רשלנות רפואית ברית מילה: המדריך השלם

רשלנות רפואית ברית מילה
תוכן עניינים

רשלנות רפואית היא נושא חמור שיכול להיות בעל השלכות משמעותיות על חייהם של מטופלים. ברית מילה, הליך הסרה של העורלה מהפין, היא פרוצדורה שכיחה מאוד, אך לא נטולת סיכונים לגמרי.

במקרים מסוימים, מוהלים נכשלים בפעולה, מה שיוביל לסיבוכים או פציעה שעלולים להיות בלתי הפיכים. אם אתם חושדים בממצב של רשלנות רפואית ברית מילה שפגעה בבנכם, חשוב שתבינו את הזכויות והאפשרויות שלכם לבקש צדק.

טקס או ניתוח ברית המילה מבוצע על בנים בהגיעם לגיל שמונה ימים, מסיבות דתיות או תרבותיות, ובזכות היתרונות הבריאותיים הרבים של ההליך, כמו למשל סיכון מופחת לזיהומים בדרכי השתן וזיהומים שמועברים במגע מיני.

מעבר לכסף, תביעת רשלנות רפואית ברית מילה עוסקת בהשגת צדק

כמו בכל הליך, גם בברית מילה התוצאה שיכולה להתקבל היא נכות עקב רשלנות רפואית, שתימשך לכל החיים. ביצוע לא מיומן עלול להוביל לדימום, זיהום, צלקות, ובמקרים נדירים גם קטיעה של איבר המין ואפילו מוות.

חשוב להבין שברית מילה היא הליך כירורגי לכל דבר ועניין שדורש יד מיומנת, הפין הוא איבר רגיש שמלא בכלי דם. ילדים שנפגעו מרשלנות רפואית במהלך הסרת העורלה, עלולים להתמודד עם פגמים פיזיים ובעיות נפשיות לכל החיים.

נכון שאין שום סכום של כסף שיכול להשיב את מה שאבד, לתקן את העוול שנעשה לכם או להשקיט את עוגמת הנפש, אבל תביעת רשלנות רפואית ברית מילה, מעבר לתביעת סכום הפיצוי הכספי שיממן את הטיפולים הגופניים והנפשיים שיידרשו, עוסקת בהשגת צדק לנפגעים ובני משפחותיהם.

מאפייני רשלנות רפואית במהלך ברית מילה

באופן כללי, רשלנות רפואית מתרחשת כאשר הגורם המטפל חורג מהסטנדרט המקובל וגורם לפציעות ונזקים זמניים או קבועים. במקרה של ברית מילה, רשלנות רפואית עלולה להתרחש אם המוהל לא השתמש כראוי בכלים, לא פעל על פי הטכניקה המקובלת או ביצע את ההליך למרות שלא התקבלה הסכמה מפורשת מההורים.

כמעט כל אדם יהודי בארץ או בעולם מקפיד על טקס או ניתוח ברית המילה לבנו, והמוהלים או המנתחים נדרשים לבצע את ההליך באחריות וזהירות, במיוחד כשסטייה קלה של סכין המנתחים עלולה לגרום לנזק חמור, קבוע ובלתי הפיך.

יותר מדי מקרים רבים של רשלנות רפואית ברית מילה הגיעו לבית המשפט לאחר שהמוהל הזיק לנימול בעקבות טיפול לקוי ולא אחראי, כך שזהו הליך מורכב שדורש הקפדה, ריכוז וכמובן מיומנות מקצועית.

שימו לב לדקויות המורכבות של ההליך

מצד אחד, ברית מילה נחשבת להליך כירורגי, ומצד שני היא לא נחשבת לפעולה רפואית. הסטנדרט הרפואי לא חל על המוהל, אבל צריך להיות לו ידע רפואי מסוים כדי לבצע את הפעולה בהצלחה. דבר אחד בטוח: המוהל נדרש לבצע את ההליך במקצועיות ובאחריות מוקפדת למניעת סיכונים לתינוק.

אם מוהל או מנתח גרם נזק קבוע לבנכם בעקבות ביצוע ההליך, חשוב שתפנו מיד לייעוץ משפטי. עורך דין מוסמך בתחום יסייע לכם להבין את השלבים הנדרשים לפתיחה בהליכים משפטיים והגשת תביעת הפיצויים לבית המשפט.

