתי המשפט בישראל מכירים כבר במשך שנים רבות בתביעות לידה בעוולה. מקרים אלו מתרחשים כאשר רופא לא מצליח להזהיר הורים לעתיד לגבי בעיות עובריות, כולל הסיכון של התינוק להיוולד עם הפרעה גנטית.

אם ההורים מבססים את היסודות של תביעת לידה בעוולה, ההורים צריכים להיות זכאים לקבל פיצויים הכוללים את כל ההוצאות הרפואיות ועלויות אחרות של טיפול בילד (כקטין ובמקרים מסוימים, לאחר שהילד יגיע לגיל 18 ונשאר באפוטרופסות של ההורים). 

תביעת רשלנות רפואית בחדרה או בכל מקום אחר בארץ בו התרחשה ההתנהלות הרשלנית של הרופאים או הצוותים הרפואיים, תכלול גם דרישה לפיצויים בגין אובדן הכנסה, וכמובן דרישה לפיצויים בגין הכאב והסבל שלהם ושל הילד שנפגע.

איך עורכי הדין באתר MedLawyers שלנו יכולים לעזור עם מקרי רשלנות רפואית ייעוץ גנטי?

ביצירת קשר עם אחד מעורכי הדין שתבחרו באתר MedLawyers כדי לקבל ייעוץ שנוגע למקרה הרשלנות הרפואית שחוויתם בבדיקות גנטיות, הצוות המשפטי יעריך את המצב המשפטי במלואו, יסביר לכם את הזכויות והאפשרויות שלכם, עם תשובות לכל שאלה שעשויה להיות לכם. כחלק מההתנהלות, הייעוץ, הייצוג והליווי המשפטי יכלול:

ביצוע חקירה יסודית של נסיבות המקרה

עיון בכל תוצאות הבדיקות, התיעוד הרפואי וראיות אחרות במקרה שלכם, כולל תשאול כל אנשי המקצוע הרפואיים שהיו מעורבים בבדיקות הגנטיות ובהיבטים אחרים של ההיריון, או במקרי רשלנות רפואית הפריה חוץ גופית שבוצעה ללא צורך.

ייעוץ של מומחים

עורכי דין מומחים לרשלנות רפואית שמתמחים במקרים של פציעות לידה, מכירים מומחים רבים בעלי ידע בתחום זה, כולל יועצים גנטיים ואנשי מקצוע רפואיים אחרים, שיסייעו בקביעת עילת רשלנות רפואית במקרה שלכם וההשלכות על חייכם ועל חיי ילדכם.

הכנה להגעה להסדר עם הנתבעים

בהתאם לממצאי החקירה המשפטית וייעוץ המומחים הרפואיים, בחלק מהמקרים, יתכן שההמלצה של עורך הדין תהיה להגיע להסדר בסכום הולם על מנת לפצות אתכם באופן מלא והוגן על הנזקים שנגרמו לכם. 

עורך הדין ינהל בשמכם משא ומתן עם הנתבעים על מנת לקבל את סכום הפיצוי הנתבע, לפני העברת התיק לבית המשפט לפתיחה בהליכים לבירור רשלנות רפואית ייעוץ גנטי.

ייצוג בהליכים המשפטיים

כפי שתראו בביוגרפיה הקצרה של כל עורך דין שתמצאו באתר, עורכי דין לרשלנות רפואית הם ליטיגטורים מיומנים שיודעים להציג את הטיעונים החזקים ביותר האפשריים כאשר יש צורך בפתיחה בהליכים משפטיים.

תשלום סכום הפיצוי שמגיע לכם

כאשר התביעה נפתרת באמצעות פסק דין הולם, או בהגעה להסדר מחוץ לכותלי בית המשפט, עורך  הדין ינקוט בכל הצעדים הדרושים כדי לגבות את סכום הפיצוי.

