שיתוק מוחין ספסטי: הקשר לרשלנות רפואית

שיתוק מוחין ספסטי
תוכן עניינים

כשתינוקות אינם מקבלים מספיק חמצן במהלך הלידה, הם עלולים לסבול מבעיות בריאותיות חמורות, כולל שיתוק מוחין ספסטי. סיבות אחרות לשיתוק מוחין במהלך הלידה כוללות חנק, טראומה ולידה מוקדמת. 

ההשפעה על הילד וההורים אינה מתבטאת רק בהשלכות פיזיות ורגשיות אלא גם בהשפעות כלכליות. למרות שבחלק מהמקרים אין אף אחד שאשם בלידת תינוק עם שיתוק מוחין ספסטי, כעשרה אחוזים מלידות אלו נובעות מרשלנות רפואית.

רשלנות רפואית בשיתוק מוחין ספסטי במהלך הלידה

רשלנות רפואית שמובילה ללידת תינוק עם שיתוק מוחין ספסטי עלולה להתרחש במהלך התפתחות העובר, במהלך הלידה או זמן קצר לאחריה. שגיאה ניהולית פשוטה עלולה למנוע מהרופא או מהצוות הרפואי להיות מודעים למצב רפואי קיים. 

לחלופין, הרופא או הצוות הרפואי עלולים להיכשל באיתור מצוקה עוברית במהלך הלידה. שני התרחישים עלולים לגרום לנזק מוחי לתינוק.

אילו טעויות רפואיות עלולות להוביל לשיתוק מוחין ספסטי?

חשוב לזכור שרק בגלל שתינוק נולד עם שיתוק מוחין ספסטי, אין פירוש הדבר בהכרח שהתרחשו טעויות. קיימים מקרים בהם הצוות הרפואי פועל ברמת המקצועיות הגבוהה ביותר בטיפול בתינוק ובאם, אבל תוצאות שליליות עדיין מתרחשות. טעויות רפואיות מסוימות עלולות לגרום לשיתוק מוחין ספסטי, כולל הדוגמאות הבאות:

  • הרופא או הצוות הרפואי אינו מזהה בעיות בחבל הטבור.
  • דופק העובר אינו מנוטר כראוי לפני הלידה או במהלכה.
  • האם חווה זיהום במהלך הריונה, והמצוקה העוברית אינה זוכה לטיפול הולם.
  • התינוק גדול מכדי לעבור לידה וגינלית בטוחה, והרופא אינו מתכנן ומתזמן ניתוח קיסרי.
  • יש צור בניתוח קיסרי במצב חירום, והלידה מתעכבת.

העדר מידע מספק בשלב מוקדם של ההיריון

בתחילת ההיריון, רוב הנשי עוברות סדרת בדיקות טרום לידה כדי לקבוע את בריאות העובר. בחלק מהמקרים, הרופא או הצוות הרפואי עלולים שלא להציע שירותים כאלה או לפרש נתונים שגויים של בדיקות שהתבצעו. 

הורים שלא קיבלו מידע מלא על האפשרות ללידת תינוק עם מומים גנטיים או מולדים, עשויים להיות קורבנות לסוג של רשלנות רפואית, והם יכולים להגיש תביעת רשלנות רפואית בעילת לידה בעוולה, כשנמנעה מהם האפשרות להפסיק את ההיריון אם היו מודעים לחלוטין לסיכון ללידת תינוק עם שיתוק מוחין ספסטי.

בדומה לטענת לידה בעוולה, ניתן להגיש תביעת רשלנות רפואית בעילת חיים בעוולה

לדוגמא, רופא או צוות רפואי עלולים שלא לאתר מצב גנטי או מולד שברוב המקרים מאובחן באמצעות בדיקת דם, אולטרסאונד או בדיקת מי שפיר. ההורים צריכים לקבל גילוי מהיר ומלא של כל תוצאות הבדיקות הרלוונטיות. צריך שיהיה להם זמן מספיק על מנת להחליט אם להמשיך את ההיריון. 

העדר מסירת מידע מלא במועד יכולה לחשוף את הרופא או הצוות הרפואי לסוג של תביעת רשלנות רפואית. הורים שחווים מצב זה עשויים להימצא זכאים לקבלת פיצוי כספי.

טיפול שגוי בזיהומים אצל האם

במקרים רבים, זיהומים אצל האם עלולים להשפיע על עובר מתפתח ודורשים אבחון וטיפול מהירים. התנהלות מהירה היא המפתח למניעה או הפחתת הפגיעה ברקמת המוח של העובר ובאיברים אחרים. זיהומים עשויים להיות חיידקיים, ויראליים, פטרייתיים או טפילים.

לעתים קרובות הם אחראים לשלל בעיות שניתנות למניעה. המצבים הבאים עשויים לחשוף רופאים וצוותים רפואיים לתביעת רשלנות רפואית:

  • הרופא לא ביצע בדיקות לאיתור מגוון מחלות שכיחות, במיוחד אם מופיעים תסמינים כגון חום בשלב כלשהו במהלך ההיריון.
  • הזיהום אצל האם לא זכה לטיפול מהיר ומספק. בחלק מהמקרים, זירוז לידה יכול למנוע בעיות חמורות.
  • הרופא או אנשי הצוות הרפואי לא בדקו או לא סיפקו לתינוק טיפול הולם לאחר הלידה, במיוחד אם קיים חשד לזיהום כלשהו.

