רשלנות רפואית באבחון צליאק: מתי אפשר לתבוע פיצויים?

רשלנות רפואית באבחון צליאק
תוכן עניינים

השיטה האמינה ביותר לאיתור מחלת צליאק היא בדיקת דם של נוגדני רקמת טרנס-גלוטמינאז. בדיקה זו הצליחה לאתר מחלת צליאק ב-98% מהמקרים, אבל יתכנו תוצאות חיוביות כוזבות בקרב אנשים שסובלים מהפרעות אוטואימוניות, כולל סוכרת מסוג 1, דלקת פרקים ומצבי כבד כרוניים.

כדי שהבדיקה תהיה יעילה, על הנבדקים לאכול תזונה שמכילה גלוטן בדיקת נוגדן טרנס-גלוטמינאז נגד רקמות לא תניב תוצאות חיוביות כוזבות, אבל היא יעילה רק בין 90-95% בזיהוי מחלת הצליאק. אם הבדיקות מצביעות על קיום המחלה, הרופאים צריכים להזמין ביופסיה של המעי הדק.

מאמר זה דן במקרים בהם הבדיקות התבצעו שלא כשורה, או שהתוצאות לא פוענחו נכון, ומסביר מתי מתקיימת עילת תביעת רשלנות רפואית באבחון צליאק.

ראשית כדאי להבין מהי מחלת צליאק

מחלת צליאק היא מחלה רב מערכתית של מערכת החיסון, ואין לה מרפא. הסימנים והתסמינים מגוונים, רבים ושונים, כך שתהליך האבחון מורכב וצריך להיות מדויק. אבל היות וזוהי מחלה גנטית, בני משפחה מדרגה ראשונה נמצאים בסיכון, ולכן היסטוריה משפחתית היא השלב הראשון באבחון.

כדי לאבחן צליאק בוודאות, הרופא צריך להיות מיומן בזיהוי המחלה עם ידע עשיר במערך הרפואי, ולהנחות את המטופל לאכול גלוטן באופן קבוע עד לסיום תהליך האבחון.

העדר אבחון עלול להוביל לסיבוכים רפואיים חמורים, ואם המטופל אינו מקבל הפניה לבדיקות דם לרות שדיווח לרופא על התסמינים, יש לו עילה לתביעת רשלנות רפואית באבחון צליאק, גם אם הוא הופנה לבדיקת דם אבל לא בוצעה בדיקת ביופסיה של המעי הדק בעקבות התוצאות שמעידות על נוכחות המחלה, או בעקבות אבחון מוטעה של התוצאות.

מתי מתבצעות בדיקות גנטיות לאבחון צליאק?

בדיקות גנטיות מתבצעות רק בקרב אנשים עם הגנים DQ2 ו-DQ4. אבל נוכחות גנים אלו אינה מעידה בהכרח על הסיכון לפתח את המחלה. לכארבעים אחוזים מהאוכלוסיה יש את הגנים האלו, אבל אחוז אחד מהם חולים בצליאק. בדיקות אלו משמשות לעתים קרובות על מנת לשלול את המחלה במקום לזהותה.

הבדיקות המשמשות לאיתור מצבים כמו צליאק עשויות להיות מדויקות ביותר, אבל טעות אנושית עדיין עלולה להוביל להחמצת או עיכוב באבחון. לעתים רחוקות רופאים מוכנים להודות בטעויותיהם, ועורכי דין לפגיעות גוף עם ניסיון במקרי רשלנות רפואית עשויים להציג עדויות של מומחים לקביעת השתלשלות האירועים.

עדויות מומחים אלו חיוניות להסבר האופן בו שגיאה של אנשי מקצוע בתחום הרפואה גרמה לתובע לפגיעה, אובד או נזק במקרה של רשלנות רפואית באבחון צליאק.

איזו משמעות יש לבדיקות לאבחון צליאק?

בחלק מהמקרים, בדיקות דם אינן מאתרות נוכחות נוגדנים שמעידים על צליאק, אבל המטופל מדווח על תסמיני המחלה.

במקרים אחרים, בדיקת הדם עשויה לאתר נוגדנים, אבל המטופל אינו מתלונת על תסמינים שתואמים את המחלה. במקרים אלו יש לבצע ביופסיה של המעי הדק לאחר בדיקת הדם כדי לאשר או לשלול נוכחות צליאק.

איך מבדילים תסמיני צליאק מתסמיני מחלות אחרות?

