אבחון שיתוק מוחין: מתי רשלנות רפואית מובילה לשיתוק מוחין?

אבחון שיתוק מוחין
תוכן עניינים

שיתוק מוחין עלול להיגרם כתוצאה משני סוגי נזק מוחי. הסוג הראשון מתרחש כשהמוח מתפתח באופן שאינו תקין, במצב שנקרא מום מוחי התפתחותי. במקרים רבים, הסיבות למומים אלה אינן ידועות, אבל אבחון שיתוק מוחין עשוי לגלות הפרעות גנטיות, הפרעות בכרומוזומים, או אספקת דם לקויה למוח. 

מומים התפתחותיים במוח, שמתרחשים באזורי המוח ששולטים בתנועות רצוניות, עלולים להוביל לשיתוק מוחין. הסוג השני והנפוץ יותר מתרחש כשמחלה או פציעה פוגעים במוח, ומובילים לנזק נוירולוגי במוח שהתפתח באופן תקין. במקרים רבים, הגורמים לנזקים נוירולוגיים שמובילים לשיתוק מוחין, לעולם לא יהיו ידועים, אבל חשוב לזהות אותם באמצעות אבחון שיתוק מוחין. 

בכל מקרה בו רופא או צוות רפואי לא הקפיד על ביצוע הבדיקות המקיפות המתאימות במהלך ההיריון, או התנהל ברשלנות במהלך הלידה, במצב שהוביל לפגיעת שיתוק מוחין של הילד, להורים מתקיימת עילת תביעת רשלנות רפואית.

זיהוי הגורמים שעלולים לגרום לשיתוק מוחין

קיימים כמה גורמים שניתנים לזיהוי במהלך ההיריון או הלידה ולהוביל לקביעת אבחון שיתוק מוחין, עם איתור פגיעה באזורים המוטוריים החשובים במוח המפתח, ששולטים באופן שבו השרירים בגוף נעים. חלק מהגורמים האלו שעלולים לגרום לשיתוק מוחין כוללים:

טראומה או פציעה שנגרמת כתוצאה מלידה ארוכה ומסובכת

תהליך הלידה עלול להיות טראומטי לתינוק, ופציעות במהלך הלידה עלולות לגרום לשיתוק מוחין. כאשר אישה הרה מתקשה ללדת, רופא מיילד עשוי לבצע את הלידה באמצעות מלקחיים או חולץ ואקום על מנת לסייע בהובלת התינוק מתעלת הלידה. 

שימוש שגוי במלקחיים או במכשירים רפואיים עלול לגרום לפגיעה בראשו או במוחו של התינוק. חוץ מזה, לידת עכוז עשויה לשלול מהתינוק חמצן, במצב אשר עלול להגדיל את האפשרות להתרחשות נזק מוחי.

זיהומים רבים במהלך ההיריון עלולים לגרום לשיתוק מוחין

האם עלולה להעביר זיהומים לעובר, ולפגוע במערכת העצבים שלו. בהעדר הקפדה על ביצוע הבדיקות המקיפות המלאות, רופאים וצוותים רפואיים עלולים להחמיץ אבחון שיתוק מוחין שקשור לזיהומים שעוברים מהאם לעובר.

צהבת אצל התינוק עלולה לגרום לשיתוק מוחין

פיגמנטים של מרה, שנמצאים במקרים רבים בכמויות קטנות בזרם הדם, מיוצרים בגוף כשתאי הדם נהרסים, אבל כאשר יותר מדי תאי דם נהרסים מהר מדי, פיגמנטים המרה בצבע צהוב עלולים להצטבר ולגרום למצב שנקרא צהבת. אם המצב אינו מאובחן ומטופל בזמן, צהבת חמורה עלולה לפגוע בתאי המוח.

מחסור חמור בחמצן עלול להוביל לשיתוק מוחין

מחסור בחמצן שנגרם כתוצאה מבעיות נשימה או אספקת חמצן לקויה, מתרחש לעתים אצל תינוקות במהלך הלידה. 

אם אספקת החמצן למוח התינוק אינה מספקת למשך פרק זמן ארוך מדי, והרופא או הצוות הרפואי לא קבעו בזמן אבחון שיתוק מוחין, התינוק עלול לפתח נזק מוחי. 

שבץ עלול לגרום לשיתוק מוחין

שבץ מוחי מתרחש במצב של דימום מוחי, שנובע ממספר סיבות, כולל כלי דם שבורים או סתומים במוח, או תאי דם שאינם תקינים. שבץ אצל העובר במהלך ההיריון או אצל היילוד במהלך הלידה, עלול לפגוע ברקמת המוח.

גם טעויות רפואיות עלולות להוביל לשיתוק מוחין

טעויות רפואיות אחראיות למקרים רבים של שיתוק מוחין, ונקבעות כשרופא או צוות רפואי אינם מפקחים או אינם מגיבים בזמן לתרחישים שאינם אופטימליים ושמתעוררים במהלך ההיריון. 

בכל מצב בו ההתנהלות של הרופא והצוות הרפואי אינה מתבצעת בהתאם לתקנות וכתוצאה מכך לא נקבע בזמן אבחון שיתוק מוחין אצל העובר, או שהם מתנהלים באופן רשלני שמוביל לשיתוק המוחין אצל התינוק במהלך הלידה, הם עלולים להימצא אחראים בתביעת רשלנות רפואית בעילת הפרת חובתם כלפי האם והעובר. 