שגיאות שכרוכות בתרופות

הרופא המטפל עשוי לרשום תרופות או להשתמש בהן במהלך ההיריון או הלידה. לשגיאה שכרוכה בתרופות עלולות להיות השלכות הרסניות. התרחישים הבאים עשויים להיחשב כרשלנות רפואית:

  • שימוש בתרופה שאינה הולמת או מסוכנת לאם או לעובר.
  • מינון שגוי של תרופות או מרשם שגוי שבוצע על ידי בית המרקחת.
  • הרופא או הצוות הרפואי אינם מתייחסים לתופעות לוואי אפשריות אצל אימהות שכבר נוטלות תרופות אחרות.
  • פיקוח לקוי על מצב האם והעובר במהלך שימוש בהרדמה בהליך כירורגי.

כל אחת מהטעויות האלה עלולה להוביל להשלכות בריאותיות אצל התינוק, כולל קשיי נשימה, משקל לידה נמוך, פגיעות מוחיות כגון שיתוק מוחין ספסטי, ובעיות רפואיות אחרות.

הטיפול הרפואי אינו עומד בסטנדרט הטיפול

רופאים ואנשי צוות רפואי נדרשים לספק טיפול הולם שתואם תקנים קבועים שנקבעים על ידי פרוטוקולים של בתי חולים או ארגונים רפואיים. אי עמידה בסטנדרטים אלה עלולה להוביל לתביעת רשלנות רפואית בעילת “טיפול שאינו תקין”, שעשוי לכלול:

העדר מתן טיפול נחוץ במועד. כולל ניתוח קיסרי, טיפול אנטיביוטי, החייאת תינוק שנפגע, או טיפול בזמן בכל בעיה אחרת.

העדר סיוע בזמן. כשהאם חווה צירים קשים או ממושכים שעלולים לפגוע ברווחת העובר.

הערכה שגויה של מגוון מצבים אצל האם או העובר. כולל מצוקה עוברית, זיהום אצל האם, טראומה של העובר או כל מצב אחר שמעיד על מצוקת האם או העובר.

רשלנות רפואית מתרחשת גם כשהרופא או הצוות הרפואי מספקים טיפול שגוי

ברוב המקרים, ניתן לטפל במצבים הבאים כדי להפחית או למנוע נזק לעובר:

  • שליית שתן, ספיגה או סיבוך ברחם שמונע לידה רגילה.
  • בעיות בחבל הטבור עלולות לגרום לחנק העובר במהלך הלידה.
  • זיהום אצל האם עלול להוביל לצירים מוקדמים אלא אם כן מתחילים מיד בטיפולים.
  • חוסר פרופורציה של צפלופלב (CPD) שניתן לתיקון באמצעות ניתוח קיסרי או לידה מוקדמת.

המונח הפרת סטנדרט טיפול עשוי להתקיים אם ניתן היה למנוע נזק או לחזות אותו. בהתאם לתקן הטיפול, יש לנקוט בפעולה מספקת על מנת למנוע נזק או להפחית את הסיכון.

שיתוק מוחין ספסטי: שאלות ותשובות

מה זה שיתוק מוחין ספסטי?

שיתוק מוחין מסווג כהפרעה נוירולוגית שמתבטאת בעיכוב תיאום תנועת השרירים ותנועת הגוף. רוב הילדים שחווים מצב זה נולדים איתו, בין אם הוא מתרחש כתוצאה מרשלנות או מגורמים אחרים. מכיוון שהמחלה אינה מחמירה עם הזמן, היא מוגדרת כמצב שאינו מתקדם.
הסוג השכיח ביותר של שיתוק מוחין, שמתרחש בכשמונים אחוזים מהמקרים, הוא שיתוק מוחין ספסטי.

האם להורים יש עילה לתביעת רשלנות רפואית?

יש לעמוד בדרישות מסוימות לפני הגשת תביעת רשלנות רפואית. כשהרופא או הצוות הרפואי אינם ממלאים את האחריות המשפטית שלהם במהלך הטיפול בתינוק, הם חשופים לתביעת רשלנות רפואית.
בכל הנוגע לתביעת שיתוק מוחין ספסטי, יש להציג ראיות שמוכיחות שמצבו של התינוק היה נמנע אם הרופא או הצוות הרפואי לא היו מתנהלים ברשלנות.

מתי ההורים צריכים לקבל ייעוץ משפטי?

הגשת תביעת רשלנות רפואית ופתיחה בהליכים משפטיים היא תהליך מורכב שנמשך זמן ודורש מומחיות. התובעים צריכים לקבל ייעוץ משפטי של עורך דין בקיא בהליכים רפואיים ובדיני רשלנות רפואית על מנת שניתן יהיה לפתוח בהליכים.
אם אתם מאמינים שרשלנות רפואית הובילה למצב של שיתוק מוחין ספסטי אצל ילדכם, עורך דין מיומן יעניק לכם סיוע מקצועי ויסייע לכם להשיג את הפיצויים המגיעים לכם על פי חוק.

נפגעתם בגלל רשלנות רפואית? ייתכן שמגיעים לכם פיצויים.

צרו עמנו קשר לייעוץ חינם

דילוג לתוכן