רשלנות רפואית בניתוח ראש: מה הן ההשלכות של ניתוח שהשתבש?

רשלנות רפואית בניתוח ראש
תוכן עניינים

ניתוח ראש הוא ניתוח מורכב ומסוכן במהותו, ולכן חשוב להבין מתי עלולה להתרחש רשלנות רפואית ולתבוע פיצויים בגין הנזקים שנגרמו למטופל לאחר הניתוח. אז בואו נדבר על רשלנות רפואית בניתוחי ראש, ונבין את ההשלכות המשפטיות של ביצוע ניתוח רשלני או חמור מכך: ביצוע ניתוח שלא היה בו צורך.

היות וניתוח ראש הוא ניתוח מורכב ומסוכן, על הרופאים והמנתחים להימנע מהניתוח בכל מקרה שבו אפשר לטפל באמצעות מעקב צמוד אחר מצב המטופל, במיוחד במקרים בהם לא מתרחשים סימנים או תסמינים שמעידים על הצורך בביצוע הניתוח.

מתי מתרחשת רשלנות רפואית באבחון לניתוח ראש?

ברוב המקרים ההמלצה היא להימנע מניתוח ראש, במיוחד כשאין בו הכרח מידי ומוחלט. חשוב להבין שבמקרים רבים, גם אם המנתח חושש שהמצב הרפואי של המטופל מצדיק את ביצוע הניתוח, בשלב הראשון מומלץ לחכות עם ביצוע הניתוח ולבצע אבחון ראשוני ומעקב רפואי צמוד אחר מצב המטופל.

המעקב הקפדני דרוש להבנה מיטבית של מצבו הרפואי של המטופל, ואפשרות קביעה אם הניתוח אכן נדרש. בשל האופי הפולשני המסוכן של ניתוח ראש, הבחירה בו חייבת להיות הבחירה האחרונה, במיוחד כשקיימות חלופות שאינן כרוכות בביצוע הליך פולשני שיחשוף את המטופל לסיכונים הנלווים ולתופעות לוואי קשות לאחר הניתוח.

מהי טענת חובת היידוע בתביעת רשלנות רפואית?

כשהמטופל מקבל הסבר מלא ומקיף על מצבו הרפואי, כולל הצגת החלופות האפשריות לניתוח ראש, יש לו את המידע השלם שמאפשר לו לבחון את האפשרויות בצורה מושכלת, לאחר שקיבל חוות דעת רפואית מקצועית מלאה, או אפילו קיבל חוות דעת שנייה שקבעה את אותן האפשרויות.

אבל במקרים מסוימים, אם הרופא נכשל מהצגת ההסברים המלאים למטופל אודות חלופות הטיפולים שאינם פולשניים, אין לו אפשרות לקבל החלטה מושכלת על בחירת הטיפול הנכון, או לתת את הסכמתו לטיפול כירורגי או לבחור בגישת טיפול אחרת.

בתביעת רשלנות רפואית בניתוח ראש, טענה זו תוצג כטענת הפרת חובת היידוע, לפיה אילו המטופל היה מקבל את המידע המקיף אודות מצבו ואפשרויות הטיפול, יתכן שהיה בוחר להימנע מהניתוח.

מהי הטענה העיקרית בתביעת רשלנות רפואית בניתוח ראש?

למרבה הצער, קיימים מקרים שבהם המטופל עבר ניתוח ראש כשניתן היה לטפל בו באמצעות טיפול תרופתי, מעקב צמוד, או בחירה בהליך כירורגי פשוט יותר מההליך שהמנתח בחר בו. במקרים אלו, ובמיוחד כשהניתוח הוביל להתרחשות נזקים למטופל, יתכן שקיימת עילה להגשת תביעת רשלנות רפואית בניתוח ראש.

טענת התביעה העיקרית תהיה הפרת חובת היידוע של המטופל אודות חלופות הטיפולים הזמינות במצבו, שהבחירה בהן הייתה יכולה להתבצע במקום הבחירה בניתוח ראש. טענה נוספת תהיה טענת רשלנות שמבוססת על התנהלות שאינה סבירה בהתאם לנסיבות, כלומר, המטופל עבר הליך כירורגי מסובך ומסוכן, כשניתן היה לבחור בפתרון פשוט יותר לטיפול במצבו.

מהן ההשלכות של רשלנות רפואית בניתוח ראש?

שלא בדומה להליכים רפואיים או כירורגיים אחרים, ניתוח ראש הוא ניתוח מורכב, מקיף, מסובך ומסוכן, ולכן יש לבצע אותו בדייקנות, בזהירות ובהקפדה על כל שלב בניתוח, מה שאומר שלמנתח חייב להיות ניסיון עשיר בהליכים כירורגיים מורכבים בפרט, ובניתוחי ראש בפרט.

בניגוד להליכים כירורגיים או רפואיים שונים, שבהם רשלנות הרופא או המנתח עלולה להסתכם בכאב וסבל, שאמנם אין להקל בהם ראש, אך אינם בבחינת מקרי חיים ומוות – רשלנות רפואית בניתוח ראש עלולה להתרחש כתוצאה מהטעות הקטנה ביותר של המנתח, ולהוביל באופן ישיר להתדרדרות קריטית במצב המטופל. במקרה החמור המטופל עלול לסבול משיתוק מקיף שאינו בר טיפול, ובמקרה הקטלני הניתוח עלול להסתיים במות המטופל.

