רשלנות רפואית בטיפולים אסתטיים: התביעה תחפש מחדלים ספציפיים

רשלנות רפואית בטיפולים אסתטיים
תוכן עניינים

ברוב המקרים, אנשים עוברים ניתוחים קוסמטיים מתוך בחירה ולא מתוך צורך. ניתוחים עלו עשויים להתבצע במטרה לתיקון ליקויים גופניים או לכיסוי צלקות, אבל ברוב המקרים, אנשים מבקשים לעבור ניתוחים קוסמטיים על מנת לשפר את האטרקטיביות שלהם. למשל:

  • ניתוחי אף
  • הרמת פנים
  • מתיחת צוואר
  • ניתוח הגדלת חזה
  • ניתוח בטן
  • טיפולי בוטוקס
  • חומרי מילוי עורי
  • טיפולי לייזר
  • ושאיבת שומן.

אם הניתוח משתבש, למטופלים יכולה להיות עילה לתביעת רשלנות רפואית בטיפולים אסתטיים שתופנה נגד הרופא, המנתח או הצוות הרפואי שהיו אחראים למחדלים. חלק מהפציעות שעלולות להיווצר כוללות פגיעות עצביות, זיהומים, צלקות ומצבים שנובעים משימוש שאינו תקין בהרדמה.

מתי מתרחשת רשלנות רפואית בטיפולים אסתטיים?

מטופלים שעוברים ניתוחים קוסמטיים ניצבים בפני סיכונים חמורים לבריאותם ולמראה שלהם. למרות שהרופאים שמבצעים הליכים אלו הם בדרך כלל אנשי מקצוע בתחום הרפואה עם ניסיון רב, הם טועים מדי פעם ועלולים לגרום לפציעה קבועה או למוות.

רשלנות רפואית בטיפולים אסתטיים מתרחשת כשהרופא או הצוות הרפואי מבצעים שגיאה כירורגית או כשהניתוח משתבש. מקרים אחרים של רשלנות כוללים:

  • הזרקה קוסמטית רשלנית
  • המלצה על ניתוח או טיפול שאינו הולם
  • העדר ייעוץ לגבי כל אפשרויות הטיפול הקיימות
  • העדר יידוע המטופל על כל הסיכונים והסיבוכים האפשריים
  • זיהומים לאחר הניתוח
  • ניתוח באזור שגוי בגוף
  • שימוש שגוי בזריקת ההרדמה.

השלכות הליכים רשלניים בטיפולים אסתטיים עלולות לשנות את החיים אצל המטופלים, במיוחד כשקיים צורך בניתוח או טיפול נוסף, או שהטיפול הוביל לצלקות קבועות שמייצגות עיוות קוסמטי. עורכי דין מיומנים ברשלנות רפואית מעריכים את המקרה ומייעצים למטופלים כבר בפגישה הראשונה אם המקרה מצדיק הגשת תביעת רשלנות רפואית בטיפולים אסתטיים.

מי אחראי לפגיעה בכירורגיה קוסמטית?

למרות שניתוחים קוסמטיים הם אלקטיביים, מנתחים עדיין אחראים על שמירה על סטנדרט הטיפול המתאים למומחיותם. הקפדה זו מוגדרת בדרך כלל כסטנדרט שמנתח קוסמטי מוכשר אחר היה מקפיד עליו כשהיה מטפל במטופל שעובר את אותו הליך.

אם אתם יכולים להוכיח שהתקיים קשר רופא-מטופל ביניכם לבין המנתח הקוסמטי, והמנתח לא הקפיד על סטנדרט הטיפול המתאים, סביר להניח שתוכלו לתבוע אותו בגין אחריות להליך שהשתבש, במסגרת תביעת רשלנות רפואית בטיפולים אסתטיים.

איך מוכיחים תביעת רשלנות רפואית בטיפולים אסתטיים?

ברוב המקרים, תביעת רשלנות רפואית בטפולים אסתטיים כרוכה בעדות מומחה להוכחת המחדל של הנאשם בהעדר הקפדה על סטנדרט הטיפול המתאים.

לדוגמא, יתכן שהמנתח לא הבחין בסימני מצוקה של המטופל במהלך ההליך, או שביצע חתך עמוק או ארוך יותר מהנדרש, ושיבש אזורים אחרים בגוף המטופל. בחלק מהמקרים יתכן שהנאשם אינו המנתח הקוסמטי אלא רופא מרדים או איש צוות רפואי אחר שטעה.

חשוב להבין שחוסר שביעות רצון מהמראה לאחר ההליך אינו מוביל לאחריות בגין רשלנות. המטופל צריך להצביע על פגיעה ספציפית שנבעה מטעות של רופא או איש שצוות רפואי. עדויות לטיפול הרפואי הדרוש על מנת לטפל בהשלכות הטעות יכולות להיות משכנעות, כמו גם עדות על השפעת הטעות על עבודתכם או פעילויות היומיום שלכם.

מה עלול להשתבש בניתוחים קוסמטיים?

