נזק מוחי: כשרשלנות רפואית מובילה לנזק מוחי תינוקות, ההשלכות נשארות לכל החיים

נזק מוחי אצל תינוקות
תוכן עניינים

מצב של מניעת חמצן לתינוק במהלך הלידה, שנקרא תשניק סב לידתי או אספיקציה, הוא הגורם המוביל לפגיעה מוחית בתינוקות, אם כי קיימות גם סיבות רבות אפשריות אחרות למצב זה. נזק מוחי הוא בעיה בריאותית רצינית, וגם כאשר הוא קל, הוא עלול להוביל לתוצאות לכל החיים לילד ולהורים.

תינוק שנולד עם נזק מוחי עשוי להפגין כמה תסמינים, שרובם קשורים להתפתחות מעוכבת או לאתגרים התנהגותיים וקוגניטיביים. טיפולים והתערבויות יכולים לעזור, אבל יש ליישם אותם מוקדם על מנת שהילד יוכל לשלוט על כמה שיותר רמות תפקוד.

אבל שלא יהיה ספק: נזק מוחי הוא נזק לכל החיים

אפילו עם טיפול מוקדם, רוב הילדים שנולדו עם נזק מוחי יחיו עם ההשלכות למשך שארית חייהם. אם ילדכם מתמודד עם מצב זה, חשוב לסקור את האירועים שהתרחשו סביב מועד הלידה, על מנת לקבוע אם קיימות ראיות לרשלנות רפואית והגשת תביעה שעשויה להסתיים בפיצויים משמעותיים למשפחתכם.

מה זה אספיקציה?

כמה גורמים להתרחשות נזק מוחי בתינוקות הם תוצאה של חוסר חמצן סביב זמן הלידה. תינוקות שנולדו בטעם עת נמצאים בסיכון מוגבר למצב של נזק מוחי חוסר חמצן. המוח זקוק לחמצן, וכאשר הרמות נמוכות, אפילו לפרק זמן קצר, התוצאה עלולה להיות נזק מוחי.

אספיקציה עשויה להיות תוצאה של מספר גורמים. מצב זה עלול להיגרם כתוצאה מכמויות מועטות מדי של חמצן אצל האם, היפרדות שליה מוקדמת, או כתוצאה מסיבוכים בחבל הטבור במהלך הלידה.

נזק מוחי עלול להתרחש גם בשל דלקות אצל התינוק או האם, דרכי אוויר חסומות או פגומות, או לחץ דם גבוה או נמוך אצל האם. מחסור בחמצן עלול לגרום גם לנזק של שיתוק מוחין, התקפים, מוגבלות קוגניטיבית ומצבים נלווים אחרים.

אילו תסמינים יש לפגיעה שנובעת מחוסר חמצן במוח?

פגיעה כתוצאה מחוסר חמצן במוח אצל התינוק חייבת להיות מאובחנת מוקדם כך שניתן יהיה לקבל טיפולים מתאימים, בתקווה לשנות את ההשפעות ככל האפשר. אבל לרוע המזל, הסימנים לא תמיד נראים. חלק מהתינוקות שנולדים עם נזק מוחי עשויים להיוולד עם מראה מסוים, כמו מצח רחב, ראש קטן או תווי פנים חריגים.

התינוק עשוי להיוולד עם תנועות עיניים חריגות או התקפים. בעיות נוירולוגיות קשורות עשויות להופיע כבר בשלב מוקדם, כולל בכי מופרז, קשיי בליעה והאכלה, תזזיתיות וקשיי שינה.

תסמינים וסימנים של נזק מוחי ככל שהילד מתבגר

במקרים רבים מדי יתכן שהסימנים לפגיעה מוחית אינם ניכרים עד שלבים מאוחרים יותר, כשהתינוק גדל. עיכובים התפתחותיים עשויים לבלוט יותר, מה שעשוי להעיד על נזק מוחי. ילד עלול לסבול מתסמינים כמו עייפות, קשיי שינה, שיתוק או רגישות לאור.

גם בעיות עם קלט חושי עשויות לסמן נזק מוחי, ואלו עשויות לכלול בעיות ראייה ושמיעה, חוסר התמצאות או רגישות מוגברת לכאב.

רשלנות רפואית באבחון נזק מוחי: שאלות ותשובות

מה הקשר בין גילוי מוקדם של נזק מוחי לבין אפשרויות הטיפול?

