בדיקת gbs: איך עושים אותה נכון ומה ההשלכות של כל התנהלות רשלנית של הרופאים

בדיקת gbs: איך עושים אותה
תוכן עניינים

במהלך ההיריון, אחת מהבדיקות השגרתיות שאשה צריכה לעבור היא בדיקת gbs לאיתור חיידקי סטרפטוקוקוס מקבוצה B, שנקראים גם ‘קבוצת B strep, או GBS. זהו חיידק נפוץ שנמצא לעתים קרובות בנרתיק, בפי הטבעת או בשלפוחית השתן, ולנשים רבות יש את החיידק ללא תסמינים.

אבל בעוד שהחיידק עשוי שלא לגרום לבעיות לאם, אם הוא מדביק את התינוק, הוא עלול לגרום לסיבוכים חמורים. בסביבות 15-40% מכלל הנשים ההרות שעוברות בדיקת gbs, מקבלות תוצאות חיוביות, וכארבעים עד שבעים אחוזים מהן יעבירו את החיידק לתינוקות שלהן במהלך הלידה. לכן חשוב לבצע את הבדיקה במהלך כל הריון.

מאמר זה מסביר למי מיועדת הבדיקה, אילו תינוקות נמצאים בסיכון לזיהום, איך מאבחנים בזמן ואיך מטפלים נכון.

מה זה סטרפטוקוקוס בקבוצה B?

חיידקים בקבוצת B strep הם סוגי חיידקים שנפוצים במעיים, בפי הטבעת או בנרתיק. לנשים רבות יש את החיידקים, וברוב המקרים הם אינם גורמים לתסמינים ואינם נחשבים כמקור לדאגות בריאותיות. אבל יש נשים שאצלן בדיקת gbs מגלה שההידבקות בחיידקים הובילה למחלות זיהומיות בדרכי השתן, מה שמעלה את הסיכון להפלה.

הדאגה העיקרית היא העברת החיידקים לעובר לפני ההיריון או לתינוק במהלך הלידה הנרתיקית. חלק מהתינוק שנדבקים בזיהום, חולים מאוד במהלך הימים הראשונים לחייהם, וחווים זיהוים חמורים כמו דלקת ריאות והרעלת דם, או דלקת קרום המוח, שהיא זיהום סביב המוח.

תינוקות שסובלים ממחלות קשות אלו צריכים להיות מטופלים באנטיביוטיקה תוך ורידית, וחלקם עלולים שלא לשרוד את המחלות.

למה חשוב לבצע בדיקת gbs בעיתוי הנכון?

בדיקת gbs היא בדיקה שגרתית שיש לבצע במהלך ההיריון וכוללת החדרת ספוגית לחלק הפנימי של הנרתיק. בדיקה זו מתבצעת על ידי רופא הנשים בין השבוע ה-35 עד השבוע ה-37 להריון.

בדיקות שנערכות מוקדם יותר במהלך ההיריון אינן מניבות תוצאות טובות לחיזוי המצב בלידה, מכיוון שהחיידקים יכולים להופיע ולהיעלם.

עכשיו בואו נבין איך עושים בדיקת gbs ומה כולל אבחון נכון

בדיקת gbs צריכה להתבצע בין השבוע ה-35 לשבוע ה-37 להריון. זוהי בדיקה קלה ונטולת כאבים שמתבצע על ידי שטיפת הנרתיק והרקטום באמצעות ספוגית עם צמר גפן.

לאחר מכן הספוגית מועברת לבדיקה בתנאי מעבדה לאיתור נוכחות GBS. גם נשים שמתכננות לידה בניתוח קיסרי צריכות לעבור את הבדיקה לפני הלידה המתוכננת.

אילו נשים שצריכות לעבור בדיקת gbs כי הן נמצאות בסיכון?

חלק מהרופאים והצוותים הרפואיים בבתי החולים ממליצים לכל אישה בהריון לבצע בדיקת gbs, אבל במקרים אחרים, רופאים מבקשים רק מנשים מסוימות לעבור gbs בדיקה רק אם הן נמצאות בסיכון גבוה מהממוצע להידבק בנגיף, מכיוון שהן נכנסות ללידה מוקדמת, או שהן חווות ירידת מים מוקדמת.

גם אם נשים מתכננות לידה בניתוח קיסרי, חשוב שהרופא ימליץ להן על בדיקת gbs במקרה שהמים יתפרקו מוקדם או שיהיה צורך להעביר אותן ללידה מוקדמת במפתיע. כך או אחרת, חשוב שהרופא יסביר לנשים הרות את הסיכונים והיתרונות של בדיקת gbs איך עושים אותה, ומהן ההשלכות על מהלך הלידה ובריאות התינוק.

מהם הסיכונים להעברת GBS לתינוק?

גורמים מסוימים מגבירים את הסבירות שהתינוק יידבק ב-GBS, אם בדיקת gbs הניבה תוצאות חיוביות. אלו כוללים:

  • התחלת צירים או קרע בקרומים לפני השבוע ה-37 להריון.
  • תינוקות שנולדו לפני השבוע ה-37 להריון.
  • ירידת מים שהתרחשה מוקדם יותר והובילה ללידה מוקדמת.
  • פקיעת הממברנות במהלך הלידה למשך פרק זמן מלא, והלידה נמשכת יותר מ-18 שעות אחרי ירידת המים.
  • לאישה יש חום שמעל 38 מעלות במהלך הלידה, מקורם שאינו מוסבר.
  • נשים שילדו בעבר תינוק עם זיהום חמור בסטרפטוקוקוס מקבוצה B.
  • נשים שעברו בדיקת שתן במהלך ההיריון, שהניבה תוצאות חיוביות לזיהום.
  • בדיקת gbs עם ספוגית שבוצעה לא יותר מחמישה שבועות לפני הלידה וזיהתה את הזיהום.