נזקים אפשריים בעקבות רשלנות רפואית בברית מילה

לא משנה אם הסרת העורלה התבצעה על ידי מוהל כחלק מהטקס הדתי המקובל בגיל ינקות, או על ידי רופא מוסמך בשלב מתקדם יותר בחיים מטעמי בריאות – הנזקים שעלולים להתקבל דומים. הנה רשימת תרחישים שעשויים להוות סימנים לרשלנות רפואית, כך שתוכלו להבין היטב אם החשדות שלכם מוצדקים, ואם יש לכם עילה להגשת תביעה.

כך או אחרת, זכרו שההמלצה היא תמיד להתייעץ עם עורך דין מומחה בתחום על מנת שיבחן את נסיבות המקרה ויקבע את סיכויי התביעה. אלו הסימנים שמעידים על רשלנות רפואית:

זיהומים בפין. זה יכול להיות זיהום בדרכי השתן, או זיהום באזור הניתוח. במקרים רבים, מצבים אלו מובילים לתחושת חוסר נוחות, התפתחות דלקות וכאבים.

הסרת יתר של העורלה. כגון צלקת קבועה שעלולה לפגוע במראה האיבר או לעיוותו.

היצרות. מצב שבו פתח השופכה קטן, מה שעלול להוביל לכאבים במתן שתן, קושי בשפיכת זרע ובעיות בתפקוד המיני.

בעיות אין אונות ואימפוטנציה. חוסר יכולת להגיע לזקפה יציבה או לשמור עליה לאורך זמן.

הסרה חלקית של העורלה. מצב זה מצריך ביצוע מחודש של ברית המילה.

כל התרחישים האלו אלה יותירו חותם גופני ונפשי בתינוק, וההשפעות יימשכו גם לטווח הארוך, ולעתים למשך כל החיים. לכן חשוב למצות את הדין עם האחראים, לקבל את הייעוץ המשפטי מהמומחה המתאים בתחום, ולפתוח בהליכים עד להשגת הפיצוי הכספי שאמנם לא יכפר על הנזקים, אבל יאפשר לכם ולנפגע לשקם את חייו ואת בריאותו.

תנאים להתקיימות עילות רשלנות רפואית במהלך ברית מילה

בבחינת מקרים או סוגים של רשלנות רפואית, מגלים שיש עיקרון מנחה אחד: סטנדרט הרופא הסביר. העיקרון הפשוט הזה אומר שאם רופא אחר היה מעניק למטופל טיפול שונה תחת אותן נסיבות (ועל ידי כך היה יכול למנוע את הנזק), הרי שהייתה כאן חריגה מהסטנדרט. אותו החוק תקף גם על מקרי רשלנות בברית מילה.

המוהל צריך לעמוד בסטנדרט המקובל בקרב מוהלים סבירים. הוא צריך לבצע את ההליך במקצועיות שכוללת שימוש נאות ונכון בכלי הניתוח, לבצע הסרה מלאה של העורלה ולחבוש את האזור המנותח כראוי בסיום ההליך. וזה לא הכול. המוהל צריך להתנהל ברגישות ובחמלה ולדאוג כל הזמן אך ורק לטובת התינוק.

כדי שטיעוני התביעה יתקבלו בבית המשפט, יש להוכיח את התקיימות הקשר בין התנהלותו הרשלנית של המוהל לבין הנזק שנגרם לתינוק, וכל התביעה מתמקדת בהצגת ראיות חד משמעיות להתקיימות קשר זה, עד להשגת פסק דין שיקבע את הפיצוי ההולם.

סוגיית ההכשרה מקצועית של מוהלים

אין ספק, יש מגוון סיבות לרשלנות רפואית בברית מילה. אבל אחת המרכזיות שבהן היא חוסר המקצועיות של המוהל. חשוב שתבינו, ההכשרה של מוהלים אינה מעוגנת בחוק, ואין שום מוסד שמסמיך מוהלים לבצע ברית מילה. מדינת ישראל הקימה מנגנון הפועל על בסיס התנדבותי, שמטרתו להנפיק אישורים.

ברית מילה היא הליך שבו מתבצע חיתוך של העורלה בחלקו העליון של הפין, ועל כן כרוך בסיכונים רפואיים. מן הראוי שמוהל ייגש לבצע את העבודה אחרי שרכש מספיק ידע רפואי, אנטומי וביולוגי. בכל מה שקשור לחוק, מדינת ישראל קבעה שהפעולות של המוהל אינן מוגדרות כרפואיות, ולכן אין חובה לבצעי הליכים אלו רק על ידי רופאים מוסמכים.