במקרים בהם נזק מוחי מוכר מוקדם, קיימים כמה טיפולים שיכולם לעזור. לדוגמא, אם התינוק חווה מצב של חוסר חמצן במוח במהלך הלידה, ניתן להתחיל בטיפול היפותרמי שבמהלכו טמפרטורת הגוף מתקררת למשך כ-72 שעות.
זוהי שיטת טיפול מניעתית מכיוון שהיא יכולה להפחית מעט את החומרה של הנזק המוחי שנגרם כתוצאה מהמחסור בחמצן. מדענים הוכיחו כי טיפול זה מציל חיים ומפחית את ההשלכות החמורות יותר של נזק מוחי ופגיעה מוחית.

מתי מזהים נזק מוחי ומהן אפשרויות הטיפול?

ילד עם נזק מוחי חווה בשנותיו הראשונות עיכובים התפתחותיים, או שהוא מפגין קשיי התמצאות, ומצבים אלו צריכים להיות מאובחנים עם בדיקה גופנית. כשהנזק מתגלה, הילד צריך לקבל טפולים מסוגים שונים ככל שהוא גדל, וכל אחד מהם נועד לטפל בסיבוך הספציפי שנובע מהנזק המוחי.
כך, למשל, קיימות התערבויות חינוכיות שיכולות לעזור לילד שעבר אירוע מוחי וסובל ממוגבלות קוגניטיבית. טיפול גופני ותעסוקתי מסייע לילדים שסובלים משיתוק או הפרעות בתנועה, כמו שיתוק מוחין.
רק במקרים הקיצוניים ביותר של נזק מוחי ופגיעה מוחית ניתוח נחשב כאופציית טיפול.שיקום נזק מוחי יכול להיות מטופל עם התערבויות כירורגיות שמטרתן להקל על הלחץ המופעל על המוח מדימום או נפיחות, או אפילו על מנת להסיר חלק מהגולגולת או מרקמת המוח, אם קיים מצב חמור של נזק מוחי ופגיעה מוחית.

מה הקשר בין חוסר חמצן בלידה לבן נזק מוחי?

למרבה המזל, רוב המקרים של נזק מוחי כתוצאה מחוסר חמצן בלידה הם קלים, וילדים יתאוששו היטב עם סיבוכים מינימליים או ללא סיבוכים כלל. ההחלמה ממצב של נזק מוחי קל אינה בהכרח מהירה, והטיפול יכול להימשך שנים ולכלול התערבויות שונות שמטרתן לעזור לילד להחזיר את התפקוד התקין.
אבל השלכות נזק מוחי ופגיעה מוחית במקרים חמורים יותר משפיעות על חיי הילד לשארית חייו. נזק מוחי חמור עלול להוביל למצבים כמו שיתוק מוחין, אוטיזם, אפילפסיה ונכות קוגניטיבית קשה. מדענים הוכיחו כי טיפולים והתערבויות מסייעים בשיפור התסמינים, אבל הם אינם יכולים לשנות לחלוטין את כל הנזק.

תוהים אם אפשר היה למנוע נזק מוחי מולד?

והתשובה היא כן. ניתן למנוע מקרים רבים של נזק מוחי לתינוק, וככל הנראה מישהו בצוות הרפואי קיבל החלטה שגויה במהלך הלידה. אם אתם רוצים לחקור את הנושא לעומק ולהבין מהן האפשרויות שלכם להגשת תביעת רשלנות רפואית, מומלץ להתייעץ עם עורך דין עם ניסיון עשיר בתחום.
תביעת רשלנות רפואית לפיצויים בגין הנזק המוחי שנגרם לתינוק מאפשרת להורים להשיג צדק ולזכות בפיצויים שיעזרו להם לטפל בילדם הפגוע. עלויות הטיפול בתינוק שעבר נזק מוחי ופגיעה מוחית, לעתים ללא הגבלת זמן, הן עצומות. תביעת הפיצויים פירושה דרישת צדק ועזרה לטפל בילד חף מפשע שנפגע מטעות רפואית משמעותית.

נפגעתם בגלל רשלנות רפואית? ייתכן שמגיעים לכם פיצויים.

צרו עמנו קשר לייעוץ חינם

דילוג לתוכן