רשלנות רפואית בצבא: החוק ומאפייני התביעה

רשלנות רפואית בצבא
תוכן עניינים

רשלנות רפואית היא חמורה מאוד ובעלת השלכות קשות על המשך חייו של המטופל או של הקרובים אליו, ולמרבה הצער, היא אינה פוסחת גם על המשרתים בצה”ל. לא מעט פעמים קורים מצבים בהם חיילים מקבלים טיפול רפואי לקוי או שנוהגים בהם ברשלנות אשר לאחר מכן מובילה לנזקים בריאותיים חמורים מאוד לחייל (ובמקרים חמורים יותר של פטירה חלילה).

במידה ואתם סבורים כי נפגעתם מרשלנות רפואית במהלך השירות הצבאי שלכם, הגעתם למקום הנכון. המומחים המשפטיים באתר MedLawyers זמינים לייעץ לכם וללוות אתכם בהליכים המורכבים עד למיצוי הדין עם האחראים.

מאמר זה מציג את המידע החשוב שיסייע לכם להתמודד עם המקרה ולמצות את כל הזכויות המגיעות לכם בצורה הטובה ביותר. בין היתר, אלו הנושאים שנעסוק בהם:

  • מה אומר החוק לגבי רשלנות רפואית בצבא?
  • מה מוגדר כמקרה רשלנות רפואית צבאית?
  • האם רשלנות רפואית מתייחסת לנזקים פיזיים בלבד?
  • האם התביעה היא אזרחית או צבאית?
  • מה ההבדל בין תביעה אזרחית לבין תביעה של משרד הביטחון?
  • השלב הראשון בביסוס התביעה – חוות דעת רפואית.
  • השלב השני – איסוף עדויות ומסמכים.
  • רשלנות רפואית בצבא: הוראות חוק הנכים.
  • ותשובות לשאלות הנפוצות שלכם.

מה אומר החוק לגבי רשלנות רפואית בצבא?

חוק רשלנות רפואית באופן כללי מבוסס על עוולת הרשלנות בפקודת הנזיקין. על פי פקודה זו, רשלנות של אדם בתפקידו היא עוולה, ובמידה והרשלנות הזו גרמה לנזק, פיזי או כספי, הוא יהיה חשוף לתביעה משפטית.

המטרה של היכולת להגיש תביעה משפטית בגין רשלנות רפואית היא כפולה – גם לסייע לאדם שנפגע כתוצאה מהרשלנות לקבל פיצויים שיסייעו לו להתמודד עם טיפולים רפואיים נדרשים בשל כך, אבדן כושר עבודה או כל נזק אחר, וגם בכדי להביא לתשומת לב יתרה של בעלי מקצוע, ובעיקר רופאים, לכך שהם חייבים לבצע את העבודה שלהם בצורה מקצועית ומיטבית.

מרכיבי לשון החוק

על פי החוק, בכדי לקבוע האם אכן הייתה רשלנות רפואית באותו המקרה, בין המשפט בוחן כמה יסודות רשלנות רפואית חשובים על בסיסם יהיה ניתן לקבוע את העילה להגשת התביעה:

  • קיומה של חובת זהירות של הגורם הנתבע כלפי התובע
  • האם הייתה הפרה של אותה חובת זהירות
  • האם בשל ההפרה של חובת הזהירות הזו נגרם נזק שהינו בר תביעה
  • האם יש קשר של סיבה ותוצאה בין הרשלנות לבית הנזק שנגרם

חובת ההוכחה היא על התובע ולכן תביעות כאלו חשוב להגיש בליווי של עורכי דין מקצועיים המתמחים בתחום וכאלו שיוכלו להוכיח מעל לכל ספק את האמור.

מה מוגדר כמקרה רשלנות רפואית צבאית?

ישנם תרחישים רבים אשר יכולים להיחשב כמקרי רשלנות רפואית בצבא, כמו אי הפניה לרופא מומחה כאשר חייל זקוק לכך, אבחון מאוחר של מחלות אשר גרם להתפתחות שלהן וכאשר החייל התלונן על כאבים או מחושים ולא הופנה לאבחונים מתאימים בזמן.