הסכנות והסיכונים הנלווים לניתוחים קוסמטיים הם רבים ומגוונים, וכוללים:

  • צלקות קבועות, אפילו בניתוח זעיר פולשני;
  • דימום מוגזם;
  • נזק עצבי חמור;
  • התפתחות זיהומים;
  • סיבוכים מההרדמה;
  • עיוות של הפנים או הגוף;
  • או סיבוכים חמורים שמובילים לפציעה קבועה או למוות.

מה זה הסכמה מדעת?

כמו הליכים רפואיים אחרים, גם ניתוחים קוסמטיים כוללים סיכונים מסוימים. המנתח אחראי לקיום דיון עם המטופל בנוגע לסיכונים אלה ולקבל את הסכמתו מדעת להליך. חתימה על הסכמה מדעת פירושה שהמטופל אינו יכול להטיל אחריות על הרופא בגין רשלנות רפואית בטפולים אסתטיים בהתבסס על התרחשות סיבוך ידוע במהלך ההליך.

תופעות לוואי קלות מסויות, כמו חבורות או נפיחות באזור המטופל, אינן נדירות לאחר ניתוחים קוסמטיים. מטופלים עוברים בדרך כלל הליכים במודעות לסיכונים אלה, ותופעות הלוואי נוטות להיות זמניות.

הגשת תביעת רשלנות רפואית בטיפולים אסתטיים כרוכה בתשובה הולמת לטענה הנגדית של המנתח, שביצע את ההליך בכפוף למודעות הטופל לסיכונים, והסכמתו להתקדם בהליך.

חתמתם על טופס הסכמה מדעת אבל לא קיבלתם ייעוץ מלא לגבי הסיכונים. האם יש לכם עילת תביעת רשלנות רפואית?

לא תמיד חתימת המטופל על טופס הסכמה מדעת היא הנושא החשוב ביותר בתביעת רשלנות רפואית, במיוחד במקרים שנוגעים לניתוחים או טיפולים קוסמטיים.

הכירורג הפלסטי או המטפל צריכים לייעץ למטופל לגבי כל הסיכונים והסיבוכים המהותיים האפשריים, ולהציע אפשרויות טיפול חלופיות סבירות וקיימות. אם המטופל עבר את ההליך כשהוא אינו מודע לכל הסיכונים ולא הוצעו לו אפשרויות טיפול חלופיות פחות מסוכנות או שיותר מתאימות לו מבחינה גופנית או בריאותית, ניתן לתבוע רשלנות רפואית בטפולים אסתטיים.

אם המנתח לא קיבל הסכמה מדעת מהמטופל לפני ההליך, כפי שסטנדרט הטיפול התקין מחייב, יתכן שניתן יהיה להאשים אותו באחריות, במקרה של תופעות לוואי שהמטופל לא הוזהר לגביהן. סביר להניח שיהיה צורך להוכיח שהמטופל לא היה עובר את ההליך אם היה מודע לסיכונים לתופעות הלוואי שהשפיעו עליו.

כלומר, רק בגלל שחתמתם על טופס הסכמה מדעת, לא בטוח שהושגה הסכמה מדעת

עורכי דין שמתמחים בתביעות כירורגיות במהלכן לא הומלצו למטופלים הליכים חלופיים והם לא קיבלו הסבר מלא על כל הסיכונים המהותיים, אבל המטופלים עדיין חתמו על טופס הסכמה המאשר כי הם כן מודעים לסיכונים, יכולים לטעון שהחתימה על הטופס הושגה בלחץ ובמהירות.

אם הראיות מוכיחות שהמטופל לא ידע על כל הסיכונים והסיבוכים המהותיים, ואין שום תיעוד ברישומי הטיפול שמאשר שהמטופל כן ידע על הסיכונים, גם אם נחתם טופס הסכמה, בית המשפט ישקול היטב את המקרה. אם יתברר שקיימת עילת תביעה, אז בסופו של דבר בית המשפט יחליט אם הוא מקבל את הראיות של המטופל.

איך מגישים תביעת רשלנות רפואית בטיפולים אסתטיים?

אם עברתם ניתוח קוסמטי או טיפול אסתטי אצל רופא, שהוביל לפציעה, תחילה יש להוכיח שהרופא אכן התרשל במהלך ביצוע הניתוח או ההליך. על מנת להוכיח רשלנות רפואית בטיפולים אסתטיים יש להוכיח את היסודות הבאים:

  • התקיימות יחסי רופא-מטופל;
  • המנתח הפלסטי קיים את חובת הזהירות כלפי המטופל;
  • חובת הזהירות הופרה על ידי המנתח;
  • המטופל נפצע כתוצאה מההפרה הרשלנית;
  • והפרת החובה הייתה הגורם לפציעות המטופל.

היסוד המורכב ביותר להוכחה בתביעת רשלנות רפואית בטיפולים אסתטיים הוא הסיבתיות, מכיוון שלעתים ליקויים בניתוחים פלסטיים מתרחשים זמן חמה לאחר הניתוח, וקשה יהיה להוכיח אם הרופא גרם לפציעה.