תסמיני מחלת צליאק זהים לתסמיני מחלות אחרות כמו למשל מחלת קרוהן או מחלת המעי הרגיז, וכוללים:

  • שלשולים
  • נפיחות בטן
  • ירידה במשק
  • ותסמינים אחרים של הפרעות מעיים.

מסיבה זו, כשמטופל מדווח לרופא על תסמינים אלו או אחרים, הרופא צריך לבצע את הבדיקות הנדרשות על מנת לאבחן את המצב הרפואי של המטופל. עיכוב באבחון, אבחון שגוי או העדר אבחון עלול להוביל לסיבוכים, שמצדיקים תביעת רשלנות רפואית באבחון צליאק, והמקרים החמורים ביותר עלולים להיות סרטן המעי.

איזו חשיבות יש לגנטיקה באבחון מחלת צליאק?

מחלת צליאק נושאת מרכיב גנטי משמעותי, כך שבמקרה של חשד למחלה, הרופא צריך לשאול את המטופל על היסטוריה משפחתית של צליאק.

אבחון נכון של המחלה מתבצע באמצעות בדיקת דם לאיתור הנוגדנים שמעידים על המחלה, ובהתאם לתוצאות, יש להזמין בדיקת ביופסיה של המעי הדק כדי לאשר את האבחון.

מתי מתרחשת רשלנות רפואית באבחון צליאק?

רשלנות רפואית באבחון צליאק עשויה להתרחש בכל שלב בתהליך האבחון, למשל:

כשהרופא אינו מפנה את המטופל לבדיקת דם

אם המטופל מדווח על תסמינים שיכולים להעיד על מחלת צליאק, הבדיקה הפשוטה והעיקרית היא בדיקת דם, במיוחד כשלמטופל יש היסטוריה משפחתית של המחלה.

כשהרופא לא מזמין בדיקת ביופסיה

כשהרופא אינו מבצע בדיקת ביופסיה למעי הדק למרות שבדיקות הדם תקינות אבל המטופל מדווח על תסמינים שעשויים להעיד על צליאק, ובמיוחד כשהבדיקה מניבה תוצאו של נוכחות נוגדנים.

כשהאבחון שגוי

כשהרופא מאבחן באופן שגוי את ממצאי הבדיקות, מה שמוביל לעיכוב באבחון צליאק או להעדר אבחון. מטבע הדברים, תכנית הטיפול שתיקבע תהיה שגויה לחלוטין.

כל המקרים האלה, וכל התנהלות אחרת שאינה מקצועית מצד הרופא או הצוות הרפואי, כולל שגיאות טכנאי מעבדות בתיוג נכון של הבדיקות, עלולים להוביל לתביעת רשלנות רפואית באבחון צליאק.

מתי אפשר להגיש תביעת רשלנות רפואית באבחון צליאק?

המגוון הרחב של תסמיני מחלת צליאק עלולים להוביל במקרים רבים לאבחון שגוי, כשהרופא המטפל מייחס בטעות את התסמינים למחלה אחרת שיש לה סימנים, מאפיינים ותסמינים דומים, עם אותן השלכות.

וזה לא הכול. רשלנות רפואית באבחון צליאק עלולה להתרחש גם כשתוצאות בדיקת אנדוסקופיה מפוענחות באופן שגוי.

ההגנה תנסה לטעון שהרופא המטפל אכן עמד בחובת הזהירות המצופה ממנו, והפנה את המטופל לבדיקה, אבל הפניה לבדה אינה מספיקה, והתביעה תטען שהרופא, או צוות המעבדה, לא פענחו נכון את התוצאות, והמטופל קיבל הנחיות טיפול שגויות על סמך ממצאים שאינם נכונים.

מה קורה כשהנחיות הטיפול לצליאק שגויות?

הנחיות שגויות לטיפול בצליאק צריכות להיות מדויקות ולכלול תזונה נטולת גלוטן, עם תפריט מדויק שמקפיד על הימנעות מחיטה ומכל המוצרים שמכילים חיטה. רשלנות רפואית באבחון צליאק נוגעת גם להוראות טיפול שגויות שנובעות מבדיקות שגויות או פרשנות שגויה של הממצאים.

כשהמטופל אינו מקבל תכנית טיפול מפורטת שכוללת הפנייה לתזונאית ורשימת המאכלים שיש להימנע מהם, התוצאות עלולות להשפיע באופן חמור על בריאותו, להוביל למצבים בריאותיים נוספים ולפעמים הטיפול השגוי עלול להיות גם קטלני.