רשלנות רפואית בבדיקת gbs: שאלות ותשובות

מה זה התפתחות מאוחרת של סטרפטוקוקוס מקבוצה B?

חלק מהתינוקות מפתחים זיהום סטרפטוקוקוס מקבוצה B במהלך כמה שבועות או חודשים לאחר הלידה, במצב שנקרא strep מאוחר בקבוצה B. תינוקות אלו חולים קשה בפרק זמן מהיר, עם חום גבוה, הקאות וקשיי האכלה.
לרוע המזל, אם רופאים אינם יודעים איך עושים בדיקת gbs לזיהוי נכון ובזמן של המצב, ומטפלים בתינוק עם אנטיביוטיקה, לא ניתן יהיה למנוע את הזיהום המתפתח בשלב מאוחר. אם מצב התינוק מידרדר במהירות, יש לקבל טיפול חירום או להגיע מיד למחלקת הטיפול הנמרץ בבית החולים.

איך אפשר למנוע את הדבקת התינוק ב-GBS?

אם בדיקת gbs שבוצעה בין השבועות ה-35 עד ה-37 להיריון הניבה תוצאות חיוביות, או שלאישה יש את גורמי הסיכון להעברת הנגיף לתינוק, הרופא צריך להמליץ על אנטיביוטיקה תוך ורידית כאשר המים יורדים או כשהלידה מתחילה.
במקרים רבים, התרופות שייקבעו יהיו פניצילין, אבל קיימות חלופות לנשים עם אלרגיה לתרופות אלו. האנטיביוטיקה עוברת דרך השליה ואל התינוק, מה שמפחית באופן משמעותי את סיכויי התינוק לחלות בנגיף.

איך מטפלים נכון באישה שקיבלה תוצאות חיוביות בבדיקת gbs?

אם בדיקת gbs הניבה תוצאות חיוביות, או שלאישה יש את אחד המצבים שנחשבים כגורמי סיכון להעברת הנגיף לתינוק, היא צריכה להיות מטופלת באנטיביוטיקה תוך ורידית כשהיא נכנסת ללידה, או אם המים שלה נשברו מוקדם. לאחר הלידה, גם התינוק צריך להיות במעקב צמוד לאיתור סימפטומים של הזיהום.

הזיהום עשוי להופיע במהלך שבעת הימים הראשונים לאחר הלידה, לאחר מכן. סוג הזיהום המוקדם עלול להיות חמור ביותר, וזו הסיבה שנשים שקיבלו תוצאות חיוביות עם בדיקת gbs צריכות להיות מטופלות באנטיביוטיקה במהלך הלידה. אם התינוק מפגין סימנים של זיהום בנגיף, גם הוא צריך להיות מטופל באנטיביוטיקה.

איך נשים יכולות לדעת אם הן והתינוק שלהן קיבלו את הטיפול הנכון ל-GBS?

לנשים שחוששות שלא קיבלו את הטיפול הרפואי הנכון במהלך ההיריון והלידה, או שהתינוק שלהן לא טופל כראוי בלידתו, מומלץ להתייעץ עם עורך דין שמתמחה ברשלנות רפואית בהריון ובלידה, לבחינת התנהלות הרופאים באבחון וטיפול ב-GBS.
כדי להגיש תביעה משפטית נגד צוות בית החולים בגין אי טיפול בזיהום GBS יש לקבל ייעוץ משפטי מעורך דין מומחה בתחום אשר ייעץ לגבי העילה הסבירה להמשך התביעה. ככל הנראה יימצא יסוד סביר אם האישה או התינוק שלה לא קיבלו את הטיפול הנכון בזמן, או בכלל.

איך מתנהל תהליך הגשת תביעת רשלנות רפואית נגד הרופאים או הצוות הרפואי?

תהליך הגשת התביעה משתנה ממקרה למקרה, אבל מתחיל בהשגת כל הרשומות הרפואיות הרלוונטיות לאם ולתינוק. לאחר שאלה הושגו, הצוות המשפטי מבקש ממומחה רפואי עצמאי לבדוק את הרשומות הרפואיות ולקבוע האם הטיפול שהתקבל ירד מתחת לתקן סביר וגרם לפגיעה.

אם כן, עורכי הדין ינסחו כתב תביעה בהתאם, ולצוות הרפואי תהיה הזדמנות להתגונן באמצעות כתב הגנה, להודות או להכחיש את ההאשמות שהועלו נגדם. אם ההאשמות יוכחשו, יתכן שהתביעה תועבר לדיונים בבית המשפט.

בית המשפט ינהל את התביעה באמצעות שמיעת עדויות המומחים ובחינת הראיות, והשופט יפסוק בהתאם את פסק הדין, שיכול להסתיים בפיצויים גבוהים.

נפגעתם בגלל רשלנות רפואית? ייתכן שמגיעים לכם פיצויים.

צרו עמנו קשר לייעוץ חינם

דילוג לתוכן