גם רישום של תרופות אשר אינן מתאימות לחייל או למצב הרפואי שלו, הענקת טיפול רפואי מזלזל ללא מתן תשומת לב אמיתית למטופל או טיפול רפואי שאינו מתאים ונכון למצבו של המטופל, הימנעות ממעקב רפואי אחר החייל, פגיעה מכוונת במטופל הם תרחישים מצערים שיכולים להוות עילה להגשת תביעת רשלנות רפואית.

ביסוס עילת התביעה על עדות מומחה רפואי

כדי להחליט האם אכן היה מצב כזה, רופא מומחה יצטרך לבדוק לעומק את כל ההתנהלות של הצוות המטפל, מול עדויות של החייל או משפחתו, ובהתאם לכך להחליט האם אכן התקיימה רשלנות רפואית והאם יש עילה מספקת.

עם ביסוס הטיעונים המוצקים, עורך הדין ינסח את כתב התביעה להשגת הפיצוי הכספי ההולם, שתואם את הנזקים שנגרמו, או במקרה של פטירה – פיצויים מתאימים לבני המשפחה.

האם רשלנות רפואית מתייחסת לנזקים פיזיים בלבד?

לא. כבר היו תקדימים אשר התייחסו גם לבעיות נפשיות בתור רשלנות רפואית. חיילים אשר מתלוננים על קשיים נפשיים ונחשפים לזלזול רב עוד יותר, טיפולים פסיכיאטריים רשלניים וכדומה, ובעקבות כך פיתחו בעיות נפשיות שונות יכולים גם הם להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית.

יחד עם זאת חשוב לקחת בחשבון כי נטל ההוכחה כאן הוא כבד מאוד והצבא יערים לא מעט קשיים בניסיון להוכיח כי מדובר בבעיות קודמות לגיוס או ללא קשר לתקופת השירות של הנפגע. לכן חשוב לפנות לייעוץ של עורך דין שיש לו ניסיון עשיר בתחום, ושעובד עם רופאים מומחים על מנת לאתר את הקשר הנסיבתי ולהגיע עם עילה ברורה לבית המשפט.

האם התביעה היא אזרחית או צבאית?

כאשר חייל בשירות חובה ניזוק כתוצאה ממקרה של רשלנות רפואית במהלך שירות צבאי, הוא יכול להחליט האם להגיש תביעה אזרחית כנגד הגורם המטפל או להגיש תביעה נגד משרד הביטחון באמצעות קצין התמלוגים האחראי על כך.

חשוב להבין כי לא ניתן להגיש את אותה תביעה בשני בתי משפט שונים, ולכן לפני שמחליטים האם להגיש תביעת רשלנות רפואית בצבא בתוך המסגרת הצבאית או במסגרת אזרחית, חשוב לפנות לייעוץ של עורך דין שתמצאו באתר MedLawyers שיבחן את שתי האפשרויות וימליץ על הדרך הנכונה בהתאם למקרה הספציפי. 

יחד עם זאת, אם הטיפול ניתן במסגרת של בית חולים ציבורי ממשלתי, לא ניתן להגיש תביעה אזרחית כנגד אותו בית חולים והחייל יוכל להגיש תביעה רק במסגרת חוקי התגמולים או במקרה של פטירה, במסגרת חוק משפחות שכולות.

מה ההבדל בין תביעה אזרחית לבין תביעה של משרד הביטחון?

כאשר עורך הדין בוחן את המקרה כדי להחליט האם להגיש תביעה אזרחית במקרה הרשלנות הרפואית, או האם לפתוח בהליכים משפטיים נגד משרד הביטחון במסגרת חוקי התגמולים, הוא מתייחס לכמה הבדלים בין סוגי התביעות הללו:

תביעה אזרחיתחוקי התגמולים
הפיצויהחייל אשר נפגע כתוצאה מהרשלנות הרפואית זכאי לפיצוי חד פעמי כולל.החייל אשר נפגע כתוצאה מהרשלנות הרפואית זכאי לפיצוי אשר מגיע בצורה של תגמול חודשי אשר יוענק לו לאורך כל חייו.

במקרים של פגיעות קטנות וזמניות, הפיצוי יכול להיות בתשלום חד פעמי יחיד.

