שיתוק מוחין אצל מבוגרים: השלכות המחלה על איכות ותוחלת החיים

שיתוק מוחין אצל מבוגרים
תוכן עניינים

שיתוק מוחין הוא קבוצת הפרעות משתנות בחומרתן שמשפיעות על תנועה תקינה בחלקים שונים של הגוף. מצב זה עלול לגרום לבעיות ביציבה, בהליכה, בטווח תנועת שרירים ובתיאום תנועות. המונח “שיתוק” מתאר את שיתוק התנועה הרצונית בחלקים מסוימים בגוף, והמונח “מוחין” מתייחס לחלק במוח שמווסת את התפקוד המוטורי. 

בהתאם להתמודדות עם המחלה, מיומנויות מוטוריות עשויות להשתפר או להחמיר עם הזמן. בעוד שהתסמינים והחומרה משתנים ממקרה למקרה, קיימות אפשרויות רפואיות רבות שמסייעות במקרי שיתוק מוחין אצל מבוגרים, שמאפשרות להם לנהל חיים מלאים.

שיתוק מוחין אצל מבוגרים שנגרם כתוצאה מרשלנות רפואית

שיתוק מוחין אצל מבוגרים, שנוצר כתוצאה מפגיעת לידה שנגרמה בעקבות רשלנות רפואית, נובעת מטיפול לקוי של אנשי מקצוע בתחום הרפואה במהלך הלידה, ומשפיעה לאורך כל החיים.

כמה דוגמאות לרשלנות רפואית שעלולה לגרום לשיתוק מוחין כוללות:

  • העדר זיהוי המחלה בזמן.
  • העדר טיפול נכון שמוביל להחמרת המחלה בטווח הארוך.
  • העדר איתור שינויים בדופק העובר.
  • אי תזמון או ביצוע ניתוח קיסרי שמומלץ מבחינה רפואית.
  • העדר איתור בעיות בחבל הטבור.
  • שימוש שגוי בכלי לידה, כגון מלקחיים.

רופאים וצוותים רפואיים הוכשרו לספק איכות טיפול גבוהה לנשים בחדר הלידה, וכשהם מתנהלים באופן שגוי במהלך הלידה הם צריכים להימצא אחראים להשלכות.

אבחון שיתוק מוחין

ברוב המקרים, שיתוק מוחין מאובחן בין גיל שנה וחצי לגיל חמש. למרות שהורים עשויים להיות הראשונים להבחין בסימנים של שיתוק מוחין אצל תינוקות, לעתים קרובות רופאים מהססים לבצע אבחנה מיידית עד שניתן יהיה לראות תופעות נוספות ככל שהילד מתבגר. אבחון שיתוק מוחין מתבצע באמצעות בדיקות הדמיה לבחינת כל סוג של נזק מוחי.

בדיקות הדמיה שמשמשות לאבחון שיתוק מוחין אצל מבוגרים כוללות:

  • אולטרסאונד גולגולתי
  • סריקות טומוגרפיה ממוחשבות (CT)
  • אלקטרואנצפלוגרמות (EEG)
  • הדמיית תהודה מגנטית (MRI)

חשוב לפנות למומחה עם כל חשד לסימני שיתוק מוחין אצל מבוגרים או אצל ילדים. מומחה לשיתוק מוחין יבחן את הילד או המבוגר ויבצע בדיקות על מנת לאבחן את המצב, כך שניתן יהיה להתחיל לטפל במחלה עם תוכנית טיפול מקיפה לאחר האבחנה.

שיתוק מוחין ספסטי

שיתוק מוחין ספסטי הוא הסוג הנפוץ ביותר של שיתוק מוחין אצל מבוגרים, ומהווה כ-77% מכלל המקרים, כך עולה ממחקר שנערך במרכז הלאומי למומים מולדים וליקויים בהתפתחות.

סוג זה של שיתוק מוחין נגרם כתוצאה מנזק לקליפת המוח, שעלול לגרום לבעיות תנועה רצוניות ואיתות שרירים. שיתוק מוחין אצל מבוגרים עלול להוביל לבעיות בטווח תנועת שרירים ותנועות מטלטלות. סימנים ותסמינים שכיחים של שיתוק מוחין ספסטי כוללים:

  • הליכה שאינה תקינה
  • בעיות ברפלקסים
  • בעיות בהידוק שרירים או מפרקים
  • נוקשות באזור אחד בגוף.