סיבוכים במהלך ההיריון והלידה שעלולים להוביל לשיתוק מוחין

רופא וצוות רפואי צריך לעקוב אחר מצב האם והתינוק במהלך ההיריון והלידה על מנת לאתר בזמן סיבוכים שעלולים להתפתח. רשלנות רפואית שמובילה לשיתוק מוחין עשויה להתרחש במספר מקרים, שכוללים:

  • העדר הקפדה על קביעת טיפול מתאי לפני הלידה והתערבויות רפואיות מתאימות במהלך הלידה.
  • העדר אבחון וטיפול בזמן בזיהום אצל האם.
  • העדר אבחון שיתוק מוחין בזמן במהלך ההיריון.
  • העדר טיפול מהיר בלידה מוקדמת.
  • העדר הקפדה על ניהול נכון של הריון ממושך או לאחר המועד הצפוי ללידה.
  • העדר תגובה ראויה לדימום מוגזם של האם.
  • העדר טיפול בלחץ דם גבוה אצל העם, במצב שנקרא רעלת הריון.
  • ניהול רשלני של הלידה.
  • העדר פתרון הולם והתערבות לניטור לב העובר שאינו נרגע.
  • העדר מעקב אחר שינויים במצב העובר במהלך ההיריון ואיתור בזמן של ראיות למצוקה עוברית.
  • שימוש שגוי במחלץ ואקום או מלקחיים במהלך הלידה.
  • אי ביצוע לידה נרתיקית בזמן או הפניית האם לניתוח קיסרי ללידת תינוק במצוקה.
  • החייאה שגויה של התינוק.

רק סקירה קפדנית של הרשומות הרפואיות תתמוך בסיבה סבירה לפציעות האם והתנהלות צוות הלידה שהובילה לשיתוק מוחין של ילדכם. עורך דין ויועץ רפואי שעובד עם עורכי דין לרשלנות רפואית, מיומנים בחקירת טעויות רפואיות ורשלנות בפגיעות לידה שנובעות מאי אבחון שיתוק מוחין בזמן, או גרימתו.

מומחה רפואי מוסמך עובד עם עורכי דין לרשלנות רפואית לבחינת מקרים מסובכים של פגיעות לידה, ומצהיר בכתב ובמהלך הדיונים המשפטיים על חוות דעתו, בתמיכה לתביעת הרשלנות הרפואית.

“אני רוצה לדבר עם תותח ברשלנות רפואית!”

בצדק. הייעוץ המשפטי חשוב לקביעת סיכויי הצלחת תביעת רשלנות רפואית בבית המשפט. אז אם ילדכם סבל מפגיעת לידה שגרמה לשיתוק מוחין עקב אי אבחון שיתוק מוחין או העדר טיפול תקין במהלך ההיריון או הלידה, עורך דין מומחה בתחום יסייע לכם. 

מומלץ ליצור קשר עם עורך דין שמבין את הנושאים המורכבים של הריון ולידה, שעלולים לגרום למצבים רפואיים כמו שיתוק מוחין, ולקבל ייעוץ לגבי סיכויי התביעה. צרו קשר טלפוני עם משרד עורכי דין לרשלנות רפואית, או מלאו את הטופס המקוון באתר, ספרו את המקרה שלכם, ואנשי צוות מקצועיים יחזרו אליכם במהירות עם התשובות.

אבחון שיתוק מוחין: שאלות ותשובות

מה זה שיתוק מוחין?

שיתוק מוחין מתבטא בהשפעה על טווח תנועת השרירים והכישורים המוטוריים. מחלה זו מעכבת את יכולת הגוף לנוע באופן מתואם ותכליתי. המחלה עלולה גם להשפיע על תפקודי גוף אחרים שכוללים נשימה, שליטה בשלפוחית השתן והמעיים, אכילה ודיבור.
שיתוק מוחין עלול להיגרם כתוצאה מנזק מוחי שמתרחש במהלך ההיריון או הלידה, או במהלך שלושת עד חמשת השנים הראשונות לחיי ילד. נזק מוחי עלול גם להוביל לבעיות אחרות כמו בעיות ראייה, שמיעה ולמידה. בהעדר אבחון שיתוק מוחין בזמן, המחלה עלולה להחמיר ולא להגיב לתוכנית טיפול מקיפה.

מה גורם לשיתוק מוחין?

לא תמיד ידועה הסיבה המדויקת להתפתחות שיתוק מוחין, אבל במקרים רבים המחלה מתרחשת כשמוח הילד עדיין מתפתח, כגון לפני הלידה או בילדות המוקדמת.

מתי צריך לקבוע אבחון שיתוק מוחין?

רופאים צריכים לבצע אבחון שיתוק מוחין אצל תינוקות שנולדים מוקדם, או שיש להם בעיות רפואיות שמסכנות אותם בשיתוק מוחין

מה עוד כדאי שהורים יידעו?

ברוב המקרים, הורים לילדים עם שיתוק מוחין צריכים לפנות למומחים רפואיים רבים ושונים לקבלת טיפולים. צוות רפואי רב תחומי עשוי לכלול רופאים ומנתחים, אחיות, מטפלים, פסיכולוגים, אנשי חינוך מיוחד ועובדים סוציאליים.
גם אם יש צורך במומחים רפואיים רבים, עדיין חשוב שיהיה רופא ראשוני או רופא מומחה שיפקח על מהלך הטיפולים. רופא ראשי יפקח על הטיפול הבריאותי השגרתי של ילדכם וגם יסייע לכם לתאם טיפולים נחוצים עם רופאים אחרים.

נפגעתם בגלל רשלנות רפואית? ייתכן שמגיעים לכם פיצויים.

צרו עמנו קשר לייעוץ חינם

דילוג לתוכן