תביעה עתידיתברוב המקרים, עם סיום ההליך המשפטי לא ניתן לתבוע שנית על אותו מקרה של רשלנות, גם אם חלה החמרה במצבו של הנפגע מאוחר יותר.לנפגע יש אפשרות לבקש בעתיד לפנות לוועדה שתבחן מחדש את המצב שלו בשל החמרה במצבו הרפואי אשר לא הייתה ידועה או צפויה קודם.

בהתאם להחלטת הוועדה, יתכן שסכום התגמול החודשי יוגדל, לשיפור זכויות התובע. 

הטבות כוללותהפיצוי הוא כספי כללי, כאשר המטרה היא לכסות גם על ניסיונות להחזיר את המצב למה שהיה קודם ככל שניתן, ולכסות על הפסדים עתידיים, אבדן כושר עבודה או כל אובדן אחר.מעבר לתמלוגים הכספיים ישנן הטבות שונות אשר יכולות להתקבל ולהשפיע על המשך חייו של הנפגע כמו חברות בארגון נכי צה”ל, סיוע בתחומים שונים ועוד.
תקופת ההתיישנותניתן לתבוע בגין רשלנות רפואית בצבא בטווח של 7 שנים מהמועד בו בוצעה הרשלנות הרפואית אשר גרמה לנזק האמור.ניתן לתבוע בגין רשלנות רפואית בצבא בטווח של 3 שנים מיום השחרור של החיים מהשירות.

 

חשוב לציין – ההתייחסות דומה לכל משרתי משרד הביטחון. לא רק חיילים אלא גם שוטרים, סוהרים, יחידות מובחרות ועוד.

השלב הראשון בביסוס התביעה – חוות דעת רפואית

על מנת שיהיה ניתן לבסס את התביעה ולהבין לעומק את העילה לתביעה ואת גובה הפיצוי הנדרש, יש להציג חוות דעת רפואית מקצועית של רופא מומחה בתחום. הרופא יבחן לעומק את נסיבות המקרה, יבדוק את שיטות הטיפול ואת טיעוני התביעה, ויקבע האם אכן התקיימה רשלנות רפואית, או שהנזק שנגרם הוא לא באשמת הרופא המטפל אלא תוצאה של הנסיבות.

בין אם מגישים תביעה אזרחית ובין אם התביעה היא כנגד משרד הביטחון, חוות הדעת הרפואית הזו היא מהות תביעת הרשלנות הרפואית, ולכן זהו הצעד הראשון אותו יש לבצע. 

במקרים רבים, עורכי דין מומחים בתביעות צבא רשלנות רפואית, עובדים בשיתוף פעולה מלא עם רופאים מומחים אשר מקבלים מהם את כל המידע ומציגים את חוות הדעת המקצועית שלהם, כך שעורך הדין יודע האם יש עילה להמשיך עם התביעה, וכיצד לעשות זאת.

השלב השני – איסוף עדויות ומסמכים

כדי להגיע להליכים המשפטיים עם טיעונים מגובשים של התביעה, שיובילו לקביעת פסיקה הולמת של פיצוי על רשלנות רפואית, עם כל ההוכחות הדרושות, עורך הדין מקפיד לאסוף באופן מסודר את כל המסמכים הנוגעים להליך הטיפול אז והיום, ולגבש את טיעוני התביעה על כמה שיותר ראיות מוחשיות.

כדי לבסס את טיעוני התביעה, עורך הדין יחקור את נסיבות המקרה במלואן, יבדוק את כל המסמכים הרלוונטיים לטיפולים שהתקבלו, כולל המסמכים המתעדים את הטיפולים לתיקון הנזקים שנגרמו. זהו שלב חיוני בביסוס טיעוני התביעה, וכל מסמך וכל ראיה יכולים להיות משמעותיים וחיוניים מאוד.

לכן חשוב לעבוד בשיתוף פעולה מלא עם עורך הדין בשלב הזה על מנת להשיג את כל המסמכים הרצויים ולהכין את החומר בצורה מסודרת לקראת הגשת התביעה.