שיתוק מוחין מעורב

שיתוק מוחין אצל מעורב להתבטא במספר סוגי שיתוק מוחין, שנגרם כתוצאה מפגיעה במספר אזורים במוח. שיתוק מוחין מעורב מסווג כשמבוגר מציג תסמינים של יותר מסוג אחד של שיתוק מוחין. בסביבות 15.4% מכל המקרים הם סוגים מעורבים.

האבחנה הנפוצה ביותר של שיתוק מוחין אצל מבוגרים היא שילוב של שיתוק מוחין ספסטי ואטואיד, ויש לקבל ייעוץ של מומחה רפואי במקרה של חשד ליותר מסוג אחד של שיתוק מוחין.

טיפול בשיתוק מוחין

קיימות מספר שיטות שונות שמשמשות לטיפול בתסמיני שיתוק מוחין אצל ילדים. תינוקות עם שיתוק מוחין עשויים לדרוש התערבות רפואית מוקדמת על מנת לסייע בהתפתחות המוח. יש יותר הזדמנויות לתקן או לשפר חלק ממגבלות הניידות של הילד במהלך תקופה זו.

טיפול פעיל בתסמיני שיתוק מוחין הוא השיטה הטובה ביותר להבטיח איכות חיים גבוהה ביותר לילד, ולוודא שמקרי שיתוק מוחין אצל מבוגרים ינוהל היטב. הרופא צריך להרכיב תוכנית טיפול שתתאים לצרכים הספציפיים של הילד.

טיפול אלטרנטיבי לשיתוק מוחין

קיימות מספר אפשרויות טיפולים אלטרנטיביים שמסייעים להתמודדות עם תסמיני שיתוק מוחין, כמו טיפולים לשיפור הניידות והתפקוד המוחי.

טיפול פיזיותרפיה

מסייע בהקלה על כאבים ונוקשות שרירים, כמו גם בשיפור שיווי המשקל, תיאום טווח התנועה והניידות. פיזיותרפיסטים משתמשים במכשור מיוחד שמסייע לילד לנוע בחופשיות רבה יותר ולחיות כמבוגר באופן עצמאי יותר.

ריפוי בעיסוק

מסייע לילדים עם שיתוק מוחין ללמוד איך לבצע משימות ופעילויות יומיומיות באמצעות שיפור מיומנויות מוטוריות עדינות ויכולת קוגניטיבית.

טיפול בדיבור

מסייע לילדים לשפר את כישורי התקשורת והשפה שלהם. טיפול זה מעניק לילדי את הביטחון ללמוד ולהתחבר עם אחרים, ומסייע גם לילדים שמתקשים לאכול ולבלוע.

טיפולים אלטרנטיביים מסייעים לילדים להתמקד בתפקוד שלהם כך שהם יכולים להתגבר על מכשולים פיזיים ונפשיים. טיפולים נוספים כוללים טיפול במוזיקה, טיפול במים, דיקור סיני, וטיפולים רבים אחרים שמותאמים לחומרת תסמיני המחלה.

האם אפשר למנוע שיתוק מוחין?

אין שום שיטה להבטיח לחלוטין הריון בריא ולידה, ואין שום שיטה עכשווית למנוע מילד לפתח שיתוק מוחין. יחד עם זאת, קיימים מספר אמצעי מניעה שהורים ורופאים צריכים לנקוט בהם על מנת להפחית את הסיכון ללידת תינוק שנולד עם שיתוק מוחין.

בדיקות קבועות אצל הרופא במהלך ההיריון חיוניות לאיתור סיבוכים וגורמי סיכון שעלולים לגרום לשיתוק מוחין אצל עוברים. בדיקות עקביות מסייעות באיתור בעיות כגון סוגי דם שאינם תואמים, על מנת להפחית את הסיכון לסיבוכים.