רשלנות רפואית בניתוח ראש: שאלות ותשובות

למה חשוב לבחור מנתח שיש לו ניסון עשיר בניתוחי ראש?

אם הוחלט על ביצוע ניתוח ראש, חשוב להקפיד לבצע את הניתוח אצל מנתח מיומן ומקצועי ביותר, שיש לו מוניטין עשיר בתחם ניתוחי ראש, ושנים של ניסיון. רק ידע מקצועי רחב מאפשר למנתחים ולצוותים רפואיים לבצע את הניתוח במיומנות המקצועית הגבוהה ביותר, להקפיד על כל כללי הזהירות, ולזהות בזמן כל מצב מסכן חיים.

לפני הניתוח, על המנתח להכין תכנית מקיפה שהמטופל מודע לה, ולהזמין את כל הבדיקות הנדרשות, כמו למשל בדיקות הדמיה ובדיקות רפואיות שיאשרו את יכולת המטופל לעבור את הניתוח, ואז לבצע את הניתוח במיומנות המקצועית הגבוהה ביותר.

מהם הסיכונים בהפרת חובת המעקב אחר מצב המטופל לאחר הניתוח?

כשהמנתח או הצוות הרפואי אינם מקפידים על מעקב צמוד אחר מצב המטופל לאחר הניתוח, הם חשופים לתביעת רשלנות רפואית בניתוח ראש. במקרים אחרים, אם מצב מסכן חיים שהתפתח אצל המטופל לאחר הניתוח, כמו למשל דימום חריג או זיהום חמור, טענה זו תועלה בכתב התביעה ותדרוש הסברים בין כותלי בית המשפט.

כך, למשל, הצטברות נוזל כגון דימום מאפשרת התפתחות חיידקים שגורמים לנזקים לרקמות המוח, ועל המנתח והצוות הרפואי לזהות בזמן את הדימום על מנת לבצע ניקוז ולמנוע את הסיכונים.

איך מוכיחים רשלנות רפואית בניתוח ראש?

רשלנות רפואית בניתוח ראש עלולה להתרחש כשהמנתח מבצע את הניתוח על החלק השגוי בראש, או שהוא אינו מקפיד על כללי הזהירות ונוקט בגישה אגרסיבית שפוגעת במטופל או פוצעת אותו, למשל, כמו כריתת יתר של גידול או אזור פגוע, עלולה להיחשב כהפרה של חובת הזהירות של המנתח כלפי המנותח, ולהוביל לעילת תביעת רשלנות רפואית.

כדי להוכיח את טענת התביעה, עורכי הדין שמייצגים את המטופל או את בני משפחתו, במקרה של מוות, יזמינו עדות רופא מומחה בתחום כירורגיית ראש, כמו למשל נוירו-כירורג, שיעיד בבית המשפט על הביצוע השגוי של ניתוח הראש. המומחה יסביר לבית המשפט כיצד יש לבצע את הניתוח, וחוות דעתו תילקח בחשבון לפסיקת הפיצויים.

מתי מתקיימת עילת תביעת רשלנות רפואית בניתוח ראש?

ניתוח ראש הוא ניתוח מורכב, מסוכן ומסובך, ומורכבות ההליך מחייבת קבלת החלטה מתאימה ומושכלת של המטופל לעבור את הניתוח. הוא חייב לתת את הסכמתו לביצוע ההליך, לאחר שקיבל את המידע השלם והמקיף מהמנתח, וכל הסיכונים הכרוכים בניתוח ברורים לו, כמו גם כל החלופות הטיפוליות האפשריות.

מרגע שהוחלט לבצע את הניתוח, על המנתח והצוות הרפואי לנקוט בכל האמצעים העומדים לרשותם לבצע את הניתוח בקפדנות ובזהירות מיוחדת עם מיומנות מקצועית גבוהה. גם לאחר הניתוח, על המנתח והצוות הרפואי לבדוק את המטופל ולעקוב אחר מצבו באופן צמוד, כדי לזהות בזמן סיבוכים כמו התפתחות דימום או זיהום באזור הניתוח, וכדי לוודא שהמטופל מתאושש היטב.
הפרת חובת הזהירות בביצוע הניתוח והמעקב המתאים לאחר הניתוח, שהובלה להתרחשות נזק חמור למטופל, או למותו, מהווה עילה מוצדקת לתביעת רשלנות רפואית בניתוח ראש.

בשורה התחתונה, רק לעורך דין מומחה ברשלנות רפואית יש את המומחיות להשיג את הפיצויים

עורכי דין שמתמחים ברשלנות רפואית, מייצגים מטופלים או את בני משפחותיהם, במקרה של מות מטופלים בעקבות רשלנות רפואית בניתוח ראש שבוצע כהליך מיותר, ללא אבחון מתאים, ללא בדיקות מקיפות לפני הניתוח, או כתוצאה מחוסר מיומנות ומקצועיות של המנתח והצוות הרפואי.

התביעה תוגש גם במקרה של נכות לצמיתות שנגרמה למטופל לאחר הניתוח, או במקרה של פציעה קשה. הצוות המשפטי מסייע לנפגעים, מרכיב איתם את הטיעונים העיקריים בתביעת רשלנות רפואית בניתוח ראש, משיב לכל שאלותיהם, ומלווה אותם במהלך הדיונים המשפטיים, עד להשגת הפיצויים ההולמים.

נפגעתם בגלל רשלנות רפואית? ייתכן שמגיעים לכם פיצויים.

צרו עמנו קשר לייעוץ חינם

דילוג לתוכן