רשלנות רפואית בצבא: הוראות חוק הנכים

חוק הנכים קובע שבעקבות פגיעה שהתרחשה במהלך השירות הצבאי והובילה לפציעה חמורה, לנכות או למוות, מנגנון הפיצוי הנקבע הוא מוגדר ומוחלט. 

חוק השיקום קובע מערכות שבוחנות את הזכאות לתגמולים שונים, כולל גובה הפיצוי ואופן התשלום. זהו מנגנון ייחודי שמסדיר עילות תביעות רשלנות רפואית בצבא, במסגרת חוק התגמולים, סעיף 6.

בשורה התחתונה, רשלנות רפואית בצבא שונה מתביעות רשלנות אחרות, וחשוב להתנהל נכון

כדי להשיג את סכום הפיצוי ההולם ולמצות את הדין עם האחראים לנזק הפיזי או הנפשי שנגרם לכם בעקבות שירותכם הצבאי, חשוב שתפנו אל אחד מעורכי הדין שתמצאו באתר MedLawyers עוד היום, כדי לקבל ייעוץ מקיף ולבחון את עילת התביעה שלכם. 

אתם יכולים ליצור קשר עם עורך הדין שתבחרו דרך האתר או לפנות אליו ישירות, ולקבל ליווי מקצועי לאורך כל ההליכים המשפטיים, עד להשגת הפיצוי ההולם.

המומחים של MedLawyers עונים על השאלות הנפוצות שלכם:

איך מגישים תביעת רשלנות רפואית נגד הצבא?

יש להגיש תביעת רשלנות רפואית נגד צה"ל בתוך שבע שנים מהתרחשות המקרה. עם הגשת התביעה, יתחיל שלב החקירות על ידי שני הצדדים.
במקרים רבים, התביעה תתנהל להסדר מחוץ לכותלי בית המשפט, אבל אם לא תושג הסכמה בין הצדדים, התביעה תגיעה לבירור בבית המשפט, להכרעת השופט.

האם הקריירה הצבאית שלי תיפגע אם אגיש תביעה בגין רשלנות רפואית נגד הצבא?

לא. עם ייעוץ משפטי של עורך דין מומחה בתחום, יוסבר לכם שאין תקדים לתגובה כזו במקרה של הגשת תביעה נגד צה"ל, ומעבר לכך, תגובה כזאת אינה חוקית.
זכותכם המלאה להגיש תביעה, כך שאם תיתקלו בכל מצב של פגיעה בזכויותיכם או בקריירה שלכם, אתם יכולים לפנות לייעוץ במסגרת כל זכות רשלנות רפואית, כדי להבין את מלוא זכויותיכם לפתיחה בהליכים נגד האחראים, שיידרשו לתת את הדין על מעשיהם ולהיענש בהתאם לחוק.

האם אאבד את הגישה לטיפול רפואי צבאי או שרופאים לא ירצו לטפל בי אם אגיש תביעה נגד הצבא?

לא. עורך דין שמייעץ לחיילים ולבני משפחתם, יסביר לכם שלא ניתן לאבד את הגישה לטיפול רפואי ואסור לרופא לסרב לטפל בכם רק בגלל שהגשתם תביעת רשלנות רפואית צבאית.
האמת היא שברוב המקרים, הנפגעים רשאים לבחור כל רופא שמתאים להם לקבל ממנו טיפול, מבלי שייאלצו לקבל טיפול רפואי צבאי נוסף, שכן חיילים רבים מתקשים מאוד לחזור לרופא הצבאי או למרכז בו חוו פציעה קשה.

האם יש לי עילת תביעת רשלנות רפואית?

חשוב להתייעץ עם עורך דין מומחה לרשלנות רפואית. במהלך פגישת הייעוץ, עורך הדין יבחן את נסיבות המקרה ויקבע אם הרופא או כל איש צוו רפואי אחר התנהלו באופן שאינו מקצועי, ויאספו את הראיות הדרושות להוכחת הקשר הישיר בין ההתנהלות הרשלנית לבין הפציעה שנגרמה לכם.

נפגעתם בגלל רשלנות רפואית? ייתכן שמגיעים לכם פיצויים.

צרו עמנו קשר לייעוץ חינם

דילוג לתוכן