רופאים וצוותים רפואיים מפקחים על הסימנים החיוניים של העור וקובעים את שיטת הלידה הבטוחה ביותר. אם אתם מרגישים שאתם או ילדכם נמצאים בסיכון, התריעו לרופא מיד. כל עיכוב בטיפול רפואי עשוי להגדיל את הסיכוי של התינוק לחלות בשיתוק מוחין.

תוחלת חיים עם שיתוק מוחין אצל מבוגרים

ברוב המקרים, שיתוק מוחין אינו משפיע על תוחלת החיים. במקרה של שיתוק מוחין אצל מבוגרים, הם מסוגלים לחיות חיים מלאים, אבל קיימים גורמים שעשויים להשפיע על תוחלת החיים, כמו למשל:

  • קשיי אכילה ובליעה
  • ליקויים בראייה, בשמיעה או בדיבור
  • מוגבלות שכלית
  • מוגבלות בניידות
  • הפרעות שרירים-שלד
  • הפרעות נשימה
  • התקפים

תסמינים גופניים וכישורים מוטוריים עשויים להשתפר או להחמיר עם הזמן, בהתאם להתמודדות עם המחלה. טיפול נכון בתסמינים גופניים ונוירולוגיים עשוי לשפר את הפרוגנוזה ולהגדיל את תוחלת החיים.

רופאים צריכים להבין את ההשפעות ארוכות הטווח של שיתוק מוחין

צפי ההחמרה של שיתוק מוחין מנבא השפעות ארוכות טווח שעלולות להתבטא בפגיעה בניידות, בהתפתחות ובאיכות חייו הכוללת של ילד עם שיתוק מוחין, כך שניתן יהיה לקבוע את חומרת המצב והשפעתו על שיתוק מוחין אצל מבוגרים. 

הרופאים מבצעים פרוגנוזה על ידי בחינת מיומנויות מוטוריות, רפלקסים ואבני דרך התפתחותיות אצל תינוק עם שיתוק מוחין, כדי לקבוע את השפעות המחלה בטווח הארוך.

שיתוק מוחין אצל מבוגרים: שאלות נפוצות


האם יש תרופה לשיתוק מוחין?

למרבה הצער, אין תרופה לשיתוק מוחין אצל מבוגרים או ילדים. אבל קיימות אפשרויות טיפול רבות שמסייעות להתמודדות עם התסמינים, כגון טיפולים נפשיים, תרופות, ניתוחים, טכנולוגיה מסייעת וכן הלאה.

איך שיתוק מוחין משפיע על המוח?

שיתוק מוחין משפיע על אזור קליפת המוח, השכבה החיצונית של המוח ששולטת בתנועת השרירים. פגיעה באזור זה עלולה לגרום להפרעה במסרים הנשלחים מהמוח לגוף, וכתוצאה מכך לבעיות בתנועה.

איך שיתוק מוחין משפיע על הגוף?

שיתוק מוחין עלול לגרום לבעיות בשליטה בתפקוד המוטורי. שיתוק מוחין אצל מבוגרים עלול להתבטא בבעיות בתנועה רצונית או לא רצונית אשר עלולה לגרום לתנועות מטלטלות.
שיתוק מוחין משפיע גם על טווח תנועת השרירים, וחלק מהאנשים עלולים לסבול מכיווצים בגלל שרירים נוקשים, בעוד שאחרים עלולים לחוות רפיון שרירים.

האם שיתוק מוחין הוא גנטי?

למרות ששיתוק מוחין אינו תורשתי וברוב המקרים נגרם כתוצאה מטראומת לידה, קיימים גורמים גנטיים פוטנציאליים שעלולים להוביל להתפתחות המחלה.

בשורה התחתונה, קיימים צעדים משפטיים שניתן לנקוט בהם

שיתוק מוחין אצל מבוגרים שנגרם בגלל רשלנות רפואית יכול להוות עילה לתביעה שתזכה את התובע בסיוע כספי. עורך דין מומחה בתחום ייקבע אם יתכן שתוכלו לקבל פיצויים בעקבות רשלנות רפואית שהתרחשה בלידה, שמשפיעה על איכות חייכם.

נפגעתם בגלל רשלנות רפואית? ייתכן שמגיעים לכם פיצויים.

צרו עמנו קשר לייעוץ חינם

דילוג לתוכן