איזה סוגי פיצויים אפשר לדרוש בתביעת רשלנות רפואית בטיפולים אסתטיים?

אם הוכחה רשלנות רפואית בטיפולים אסתטיים, יתכן שניתן יהיה לתבוע נזקים בגין פגיעת הרשלנות, שכוללים:

  • הוצאות רפואיות כגון חשבונות בית חולים;
  • תרופות מרשם;
  • עלויות רפואיות עתידיות;
  • אובדן שכר בהווה ובעתיד;
  • נזקים שקשורים לסבל נפשי ורגשי;
  • או פיצוי עונשי אם הרופא התנהל בכוונה פלילית או בזדון.

רשלנות רפואית בטיפולים אסתטיים: שאלות ותשובות

מה זה רשלנות רפואית?

טיפולים רפואיים שונים, כולל טיפולים אלקטיביים, חיוניים או טיפולים שמבוצעים מסיבות אסתטיות, חייבים להתבצע על פי הסטנדרט הסביר לטיפול, שמחייב את המטפלים להפעיל שיקול דעת מקצועי לפני כל החלטה ופעולה ולבצע את הטיפול בזהירות קפדנית, כדי לשפר את המצב של המטופל מבלי לגרום לנזק.
בכל מקרה בו הרופא, המטפל או המנתח התנהלו באופן שחורג מהסטנדרט הרפואי הסביר לטיפול, הם עשויים להיות מואשמים ברשלנות רפואית.

כמה זמן יכול להימשך הליך משפטי בגין רשלנות רפואית בטיפולים אסתטיים?

הליך משפטי בתביעת רשלנות רפואי בטיפולים אסתטיים יכול להימשך זמן רב מכיוון שיש צורך לבדוק את כל הניירת הרלוונטית, תיעוד הטיפולים והתנהלות המטפל או המנתח. הבדיקות חייבות להתבצע ביסודיות, לכלול את כל החומרים הרפואיים הקשורים לתביעה, ולגבות את טיעוני התביעה בעדות של מומחה רפואי.
כל משפט רשלנות רפואית נפרש על פני פרק זמן שונה, היות והדיונים המשפטיים של כל מקרה שונים וניתן לבדוק אותם או להחליט על אחריות האשמים במהירות או לאורך זמן.
אבל ברוב המקרים הליכים משפטיים בתיקי רשלנות רפואית יכולים להימשך כמה שנים, אלא אם כן הם מסתיימים בהסדר, ואז פרק הזמן הדרוש להליכים המשפטיים קצר יותר מהליכים שמתנהלים עד להשגת פסק דין סופי.

אילו הוצאות כרוכות בהגשת תביעת רשלנות רפואית?

לניהול תביעת רשלנות רפואית בטיפולים אסתטיים, התובע יידרש לשלם את ההוצאות שכרוכות בניהול ההליך. ברוב המקרים, ההוצאות האלה כוללות:

עלויות של איסוף החומר הרפואי מהגופים הרפואיים הרלוונטיים
תשלום אגרת הגשת תביעה לבית המשפט
עלויות חוות דעת רפואית שנדרשת לשם הגשת התביעה
שכר טרחת עדים
תשלום לחוות דעת משלימה שתספק תשובות לחוות הדעת שתוצג מטעם הנתבעים.

במקרה של זכייה בתביעת רשלנות רפואית בטיפולים אסתטיים, בית המשפט יפסוק שהנתבעים צריכים לשפות את התובע גם על הוצאות אלו.

קיבלתם טיפול בוטוקס על ידי אחות, האם זה חוקי?

לא. אחיות אינן רשאיות, בהתאם לחוק בישראל, לבצע טיפולי בוטוקס. לאחיות אין הסמכה מקצועית לביצוע טיפולים אלו ואם הן מבצעות טיפולי בוטוקס, הן מתנהלות ללא פיקוח ממשי.
רק רופא שעבר הכשרה בטיפולים אסתטיים, או מנתח פלסטי, רשאים לבצע הליכים קוסמטיים.

ראיתם מודעות על "מסיבות בוטוקס". האם הן חוקיות?

החוק אינו מגביל את המיקומים בהם ניתן לבצע טיפולי בוטוקס, כל עוד הם מבוצעים על ידי רופא מוסמך או מנתח פלסטי עם ניסיון בתחום.

מתי כדאי להתייעץ עם עורך דין שירכיב תביעת רשלנות רפואית בטיפולים אסתטיים?

הוכחת יסודות תביעת רשלנות רפואית בטיפולים אסתטיים עשויה לעתים להיות מורכבת. במקרה של פגיעה חמורה כתוצאה מהליכי ניתוחים פלסטיים, מומלץ להתייעץ עם עורך דין מיומן בתחום נזקי גוף ורשלנות רפואית, לקבל ייעוץ.

עורך הדין יסייע לכם בהכנת והגשת התביעה לדרישת הפיצויים בגין המחדלים שנגרמו בעקבות הניתוח.

נפגעתם בגלל רשלנות רפואית? ייתכן שמגיעים לכם פיצויים.

צרו עמנו קשר לייעוץ חינם

דילוג לתוכן