רשלנות רפואית באבחון צליאק: שאלות ותשובות

האם רופאים צריכים להפנות חולי צליאק לתזונאים שמתמחים בטיפול במחלה?

במקרים רבים, חולי צליאק שאובחנו עם המחלה צריכים לקבל הפניה לייעוץ של תזונאי שמתמחה בצליאק.
תזונה נטולת גלוטן גלוי ונסתר יכולה להיות משימה מרתיעה, במיוחד אם החולים לא היו מודעים במיוחד למרכיבי התזונה שלהם לפני האבחון.

עד כמה חמור היה הנזק שנגרם כתוצאה מרשלנות רפואית באבחון צליאק?

באבחון מחלת צליאק, הגסטרואנטרולוג לוקח דגימות של רירית המעי הדק כדי לחפש נזק למעיים, וכשלים בספיגת חומרי המזון. הנזק מדורג בסולם 0-4 שנקרא מראש. ציון אפס פירושו תפקוד תקין, וציון ארבע פירושו ניוון מוחלט.

לא תמיד הנזק שמתגלה בבדיקות מתואם עם תסמיני צליאק, אבל הממצאים יכולים להיות בקורלציה עם ליקויים תזונתיים וסיכונים בריאותיים אחרים.
אם הנזק חמור, הרופא צריך להחליט על בדיקות נוספות כדי לקבוע תוכנית טיפול מתאימה או לאתר בעיות בריאותיות אחרות.

האם צריך לבדוק את המחסור בתזונה?

חולי צליאק שאובחנו עם המחלה סובלים לעתים קרובות מתת זונה מכיוון שגופם אינו סופג חומרים מזינים, גם אם הם אוכלים תזונה מאוזנת.
לא תמיד המצב התזונתי ברור מהתסמינים, במיוחד אם תסמיני הצליאק חמורים. ליקויים תזונתיים נפוצים כוללים חוסרים בחומרים התזונתיים הבאים:

ברזל
ויטמיני B כמו חומצה פולית ו- B12
סידן
מגנזיום
ויטמין D
וחומצות שומן חיוניות.
הרופא צריך להזמין בדיקות מתאימות כדי לקבוע אם קיימם מחסור בחומרים מזינים פרטניים.

האם חולי צליאק צריכים ליטול תוספי תזונה?

רופאים רבם ממליצים לחולי צליאק ליטול מולטי ויטמין מדי יום, ומחקרים רפואיים תומכים בהמלצה זו.
חלק מהרופאים עשויים לרשום תוספים נוספים על מנת לפצות על המחסור בתזונה, אבל יש להיזהר בצריכת תוספים ללא פיקוח רופא.

איזה מעקב רפואי עתידי חולי צליאק לקבל?

בדיקות צליאק כוללות בדיקות דם למדידת נוגדנים לגלוטן, בנוסף לביופסיית מעיים כדי לחפש נזקים חמורים.

חלק מהרופאים מבצעים מעקב אחר בדיקות דם למחלות צליאק על מנת לבדוק מחדש את רמות הדם של נוגדני הגלוטן, ולוודא שלא מתרחש נזק חמור יותר.
הרופא יכול גם להמליץ על אנדוסקופיה חוזרת לאחר חצי שנה או שנה בתזונה נטולת גלוטן, כדי לאשר שהנזק מחלים כראוי.

בשורה התחתונה, כדאי להתחיל כמה שיותר מהר בהליכים

אם אתם חושדים שנפגעתם כתוצאה מטיפול רשלני או שגוי של רופא משפחה, רופא גסטרו, רופא אחר, או צוות מעבדה, כדאי שתפנו מיד לקבלת ייעוץ משפטי אצל עורך דין שמתמחה ברשלנות רפואית. לעורך דין מיומן בתחום יש ניסיון בייצוג מקרים רשלנות רפואית, ומומלץ לבחור איש מקצוע שיש לו ניסיון מיוחד גם בתביעות רשלנות רפואית באבחון צליאק.

עורך הדין יבחן לעומק את ההתנהלות בתהליך האבחון שעברתם, ואת הנחיות הטיפול שקיבלתם, ויציג עדויות מומחים שיסבירו לבית המשפט למה והיכן התרחשה הטעות, כך שתוכלו לקבל פסק דין נאות של פיצויים בגין הכאב והסבל שנגרמו לכם.

נפגעתם בגלל רשלנות רפואית? ייתכן שמגיעים לכם פיצויים.

צרו עמנו קשר לייעוץ חינם

דילוג לתוכן