אבל אין פירוש הדבר שמוהלים פטורים מאחריות

מערכת המשפט קבעה שגם אם מוהלים אינם צריכים להיות רופאים מוסמכים, גם הם, כמו כל הרופאים האחרים, נדרשים להציג להורים את הפרטים המלאים של ההליך, הסיכונים האפשריים, הדרכים החלופיות, ועם סיום ההליך, לעקוב אחר מצב התינוק ואופן ההתאוששות שלו.

ובכל זאת, אחריותו של המוהל פחותה מזו של הרופא המוסמך, רק מהסיבה שלא קיבל הכשרה רפואית. רופא שמבצע ברית מילה מחזיק בידע נרחב, ולכן יכול להתנהל בצורה מקצועית יותר שתוריד את הסיכויים להיווצרות נזק. זו הסיבה לכך שרופא יישפט בחומרה רבה יותר ממוהל.

כמה מילים, רגע לפני סיום

מדריך זה הציג את המידע המקיף הנוגע למקרי רשלנות רפואית בביצוע ברית מילה. באתר תמצאו שפע מדריכים בתחום, שמפרטים מגוון אודות סוגים שונים של רשלנות רפואית בתחומים נוספים, והמומחים שלנו, שפרושים בכל הארץ, זמינים לסייע לכם עם ייעוץ, ליווי וייצוג בהליכים המשפטיים, עד להוצאת הצדק לאור, ומיצוי הדין עם האחראים.

אז אל תהססו למלא את טופס הפנייה באתר, כדי שתוכלו להתחיל את ההליכים ללא דיחוי. בינתיים, הנה כמה תשובות לשאלות נפוצות.

המומחים של MedLawyers עונים על השאלות הנפוצות שלכם

איך עורך דין מקצועי יכול לעזור לכם עם תביעת רשלנות רפואית בברית מילה?

עורך דין מוסמך מחזיק בידע משפטי אודות זכויותיכם וניסיון מתיקים קודמים. הוא מתמחה באיסוף מידע, יצירת קשר עם גורמים רפואיים או מוהלים מקצועיים, ומציע שירותי ייצוג בבית משפט לנפגעים ומשפחותיהם.
ההצלחה טמונה ביכולת ההוכחה בין הנזק שנגרם לילד לבין פעולותיו של הגורם המטפל. אם הוא אכן יצליח להוכיח שמדובר ברשלנות רפואית, אתם תקבלו פיצוי כספי.

מהי העמדה של בית המשפט בנושא תביעות רשלנות רפואית בברית מילה?

בית המשפט מחזיק בעמדה נוקשה. על פי חוק, ברית מילה מוגדרת כהליך קוסמטי (ולא הליך רפואי מחייב), שלא מצריך התערבות של רופא.
החוק מתיר לאנשים שלא עוסקים במקצוע הרפואה לבצע את ההליך, ועם זאת, מוטלת על המוהל אחריות גדולה לעבור הסמכה ולבצע את ההליך באופן מיומן. כמו כן, עליו ליידע את ההורים בפרטי התהליך.

עד מתי ניתן להגיש תביעה על רשלנות רפואית בגין נזק מברית מילה?

כמו בכל תחום של רשלנות רפואית, גם על נזקי ברית מילה חל תאריך תפוגה. החוק מאפשר להגיש תביעות עקב סיבוכי ברית מילה עד גיל 25.
הנזקים השונים עלולים לגרור גם אחוזי נכות ולכן ניתן לראות עלייה בסכומי הפיצויים שמתקבלים בתביעות השונות לאורך השנים.

מה הם הסיכונים שכרוכים בתהליך ברית מילה?

הסיבוך הכי נפוץ של ההליך הוא פגיעה בצינורית השופכה שמייצרת קושי במתן שתן, ומצב זה ניתן לתיקון באמצעות התערבות כירורגית. סיכונים נוספים כוללים:
הסרה חלקית של העורלה, כלומר, ביצוע חוזר של ההליך, או ניתוח משלים.
הסרת יתר של העורלה, במצב שעלול להותיר את איבר המין עם עיוותים או צלקות חריגות.
דימום מאסיבי שדורש טיפול מידי.
איחוי בלתי תקין של הפין.
בעיות בתפקוד המיני (אין אונות ואימפוטנציה), או מצב של נסיגת פין. מצבים אלו אינם מאפשרים קיום יחסי מין בריאים.
זיהום, ציסטה, ואפילו כריתה חלקית או מלאה של איבר המין.

נפגעתם בגלל רשלנות רפואית? ייתכן שמגיעים לכם פיצויים.

צרו עמנו קשר לייעוץ חינם

דילוג לתוכן