בשורה התחתונה, זה הזמן לקבל את הסיוע המשפטי בכל מקרה של רשלנות רפואית בבדיקות גנטיות

עורכי הדין לרשלנות רפואית שתמצאו באתר, יספקו לכם את הייצוג המיומן והליווי הצמוד בתהליך ההתמודדות עם ההשלכות של רשלנות רפואית בייעוץ גנטי או בביצוע הבדיקות, ואתם יכולים להיות סמוכים ובטוחים שאנשי מקצוע אלו יתנהלו במקצועיות שמבוססת על שנים רבות של ניסיון בתחום, עם מלוא המשאבים הנדרשים על מנת לסייע לכם לתבוע את מלוא זכויותיכם.

אז ללא קשר למקום בו אתם גרים או למקום בו התרחשה הרשלנות הרפואית, צרו קשר עוד היום עם עורך דין באזור שלכם על מנת לקבוע פגישת ייעוץ, במהלכה תוכלו להבין איך הכי כדאי להמשיך להתנהל.

המומחים של MedLawyers עונים על השאלות הנפוצות שלכם

איך נקבעת רשלנות רפואית בטענת הפרת זכות ההורים לדעת מראש על בעיות גנטיות שעלולות להתרחש במהלך ההיריון או לאחר הלידה?

במהלך ייעוץ גנטי לפני ההיריון, להורים יש את הזכות להעלות שאלות לגבי הסיכונים להולדת ילד עם מום גנטי, ולקבל הפניה לבדיקות גנטיות לפני ההיריון או בשלבים מוקדמים שלו, כדי למנוע את ההשלכות של התנהלות רשלנית רפואית והחלטות שגויות של אנשי מקצוע רפואיים שבהם בטחתם, כמו למשל הפלה עקב רשלנות רפואית.
עורכי הדין המנוסים ברשלנות רפואית יבחנו את נסיבות המקרה שלכם, ועם הרקע הנרחב שיש להם במקרים הכוללים פציעות לידה ונושאים מורכבים אחרים. הם יישמו את הידע המשפטי שלהם על המקרה ויסייעו לכם להבין את הזכויות והאפשרויות המשפטיות שלכם.

איך ניתן להפחית את הסיכון לפרשנות שגויה של ממצאי בדיקות גנטיות?

מכיוון שהטכנולוגיה משתנה ומתפתחת כל כך מהר, חשוב מאוד לקבל ייעוץ גנטי רק מאיש מקצוע מומחה בתחום שיספק פרשנות מדויקת של תוצאות הבדיקות הגנטיות שלכם. היועץ הגנטי ידון איתכם לגבי ממצאי הבדיקות, וימליץ על ההתנהלות הנכונה להמשך.
בכל התנהלות אחרת של מניעת חשיפת התוצאות של הבדיקות והצגתן כפי שהן בפני בני הזוג, או פרשנות שגויה שלהן, יתכן שתתקיים עילת הגשת תביעה בגין רשלנות רפואית ייעוץ גנטי.

מהו גנום?

הגנום הוא הסט השלם של ה-DNA הכלול כמעט בכל אחד מתאי הגוף, והוא מכיל את כל ההוראות הדרושות לביצוע ולתחזוקת התפקוד של כל תא, רקמה ואיבר.
יותר מ-99% מהגנום האנושי ניתן לזיהוי אצל כל אדם וחשוב להבין שההבדלים האישיים בין אנשים מהווים אחוז אחד בלבד מהגנום שלהם.

מהם התחומים הפוטנציאליים של רשלנות גנומית?

הרוב המכריע של מקרי הרשלנות הגנומית שהוצגו עד היום כללו בדיקות גנטיות טרום לידתיות שבוצעו או פורשו באופן שגוי.
בשנים האחרונות, ככל שהיישומים הקליניים התרחבו, הופיעו מקרים הכוללים רשלנות רפואית באבחון שגוי או מעוכב, או בביצוע בדיקות מיותרות, במצבים שהובילו לפגיעות בהורים, בעובר או בתינוק שנולד.

נפגעתם בגלל רשלנות רפואית? ייתכן שמגיעים לכם פיצויים.

צרו עמנו קשר לייעוץ חינם

דילוג לתוכן